Så dyre er Caroline og Rory

Når Caroline Wozniacki og Rory McIlroy viser sig frem for verdenspressen, er det ikke kun kærlighed, der vises - det er også et brand, der stiger i værdi hver gang

Super-double: Caroline Wozniacki spiller i denne uge i Qatar, men fik tid til at følge Rory McIlroy i Dubai Desert Classic i sidste uge. Her er hun til stede under nordirerens deltagelse i Shanghai i november. (Foto: AP)
Super-double: Caroline Wozniacki spiller i denne uge i Qatar, men fik tid til at følge Rory McIlroy i Dubai Desert Classic i sidste uge. Her er hun til stede under nordirerens deltagelse i Shanghai i november. (Foto: AP)

Caroline Wozniacki og Rory McIlroy, eller Wozzilroy, som parret ynder at kalde sig selv med Carolines egen ord-opfindelse, er ikke alene fremragende i hver sin sportsgren, de er også et par, der er penge værd. Rigtig mange penge.

Når en tennisstjerne fra den absolutte verdenselite og en golfspiller på vej mod den øverste stjernehimmel pludselig danner par, er det ikke kun lykkeligt for de to unge mennesker, men i lige så høj grad for de firmaer, der ynder at profilere sig selv og deres produkter gennem sportsstjerner.

I sidste ende betyder det også et plus til bankkontiene hos Wozzilroys selv.

Godt for brandet
- Caroline Wozniacki og Rory McIlroy trækker i forvejen meget hver for sig, hvor de begge ligger i toppen af deres sports verdensranglister, men i tilfældet Caroline og Rory er der ingen tvivl om, at de derudover forstærker hinandens værdi. At to plus to så at sige giver fem, siger Thomas Badura.

Se også: Caroline skal lære af Rory

Han er grundlægger af og direktør i SponsorPeople, der lever af at rådgive firmaer i deres valg af sponsorater.

- Hver gang de to viser sig sammen til gallashows, premierer eller lignende, så bliver deres brand stærkere. Præcis som man så det i sidste uge, da Caroline nogle dage fulgtes med Rory rundt på golfbanen i Dubai, og de gladeligt lod fotograferne stille skarpt. Det var ikke kun et privat arrangement, der er de fuldt bevidste om, hvad det betyder for dem at stille sig frem for offentligheden, siger han.

Det er dog ikke kun forbundet med ekstra indtjening og glamourøse invitationer at stille sig frem som par.

En hårfin balance
- Det er klart, at det må være svært at forholde sig til, at ens parforhold også er et brand, men jeg er da ganske sikker på, at de selvfølgelig har valgt hinanden, fordi de holder af hinanden, og så er brandet så kommet oveni, siger Thomas Badura og løfter samtidig en advarende pegefinger:

- De skal finde en meget hårfin balance imellem at være kendt for det, de er eksperter i, nemlig deres sport, og så det bare at være kendte. Så længe de holder sig til det første, vil de øge deres værdi, mens det er mere tvivlsomt med det andet.

Se også: Caroline: Ingen ny træner i år

- Det er klart, at de bliver stadigt mere interessante for paparazzofotografer og lignende, jo mere kendte de bliver, og medierne vil kunne brygge en del både sjove og interessante historier ud af deres optræden. Og det er bestemt ikke sikkert, at det vil gøre noget godt for deres værdi, siger han.

Se også: Fyret Wozniacki-træner: Føler mig snydt

At det ikke er småpenge, der er tale om, når en tennisstjerne og en golfspiller smeder køller og ketsjer sammen, fremgår af en artikel, som The Independent trykte i Irland.

Heraf fremgår det, at det britiske sportsagentur, Brand Rapport anslår, at Wozzilroys sammenlagte markedsføringsværdi ligger i omegnen af 20 millioner euro, eller 150 millioner kroner allerede nu, og at de vil kunne forøge den med 50 procent, eller svimlende 225 millioner kroner årligt.

Det forudsætter naturligvis, at de bliver sammen, og at de stadig formår at dominere i deres respektive sportsgrene fremadrettet. De to unge mennesker har nemlig endnu ikke haft tiden eller resultaterne til at sætte sig uden for resultaternes påvirkning, men det bliver næste skridt ud af fairwayen mod at erobre de helt store sponsorkontrakter.

0 kommentarer
Vis kommentarer