Watt skærer igennem: Sportsvogne og Le Mans er for de afdankede

Ekstra Bladets motorsportsekspert Jason Watt konstaterer, at Kevin Magnussen må bevæge sig ned på motor-seriernes rangliste

Kevin Magnussen var helst blevet i Formel 1. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen var helst blevet i Formel 1. (Foto: Jan Sommer)
Følg Motorsport

JEG HUSKER de gode gamle dage i 1997, hvor Tom Kristensen og jeg var konkurrenter i Formel 3000 og begge Formel 1-aspiranter, og Tom K fik på et afbud chancen for at køre med i Le Mans i en Porsche. Jeg kan også huske, at da vi mødtes til førermødet ved det næstkommende Formel 3000-løb, og hvordan Tom da fik et afdæmpet bifald af os konkurrenter, mens vi alle tænkte; ’og hvad så om du har vundet et eller andet langdistanceløb for afdankede racerstjerner’, for det var sådan, det var dengang.

Kevin til eksamen: Jeg skal overbevise Porsche

I dag er tiden en anden. I dag kører man i sportsvognene om kap med mange proffe stjerner, som langt fra er afdankede. Man kan jo endda køre mod nuværende Formel 1-stjerner som Nico Hülkenberg, men lad os ikke snyde os selv. Når Kevin Magnussen sætter sig i Porsches fabriksracer til testen i Barcelona, så er det ikke, fordi det står øverst på ønskesedlen at vinde Le Mans. Det er nærmere, fordi det er det bedste af de få alternativer, som det unge talent har tilbage.

NÅR IKKE DET bliver til et Formel 1-sæde i 2016, så er næste valg jo åbenlyst Indy Car, men her kommer man heller ikke ud at køre uden at have en sponsor i ryggen, og der er noget, som kunne tyde på, at Magnussen i skrivende stund ikke har kunnet stable dette på benene.

Af de resterende muligheder kan nævnes Sportsvogne eller evt. DTM, men sidstnævnte, mener jeg, Kevin bør holde sig langt væk fra. Her er rigtig mange dygtige kørere uden den helt store internationale berømmelse, og man risikerer derfor at få baghjul af ’ukendte’ kollegaer. DTM har således været endestationen for flere F1-stjerner som eksempelvis Jean Alesi, Mika Häkkinen og David Coulthard. De fik ikke fik et ben til jorden i klassen.

SKULLE KEVIN efter den planlagte Porsche-test i Spanien derimod blive tilbudt et sæde til det tyske holds indsats i World Endurance Championship samt Le Mans, så er det måske ikke så dårligt endda.

En ting er, at Porsche p.t. har en mega hurtig bil og er forsvarende Le Mans-mestre, og at blive betalt en god skilling i nærheden af 500.000 Euro om året er jo heller ikke at kimse af. Og mon ikke Tom K kan kigge tilbage på sin karriere med stolthed og tænke, at det sgu nok var meget godt, at han tilbage i 1997 tog imod tilbuddet om at køre det der franske gammelmandsrace.

Kevin jubler: Kan ikke vente

WEC-mesterskabet stiger fortsat i anseelse, og med fabrikker som Audi, Toyota og Porsche er man lige nu i en opadgående formkurve, og lad os håbe, at den varer ved, og ikke at Audi trækker sig på grund af diesel-skandalen i VW.

MÅSKE ET ÅR i sportsvogne fortsat kan holde et beskedent liv i Kevins håb om at vende tilbage til Formel 1. Jeg mener nemlig at man godt kunne forene et Porsche-job med et testsæde hos f.eks. Williams ellers Force India og på den måde give Kevins bagland lidt længere tid til at skabe den økonomiske opbakning, det evt. ville kræve at vende tilbage til det, Kevin Magnussen selv mener, han er født til at være, nemlig Formel 1-kører.

Jeg mener nemlig fortsat, at Kevin burde satse på at komme tilbage til Formel 1 og bevise, at han talentmæssigt er på helt samme niveau som f.eks. Carlos Sainz Jr. og andre nye stjernefrø i klassen.

Havde man spurgt Kevin for en måned siden, havde han svaret som en Formel 1-kører bør, nemlig at kun lokummer har døre, ikke racebiler, og det må han gerne stadig tænke, selv om han vinder Le Mans 2016 i en Porsche fabriksracer.

Kevin tester Porsches superbil

LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

LIGE NU
Hjælp danskeren – sænk afgiften på benzin

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+