Caroline-opskriften: Sådan holder jeg formen

Caroline Wozniacki er kendt for sin enestående fysik, og den kommer ikke mindst fra god planlægning og hårdt arbejde udenfor sæsonen, afslører hun

Boksetræner Poul Duvill har i flere omgange været med til at skærpe Caroline Wozniackis fysik, og han er igen aktuel under opbygningen af hendes form til den nye sæson (Foto: Anthon Unger)
Boksetræner Poul Duvill har i flere omgange været med til at skærpe Caroline Wozniackis fysik, og han er igen aktuel under opbygningen af hendes form til den nye sæson (Foto: Anthon Unger)

Fysikken bliver en stadig mere dominerende faktor over en lang og krævende tennis-sæson, der tit byder på individuelle formtoppe og nedture.

Caroline Wozniacki bliver konstant beundret for sin imponerende fysik, og overfor Tennis Space afslører hun nu, hvordan hun holder formen ved lige året rundt.

Caroline-opskriften falder i fire led.

Forbered dig godt.
- Du har først og fremmest brug for en god sæsonforberedelse. For mig udgør december basen for det næste halve år. Efter Wimbledon tager jeg så endnu en tur, hvor jeg arbejder hårdt, så jeg er fit til resten af året. Det er det basale.

- Jeg har en fitnesstræner med mig på turen, og vi laver hele tiden styrkende og præventive øvelser, og når jeg ikke spiller, er vi meget i træningslokalet for at holde mig fit og sikre, at min krop er oppe at køre.

- Jeg synes, det er godt at have nogen hos sig, for skal du gøre det selv hele tiden, er det ikke let. Det er svært at holde sådan en disciplin.

Hold dig i gang ved siden af tennis.
- Du kan godt gå i træningslokalet under turneringer, men det afhænger af, hvornår du har kampe, hvor hårde de har været, om du har fridage eller ej. Nogle gange skal du holde en balance, nogle gange skal du lave core- eller ryg-øvelser. Andre gange er det længere træningspas, men det afhænger af, hvordan du føler dig tilpas.

Hold din core-muskulatur stærk.
- Vi bruger core-musklerne til alt, hvad vi laver, men vi er måske ikke helt så opmærksomme på dem som på for eksempel ben eller ryg. Det vigtige er, at de store muskler, vi har i den region, alle er stærke. Men også de små muskler omkring dem skal holdes stærke, for det er ofte dem, der bliver skadet, for eksempel ved en forkert serve-bevægelse. De er altså ekstra vigtige at arbejde med. Hvis begge muskelgrupper er stærke, vil du være styrket i alt, hvad du laver ude på banen.

Plænlæg klogt.
- Det handler om at lytte til din krop og føle dig frem til, hvad der er bedst for dig. Det er meget individuelt fra spiller til spiller. Nogle gange må du droppe en turnering, og andre gange må du lægge en ny til dit skema, fordi du måske har regnet med at gå langt i en turnering og ikke gjorde det.

Se også: Carolines nye træner blæser til angreb

- Når jeg planlægger mine turneringer, tænker jeg over, hvad der vil ske, hvis jeg går langt i dem alle. Hvordan vil jeg så have det. I begyndelsen af et år er det vigtigt at overveje den slags, siger Caroline Wozniacki.

Hun træner intensivt lige nu og starter den nye sæson lige før nytår i Brisbane.

0 kommentarer
Vis kommentarer