Tom K. rådgiver Kevin: Her er din nye verden

Kevin Magnussen skal optimere en lang række ting i den Porsche 919 Hybrid, som han skal teste i november, forklarer Tom Kristensen

Tom Kristensen rakte så at sige stafetten videre, da han i januar 2015 overrakte prisen som Årests Bilsportkører til Kevin Magnussen. Kristensen stoppede sin aktive karriere sidste år. (Foto: Jan Sommer)
Tom Kristensen rakte så at sige stafetten videre, da han i januar 2015 overrakte prisen som Årests Bilsportkører til Kevin Magnussen. Kristensen stoppede sin aktive karriere sidste år. (Foto: Jan Sommer)

Tom Kristensen ved om nogen, hvad der kræves for at håndtere end Le Mans-racer, så han kan komme i tanke om en række ting, Kevin Magnussen skal være opmærksom på, når han skal teste Porsche 919 Hybrid bilen, der vandt Le Mans i år.

Vi spurgte den ni-dobbelte Le Mans-vinder, hvad Kevin Magnussen skal være opmærksom på, når han stiger ned i raceren.

Udover, at der er meget varmere i det lukkede cockpit, end Magnussen har været vant til i Formel 1, så er der mange små forskelle rent teknisk, som den 23-årige racerkører skal være opmærksom på.

- Bilen er meget avanceret og hurtig. Mere avanceret end en Formel 1 - og i forhold til vægt/effekt en del hurtigere. Den har mere greb og downforce i hurtige sving (fra 180 til 350 km/t), men tungere og mere doven i langsommere sving (under 180 km/t), forklarer Kristensen og opremser en lang række områder, hvor Magnussen skal optimere sit arbejde med raceren.

Porsche 919 Hybrid i en sen nattetime under årets Le Mans. Motorsport - 29. okt. 2015 - kl. 10:57 Så voldsomt er Kevins nye fartmonster

- Han vil hurtigt optimere sig indenfor rammerne. Han skal arbejde med hurtighed, konstante omgangstider, være kontant og effektiv i trafik med mange overhalinger per omgang. Han skal være brændstof- og energieffektiv, også med hybrid, og dækeffektiv, hvor han er hurtigst over distancen.

- Han skal levere godt og præcist feedback om dæk, aerodynamik, differentialer, bremser, undervogn, lys, og så videre, og så skal han vænne sig til nattekørsel. Og ingen fejl - men masser af gearskift. Kevin vil nyde det og helt sikkert gøre det godt, siger Tom Kristensen.

- I øvrigt er paddocken i mine øjne et meget sundt alternativ til Formel 1. Det ved Kevin, for han besøgte jo Le Mans senest i år, lyder det fra den danske Le Mans-konge.

Se også: Porsche-sædet: Det bliver Kevin frem for Montoya

Om det så bliver Kevin, der kommer til at køre dette års Le Mans-vindende bil i 2016, er meget svært at sige noget om lige nu. For der står mange andre dygtige kørere i kø til sædet.

- Det er for en fabrik som Porsche helt naturligt at teste kørere på dette tidspunkt af året. Jeg kender naturligvis ikke deres intentioner, men det er klart, at Hülkenbergs muligheder p.t. er i fare pga. clash med F1-datoen for Baku i 2016. Dermed er der reelt et sæde ledig til cirka 25 testdage, inklusive WEC på Spa, Le Mans pre-test og selve 24-timers-ugen i juni.

- Der er mange i spil. Porsches fabrikskørere, dygtige Michael K. Christensen og de øvrige, som skal teste, inklusive det store navn i USA og Sydamerika, columbianeren Montoya.

- Montoya talte jeg med til USA's Formel 1-grand prix i Austin, og han er meget interesseret på sigt, da han allerede har vundet Monaco, Daytona 24, Indy 500 og derfor mangler det vigtigste race; 24 hours of Le Mans, siger Kristensen, der forventer at se en Kevin Magnussen i toptunet udgave, når der testes i Barcelona.

- Det her er lige, hvad Kevin har brug for nu. Og det er i mine øjne det mest eftertragtede ledige sæde i international motorsport, der nu er en realistisk mulighed for ham. Jeg håber det bedste.

- Jeg forventer, at Kevin er helt klar efter sin håndskade - og selvom det ikke er mange kilometer, han har fået bag rattet i år, er jeg sikker på, han vil stå helt skarpt, lyder opmuntringen fra Le Mans-legenden.

18 kommentarer
Vis kommentarer