Aldrig set før: Dansk talent set med 'revolutionerende' detalje

Danske Anthon Charmig kørte som den første i det professionelle felt rundt i Tour de Hongrie med en meget speciel gear-opsætning

Anthon Charmig kører foran holdkammerat Niklas Eg. Læg mærke til, at Charmig i modsætning til Eg blot har et enkelt tandhjul foran, fordi han kan skifte til en lavere gearing med en anordning i navet. Foto: Dario Belingheri/Getty Images


Dario Belingheri/Getty Images
Anthon Charmig kører foran holdkammerat Niklas Eg. Læg mærke til, at Charmig i modsætning til Eg blot har et enkelt tandhjul foran, fordi han kan skifte til en lavere gearing med en anordning i navet. Foto: Dario Belingheri/Getty Images Dario Belingheri/Getty Images
Følg Cykling

Cykelsporten er meget teknisk anlagt, og hvert år kommer der nye dimser frem, der skal gøre cyklerne hurtigere og rytternes hverdag lettere.

Nogle af dem bliver accepteret med det samme - eksempelvis det elektriske gearskifte. Andre kræver tilvænning - som skivebremserne.

Og så er der dem, man sjældent hører om og som enten bare bliver implementeret eller helt bliver glemt. Måske fordi ideen er god, men implementeringen er svær.

I sidste kategori finder vi en dims, som danske Anthon Charmig som den første blandt de professionelle ryttere testede under det ungarske etapeløb Tour de Hongrie, der sluttede i søndags.

Det drejer sig om Classified Powershift, der helt kort fortalt er en anordning, der skal monteres i baghjulets nav. Her virker den som en art indvendigt gear, mange kender fra deres hverdagscykel.

Der er kun to indstillinger, og man kan således vælge at køre sine normale gear på sine 11 eller 12 tandhjul bagpå - eller i et 1:0,686 ratio. Det betyder, at man ikke behøver det lille tandhjul foran, da man elektrisk kan skifte til lavere gear med anordningen. Et 52 tænders tandhjul foran kan med Classified Powershift således også blive et 36 tænders.

En teknologi, Cyclingnews i en anmeldelse kaldte 'Absolutely groundbreaking' eller blot 'revolutionerende, da man kan spare ikke blot et tandhjul foran, men også forskifteren og de mange skift fra stor til lille klinge, der oftest er årsag til, at rytterne taber kæden.

Charmig blev fotograferet under den afsluttende bjergetape i det ungarske løb med anordningen monteret bagpå og blot med et enkelt tandhjul foran, og han var tilsyneladende den eneste fra Uno-X-holdet, der benyttede det.

Det bragte ham til en samlet 9.-plads i løbet, mens hans holdkammerat Niklas Eg med et traditionelt gear-setup kørte sig ind på 6.-pladsen.

Det er dog nok ikke de tre placeringer, der afgør, om det interne gear bliver et hit blandt de professionelle hold. Der er nemlig også et praktisk spørgsmål.

Hvis man punkterer, er man afhængig af at få et nyt baghjul, hvor der også er monteret en. Får man ikke det, må rytteren fortsætte løbet uden at kunne skifte til de lette gear. En kæmpe ulempe - men måske bare en udfordring, der skal løses.

Mere fra Ekstra Bladet+

'Tøsedrengen'

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind