Verdensmesters lave puls: Håber han er i live

25 slag i minuttet. Det er alt, hvad hjertet bruger for at holde den franske stjerne Martin Fourcade i live, når han hviler

Martin Fourcade har afsløret en meget lav hvilepuls. Foto: AP
Martin Fourcade har afsløret en meget lav hvilepuls. Foto: AP

Lav hvilepuls er normalt en indikator på god form. Normale mennesker har en hvilepuls på mellem 60 og 80, mens unge og veltrænede typer godt kan snige sig under 50, mens elitesportsfolk godt kan være nede på 40 slag i minuttet og i ekstreme tilfælde 35 slag i minuttet.

Nu har den franske skiskytte Martin Fourcade så offentliggjort et diagram, hvor han viser, at han har ramt en hvilepuls på 25. Et tal, der vækker respekt hos konkurrenterne.

- Det er ganske lavt, men jeg er ikke i nærheden af det, som han har. Jeg håber bare, at han er i live, for han kan ikke kome så meget lavere end det her, før det bliver farligt, tror jeg, siger den norske skiskytte Tarjei Bø til NRK.

Under Instagram-opslaget spørger den franske tennisspiller Caroline Garcia om alt er godt med sin landsmand.

- Foreløbig er alt godt, lyder det fra Fourcade efterfulgt af en smiley.

Også den svenske skiskytte Fredrik Lindström er imponeret.

- Det er utroligt. Jeg har hørt om 35, men 25 er et nyt lavpunkt. Jeg har aldrig hørt om så lavt et tal, siger Lindström til Aftonbladet og ligger selv på 36-37.

- Man plejer jo at sige, at jo bedre trænet du er, jo lavere puls har du. Du har så stærkt et hjerte, at du kan nøjes med 25 slag i minuttet for at holde systemet i gang i løbet af natten, siger Lindström.

Fourcade jubler på Holmenkollen. Foto: AP
Fourcade jubler på Holmenkollen. Foto: AP
 

Den tidligere skiskytte Liv Grete Skjelbreid tror ikke, at franskmanden har delt billedet blot for sjov.

- Det er ment som et skræmmefoto. Han er i hvert fald ikke syg, overtrænet eller i dårligt form, for så havde hvilepulsen aldrig været så lav. Hvis jeg havde været hans konkurrent, så havde jeg tænkt, 'at her har jeg ikke plads til meget slinger'. Men pulsen er så lav, at jeg næsten har problemer med at tro, at det er sandt, siger Skjelbreid.

Ifølge en norsk professor i træningsfysiologi, så er det dog ikke et umuligt tal. Han påpeger dog, at en stor del af hvilepulsen afhænger af ens genetik.

- Men dette er helt i grænseland for, hvad der er sandsynligt at opnå for en frisk person uden at bruge medicin, siger professoren ved navn Josetein Hallén.

28-årige Martin Fourcade har vundet den samlede world cup i skiskydning seks gange og har 25 VM-medaljer og og fire OL-medaljer - 11 gange er han blevet verdensmester.

Marit Bjørgen med sin muskelarm, som den så ud i weekenden. Foto: Aftonbladet / IBL Bildbyrå / Anders Deros) Skisport Debatten raser: Se sportskvindens monsterarm

Caroline Wozniacki ligger godt til blandt verdens mest fitte sportskvinder anno 2014 (Foto: AP) Tennis Top-50: Wozniacki blandt verdens mest fitte sportskvinder

Beregn pulsen
Den maksimale puls kan bl.a. udregnes ved hjælp af disse to formler:

Den ældste og meste almindelige formel til beregning af maks. puls er: 220 - alder

Kurts max.puls vil her være: 220 - 48 = 172 slag/min.

En anden beregningsmodel, som menes at være mere præcis, ser således ud: 208 - (0,7 x alder)

Her bliver Kurts maks.puls: 208 – (0,7 x 48) = 208 – 33,6 = 174,4 slag/min.

Kurts arbejdsintensitet kan herefter beregnes:
Arbejdspuls x 100 / maks.puls = 165x100/172 = ca. 96%

ELLER

165x100/174,4 = ca. 94%

Ved en arbejdspuls på 165 slag/min. betyder det, at Kurts arbejdsintensitet med den første beregningsmodel vil være på ca. 96% af hans maksimale belastning. Med den anden beregning på ca. 94%.

Begge værdier stemmer dog dårligt overens med hans oplevelse af at løbe i moderat anstrengende tempo. Som beskrevet kan der være flere årsager til dette.

I beregningerne er der ikke taget højde for Kurts hvilepuls. Dette vil være at foretrække i udregningen af den relative arbejdsbelastning, men i den daglige træning kan det imidlertid være upraktisk at arbejde med. Blandt andet derfor angives den relative belastning her som procent af den maksimale puls.

Skal Kurts løbeintensitet bestemmes ud fra en pulsfrekvens, kan han benytte det viste pulsskema. I de næste måneder, bør træningsintensiteten være moderat, dvs. med et pulsniveau omkring 140-150 slag/min. For løbere og andre motionister, som kun har lidt træningserfaring, bør den højintensive træning i starten kun udføres en gang om ugen. Trænes der dagen efter en højintensiv træning, bør det være på lavintensivt niveau. Øvrige træningsseancer bør være af moderat intensitet, gradvist stigende i pulsfrekvens inden for dette niveau.

Skandinavien Kæk skistjerne: Solbrun Bendtner bliver legende i bylivet

19 kommentarer
Vis kommentarer