Mørke Serena får baghjul af blondinerne

På den sportslige front maser Serena Williams både Maria Sharapova og Caroline Wozniacki, men sponsorerne belønner hende ikke for det

For 18. gang kunne Maria Sharapova sige tak for tæsk til Serena Williams ved årets Wimbledon. Men russeren kan smile hele vejen hen til banken (Foto: AP)
For 18. gang kunne Maria Sharapova sige tak for tæsk til Serena Williams ved årets Wimbledon. Men russeren kan smile hele vejen hen til banken (Foto: AP)

Selv om hun mangler en grand slam for at matche Steffi Grafs rekord i den nye æra med 22, betragter de fleste Serena Williams som historiens største, kvindelige tennisspiller.

Hun er da også den, der suverænt har banket flest præmiepenge ind på kontoen. De over 74 millioner dollars er dobbelt så mange som Maria Sharapova på andenpladsen.

Den mørke amerikaner har aktuelt også dobbelt så mange point på verdensranglisten som den blege russer, men laver man en kommerciel sammenligning kommer Williams til kort overfor den femdobbelte slam-vinder Sharapova, ligesom hun er tæt på at blive indhentet af den slam-løse Caroline Wozniacki.

Hun er stadig determineret og sulten, Serena Williams, og derfor æder hun nok også de få rekorder, hun mangler (Foto: AP) Sport og Spil Racisme drab og sygdom: Serena har overvundet alt

Mens Maria Sharapova er en hel industri i sig selv med eget varemærke Sugarpova og luksus-brands som Tag Heur og Porsche i den bugnende sponsor-portefølje, optræder Serena Williams i mere jordnær reklame-sammenhæng og drikker Gatorade.

Ifølge Forbes tjente Williams sidste år knap 88 millioner kroner udenfor banen, mens Wozniacki hentede næsten 75. Sharapova hentede som verdens rigeste, kvindelige atlet cirka 155 millioner uden at svinge ketsjeren, ligesom hun er den ukronede dronning af de sociale medier.

Serena Williams, der her har vundet årets Australian Open, har ikke tabt til Maria Sharapova siden 2004, men hos sponsorerne er russeren klart den foretrukne (Foto: AP)
Serena Williams, der her har vundet årets Australian Open, har ikke tabt til Maria Sharapova siden 2004, men hos sponsorerne er russeren klart den foretrukne (Foto: AP)
 

Hvad skyldes dette misforhold mellem sportslig formåen og sponsortække?

Handler det om hudfarve? Om generel, fysisk fremtræden? Eller har personen Serena bare for kontroversiel en kant?

- Man kan ikke undgå at overveje, om race er en faktor, siger Sharon Austin, leder af African American studies på University of Florida til Palm Beach Post.

Andre anfører, at golfstjernen Tiger Woods er det levende modbevis, og det er da også en påstand, som Joe Favorito, ekspert i sportsmarketing og professor ved Columbia University, klart afviser overfor samme medie.

- Det er helt hendes eget valg. Hvis Serena ønskede sig 35 nye sponsoraftaler, kunne hun få dem på 35 sekunder.

Se også: Granat-chok i USA: Derfor er alle rystede over Serenas exit

Spørger man Williams selv, som The New York Times Magazine for nylig gjorde det, udviser hun en temmelig afslappet holdning til temaet. Og så ligger der måske alligevel et lille hip mellem linjerne.

- Hvis de vil markedsføre nogen, der er hvid og blond, er det deres valg. Jeg har mange sponsorer, som er glade for at arbejde med mig. Jeg kan ikke sidde her og sige, at jeg skulle være højere oppe på den liste, fordi jeg har vundet mere.

- Jeg er glad på hendes (Sharapovas, red.) vegne, for hun arbejder også hårdt. Det er nok til alle. Vi må bare være taknemmelige og positive, så den næste sorte spiller kan toppe den liste. Måske er jeg bare den, der åbner døren.

Se også: Efter hård kritik: Kølig WTA-boss afviser Wozniacki

I øvrigt har amerikaneren fuldstændig smækket døren i på den sportslige front.

Hun har ikke tabt til russeren siden 2004 og fører 18-2 i indbyrdes opgør. Statistikken mod Wozniacki hedder 10-1.

Hun kunne trække sig tilbage og tælle sine milioner, men inde i Maria Sharapova brænder en flamme (Foto: AP) Sport og Spil Isdronning med indre ild

10 kommentarer
Vis kommentarer