Afslører varmekamera motor-doping?

En stribe cykler udviklede varme i to italienske løb, og det er tegn på, at indbyggede el-motorer er udbredt i feltet, hævder medier, som har fremlagt opsigtsvækkende billeder som dokumentation

Ved hjælp af et termografi-kamera hævder Stade 2 og Corriere della Sera at kunne dokumentere snyd med skjulte el-motorer i professionel cykling. Dette billede stammer fra de to mediers forsøg med en motionsrytter. (Foto: Stade 2).
Ved hjælp af et termografi-kamera hævder Stade 2 og Corriere della Sera at kunne dokumentere snyd med skjulte el-motorer i professionel cykling. Dette billede stammer fra de to mediers forsøg med en motionsrytter. (Foto: Stade 2).

Den franske tv-station Stade 2 og den italienske avis Corriere della Sera har i bogstaveligste forstand taget temperaturen på det professionelle cykelfelt i jagten på bedragere, og resultatet er nedslående.

En stribe cykler i løbene Strade Bianche og Settimana Internazionale Coppi e Bartali viste sig at udstråle varme i et omfang, som ifølge medierne kun kan betyde, at de har været udstyret med en skjult el-motor.

Der må med andre ord være tale om mekanisk doping, konkluderer de to medier, som ikke navngiver de ryttere, der menes at have kørt på motoriserede cykler under de to løb. Den billeddokumentation, der er fremlagt, er fra en testkørsel med en motionsrytter.

Den opsigtsvækkende historie er kulminationen på flere års ophedet debat om motor-doping. Den schweiziske klassikerstjerne Fabian Cancellara blev i 2010 mistænkt for at gøre brug af en skjult el-motor, da han vandt Flandern Rundt og Paris-Roubaix. Det samme blev den canadiske Giro-vinder Ryder Hesjedal, da hans cykel i Vuelta a España i 2014 så ud til at leve sit eget liv, da han væltede i et sving.

Se også: Video vækker opsigt: Har Giro-vinder motor i hjulet?

I ingen af tilfældene er noget ulovligt blevet bevist, men at der rent faktisk snydes med mekanisk doping er den belgiske cross-rytter Femke Van den Driessche bevis på. Hun blev fældet under VM tidligere i år.

Se også: Froome: Jeg har advaret UCI mod mekanisk doping

Jan Lindberg fotograferet i 2010, da han var Tour-mekaniker for World Tour-holdet HTC-Columbia. I dag driver han en cykelbutik i Hadsten. (Foto: Polfoto).
Jan Lindberg fotograferet i 2010, da han var Tour-mekaniker for World Tour-holdet HTC-Columbia. I dag driver han en cykelbutik i Hadsten. (Foto: Polfoto).
 

Billederne fra Stade 2 og Corriere della Sera har på ny sat gang i debatten om motor-doping, men der er intet, der overbeviser den danske cykelmekaniker Jan Lindberg, som i sin tid var Tour-mekaniker for blandt andre superstjernen Mark Cavendish på det amerikanske HTC-hold.

- Billederne er bestemt interessante, men jeg tror stadig ikke på, at motor-doping skulle være udbredt i feltet. Måske kan man finde et enkeltstående tilfælde her og der, men det er ikke et udbredt, siger han, og begrunder sin skepsis med, at bedrageriet ville involvere så mange mennesker, at det ville være umuligt at holde hemmeligt.

- Det er ingen let operation at udstyre en cykel med en skjult motor. Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver omfattende modificering af kranksæt og andre dele af cyklen.

Se også: Cykelunion lover hård kamp mod snyd med motorer

- Holdledelse, ryttere og mekanikere måtte nødvendigvis involveres, og det ville gøre det meget svært at skjule. Dertil kommer det rent praktiske: Hvor gemmer man batteriet? Hvordan tænder og slukker man ubemærket motoren? Nej, jeg tror ikke på det, siger Jan Lindberg.

Han vurderer, at det for en professionel cykelrytter ville være uhyre vanskeligt at udøve motor-doping på egen hånd. Dels kræver det teknisk snilde og indsigt, som de færreste ryttere har, og dels har rytterne sjældent deres cykler med hjem. Deres løbscykler tager holdets mekanikere sig oftest af, mens rytterne derhjemme har træningscykler til rådighed.

 

- Man skal aldrig sige aldrig, men jeg tror ikke, motor-doping er almindeligt i feltet. I givet fald skulle det være et systematisk bedrag, som involverer hele hold fra top til bund, og det er ikke sandsynligt, siger Jan Lindberg, som i dag driver en cykelbutik i Hadsten.

Se også: VM-favorit efter motorsnyd: Det var min vens cykel

Se også: UCI bekræfter fund af skjult motor i cykel ved VM

 

1 af 2 Jan Lindberg fotograferet i 2010, da han var Tour-mekaniker for World Tour-holdet HTC-Columbia. I dag driver han en cykelbutik i Hadsten. (Foto: Polfoto).
2 af 2 Ved hjælp af et termografi-kamera hævder Stade 2 og Corriere della Sera at kunne dokumentere snyd med skjulte el-motorer i professionel cykling. Dette billede stammer fra de to mediers forsøg med en motionsrytter. (Foto: Stade 2).
49 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere