Vanvid! Se hvor meget dopingdom kan koste Sharapova

Ifølge Forbes kan toårig dopingkarantæne koste Maria Sharapova mere end 300 mio. kroner

Her fortæller Maria Sharapova, at hun er røget i dopingfælden.

Forbrydelse betaler sig ikke, lyder en gammel kliché, der desværre er blevet modbevist en hel del gange i løbet af menneskehedens historie.

Men i Maria Sharapovas tilfælde er der måske noget om snakken.

Onsdag meddelte det internationale tennisforbund, ITF, at russeren er idømt to års karantæne efter, at hun testede positiv for det ulovlige stof meldonium i forbindelse med Australien Open i januar.

Dopingdømt Sharapova kæmper for karrieren

¨Og selvom ITF i første omgang havde krævet den dobbelte straf, så vil det være noget af en tilsnigelse, hvis man påstår at frøken Sharapova slipper billigt.

Sponsorer som Nike, TAG Heur og Porsche, der har været stærkt medvirkende til, at Sharapova med en indtjening på mere end 1,8 mia. kroner i 11 år kunne lade sig krone som verdens bedst betalte kvindelige atlet, har for længst trukket følehornene til sig, og ifølge det ansete finans-magasin Forbes kan de økonomiske konsekvenser af dommen blive ganske bekostelige for russeren.

I de seneste syv år har hun i gennemsnit tjent 162, 5 mio. kroner om året, når præmiepenge, reklameindtægter og turneringshonorarer.

Den pengestrøm tørrer ud nu, og Forbes har regnet sig frem til, at tennis-stjernen, der blandt andet har sit eget slikmærke, 'Sugarpova', vil gå glip af et beløb i omegnen af svimlende 325 mio. danske kroner, hvis karantænen, som løber frem til 26. januar 2018, står ved magt.

Med en dopingkarantæne vil de fleste indtægter hurtigt tørre ud, ligesom hun har brugt ikke uvæsentlige summer på advokater i forsøget på at rense sit navn og redde karrieren.

Sharapova straffes med to års karantæne

Og mon ikke, at udsigten til at gå glip af de mange penge er medvirkende til, at Maria Sharapova allerede har bebudet, at hun vil appellere dommen ved den internationale sportsdomstol, CAS?

- Medlemmerne i tribunalet, der er udpeget af ITF (Det Internationale Tennisforbund, red.), er enige om, at jeg ikke har gjort noget med vilje, men alligevel forsøger de at udelukke mig fra tennis i to år. Jeg vil straks appellere afgørelsen til CAS, skrev hun tidligere onsdag på Facebook.

Sponsorer som Nike og Porsche har suspenderet aftalerne med Sharapova, mens TAG Heur ikke har forlænget.

Og selv om andre virksomheder som Evian, Avon og ketsjersponsoren Head stadig holder ved, så vil pengestrømmen fra sponsorerne falde drastisk fra de 130 mio. kroner, hun tjente på at være reklamesøjle i 2015.

Ifølge Repucom, der blandt andet måler, hvor populære kendisser er i offentligheden, afslører målingerne, at Maria Sharapova, der af samme medie i januar blev betragtet som verdens mest salgbare sportskvinde, kun faldt to procent i popularitetsmålingerne.

Til gengæld faldt tilliden til hende med 10 procent, og med mindre hun overrasker og server en annullering af karantænen hjem i CAS, så må hun nok vænne sig til, at både de tal og beløbet på bankbogen falder markant.

Fælden klapper: Kølige Sharapovas nedsmeltning

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.