Triumf eller trøstpræmie? Dansk verdensmester!

Michael Christensen tabte Le Mans, men vandt verdensmesterskabet

F1-legenden Fernando Alonso kunne sammen med Toyota stille sig øverst på podiet til Le Mans. Se Tom Kristensens analyse af løbet her. Video: Discovery Networks Danmark.

Le Mans (Ekstra Bladet) Michael Christensen gentog ikke Le Mans-sejren fra i fjor.

Til gengæld blev den 28-årige dansker officiel verdensmester i sportsvognsklassen.

Selv om weekendens superfinale med to løb inden for verdens største racerløb ikke gik, som danskeren var begyndt at drømme om, da han førte GTE Pro-klassen efter 12 af de 24 timer, fik danskeren sammen med makkeren Kevin Estre, Frankrig trods en beskeden 10. plads en meget fornem trøstpræmie i form af VM-titlen.

Så har han fået pladen fuld efter tidligere at have vundet de tre største langdistanceløb, Le Mans, Daytona og Sebring.

- Jeg vil også gerne vinde 24 timers løbet på Nürburgring, sagde Michael Christensen forleden til Ekstra Bladet.

Det kan han passende gøre i den kommende weekend, hvor den tyske langdistanceklassiker på den gamle bane med tilnavnet 'Det grønne Helvede' afvikles med Michael Christensen i sidste års vinderbil.

Samarbejdet med Kevin Estre og Laurens Vanthoor skal fortsætte i næste weekend, lige som makkerskabet med Kevin Estre fortsætter i den kommende sæson af VM for sportsvogne, som har første VM-løb 1. september på Silverstone, England.

Årets Le Mans startede for GTE Pro-klassen med en dansk trekamp, hvor Aston Martin med Nicki Thiim og Marco Sørensen fra pole position førte den første halve time, inden Michael Christensens Porsche i en periode skiftedes med Jan Magnussens Corvette om at være i spidsen for den prestigefyldte klasse.

Først på Le Mans-natten forsvandt Aston Martin endegyldigt ud af trekampen, da Marco Sørensen med godt 300 km i timen bankede i muren i Indianapolis-svinget på grund af en bremsefejl.

Det var en revne i udstødningen, som søndag morgen tvang den førende i Porsche i pit, og besøget i garagen trak ud og kostede seks omgange.

Så var løbet kørt for sidste års vindere, men til gengæld åbnet for Jan Magnusen og Corvette, indtil den danske veteran snurrede rundt på kolde dæk og kyssede muren i Porsche-kurverne.

Derefter var der fri bane til en Ferrari 488 med Alessandro Pier Guidi, Italien, James Calado, Storbritannien og Daniel Serra, Brasilien til at køre sejren hjem foran en Porsche med Gianmaria Bruni, Italien, Richard Lietz, Østrig og Frédéric Makowiecki, Frankrig.

Artiklen fortsætter under billederne

Michael Christensen på vej mod VM. Foto: Jan Sommer
Michael Christensen på vej mod VM. Foto: Jan Sommer

Sidste års vinder Michael Christensen skulle have styr på den mudrede situation i klassen med VM-biler og ikke VM-biler. Foto: Jan Sommer
Sidste års vinder Michael Christensen skulle have styr på den mudrede situation i klassen med VM-biler og ikke VM-biler. Foto: Jan Sommer
 

Der lå døde og kvæstede overalt på området foran hovedtribunen (Foto: AP) Sport og Spil Den værste katastrofe rystede hele verden

Sport og Spil Fem år efter Kevins drømmedebut: 12 er forsvundet - en er gået bort

Sidstnævnte var inden 24 timers-løbet den eneste trussel til Michael Christensen/Kevin Estre i VM, men hvis de skulle overhale søsterbilen krævede det udover en sejr i Le Mans, at den dansk/franske Porsche ikke sluttede bedre end nr. otte blandt de tællende biler i VM.

Umiddelbart lignede 10. pladsen en fiasko, men efter at have smidt halvdelen af de foranliggende biler ud af resultatlisten, sluttede Michael Christensen og Kevin Estre i VM-delen af Le Mans på en femteplads.

Blandt de biler der røg i regnestykket var Corvette med Jan Magnussen, der sluttede som samlet nr. ni i 24 timers-løbet.

Det debuterende danske team High Class Racing endte på en 11. plads i LMP2 klasse, og det blev til den samme placering til Michelle Gatting og hendes medsøstre i GTE Am-klassen.

Den tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso fik god hjælp af japaneren Kazuki Nakajima til at vinde 24 timers-løbet. Foto: Jan Sommer
Den tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso fik god hjælp af japaneren Kazuki Nakajima til at vinde 24 timers-løbet. Foto: Jan Sommer
 

Le Mans blev en fest for Toyota og ikke mindst den dobbelte verdensmester, Fernando Alonso, Spanien, som sammen med Sébastien Buemi, Schweiz og Kazuki Nakajima, Japan, gentog sejren fra sidste år.

Samtidigt blev trioen verdensmestre.

Det var  Fernando Alonsos farvel til Le Mans og sportsvognene, men hvad fremtiden vil bringe for hans vedkommende vides ikke, men han har et hængeparti.

Spanieren mangler fortsat at vinde Indy 500, som mangler, hvis han skal lave en såkaldt Triple Crown, som er at vinde Formel 1 i Monaco, 24 timer i Le Mans og

Indy 500.

Du kan se Fernando Alonsos første reaktion her:

Her kan du se den vilde jubel under pokaloverrækkelsen ved Le Mans:

Mere Le Mans her:

Se også: Dansk Le Mans-drama: Marco har forladt hospitalet

Se også: Åh nej: Magnussen rammer mur i Le Mans

Se også: Sådan vinder dansker i Le Mans: Fire timer fra titlen

Se også: Dansker er færdig i Le Mans efter sammenstød

Se også: Ikke dybt godnat: Michael styrer mod The Double i Le Mans

Se også: Skandale banede vej: Dansk millionær kæmper for podiet

Se også: Magnussen i front: Nedtur for danskerbil

Jan Magnussen skal efter Le Mans forhandle ny kontrakt (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Scorer millioner på Le Mans: Så meget tjener de danske stjerner

- Et stort, sort hul, lyder Carina Lundbye Hansens beskrivelse af tiden efter tragedien. Indsat Allan Simonsen. Foto: Tim Kildeborg Jensen og Thomas Lekfeldt (indsat billede) Sport og Spil Så kæresten dø på TV: Jeg er smadret indeni - for altid!

 

45 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere