Giroen skrev cykelhistorie

Ingen europæisk rytter kørte i den lyserøde førertrøje i årets Giro d'Italia, og det er første gang nogensinde, at det er sket i en Grand Tour

Colombianeren Nairo Quintana vandt Giroen og den lyserøde trøje til ejendom. Ingen europæere kørte i lyserødt i år. (Foto: AP).
Colombianeren Nairo Quintana vandt Giroen og den lyserøde trøje til ejendom. Ingen europæere kørte i lyserødt i år. (Foto: AP).

Over halvdelen af etaperne blev vundet af europæiske ryttere i årets Giro d'Italia, men ingen af dem kørte nogensinde i den lyserøde førertrøje. Denne kendsgerning gør årets Giro til et enestående løb, idet der aldrig tidligere er afviklet en Grand Tour - Giro d'Italia, Tour de France og Vuelta a España - uden en europæer i førertrøjen på et eller andet tidspunkt.

Løbet blev som bekendt vundet af colombianeren Nairo Quintana, hvis landsmand Rigoberto Uran også undervejs i det tre uger lange løb kørte i den lyserøde førertrøje. Det samme gjorde canadieren Svein Tuft og australierne Cadel Evans og Michael Matthews. Men altså ingen europæere kørte i lyserødt, fastslår Giro-arrangør RCS Sports i en pressemeddelelse, som med masser af tal gør status over den netop overståede løb.

Her er de tørre tal:

• 0 – europæere i den lyserøde trøje. Det er første gang i historien, at en førertrøje i en Grand Tour ikke på et eller andet tidspunkt er båret af en europæisk rytter.

• 3 – lande lagde jord til Giroen i 2014: Nordirland, Irland og selvfølgelig Italien.

• 5 – kontinenter viste Giroen på tv.

• 21 – etaper blev kørt.

• 24 – år er Nairo Quintana, vinder af Giro d’Italia 2014.

• 30 – nationaliteter var repræsenteret i feltet, da Giroen blev skudt i gang.

• 42 – køretøjer indgik i reklamekaravanen.

• 43 – italienske provinser fik besøg af løbet.

• 156 – ryttere gennemførte Giro d’Italia 2014.

• 171 – lande transmitterede Giroen dagligt.

• 198 – ryttere stillede til start.

• 1.200 – mennesker fra holdene, medierne og Giro-arrangøren fulgte feltet rundt i landet.

• 1.805 – mediefolk var akkrediteret til Giroen i 2014.

• 3.444,4 – kilometer lang var ruten.

• 5.000 – daglige beskeder blev offentliggjort på det sociale netværk Twitter med kendetegnet #giro.

• 25.000 – følgere på det sociale netværk Instagram.

• 52.000 – så dagligt Giroen på streaming-tjenester på nettet.

• 100.000 – nye brugere meldte sig på Giroens Facebook-side under løbet.

• 252.000 – fulgte Giroen på Twitter.

• 500.000 – Facebook-fans på den officielle side blev nået på 20. etape.

• 2.400.000 – sidevisninger på den officielle Giro d'Italia-side og Giro App'en.

• 3.500.000 – visninger på Giroens You Tube-kanal.

0 kommentarer
Vis kommentarer