Berømte brosten drukner i mudder inden Paris-Roubaix

Pavé-strækningen Troisville er i fare for at blive trukket ud af årets udgave af Paris-Roubaix. Vand og mudder gør det simpelthen umuligt at køre der

Paris-Roubaix kan være en barsk omgang at komme igennem. Især hvis de mange brosten er våde. (Foto: Imago/All Over Press)
Paris-Roubaix kan være en barsk omgang at komme igennem. Især hvis de mange brosten er våde. (Foto: Imago/All Over Press)

27 kan meget let blive til 26. Her tænkes der på antallet af brostensstykker - de såkaldte paveer - i årets udgave af weekendens monumentale klassiker Paris-Roubaix.

Således står det første stykke af den ellers planlagte første pavé, den kendte Troisville, under vand og mudder, og arrangørerne kan træffe beslutning om at skære den væk, da den er for farlig at passere. Dermed skal ruten ledes udenom, så længden af brostensstykker bliver reduceret fra 52,8 km til 50,6 km.

Det kan være ganske farligt at passere et stykke med brosten, der er oversvømmet af vand og mudder. (Foto: Imago/All Over Press)
Det kan være ganske farligt at passere et stykke med brosten, der er oversvømmet af vand og mudder. (Foto: Imago/All Over Press)

Men løbet ruteansvarlige, Thierry Gouvenou, vil dog vente et par dage med at aflyse Troisville-stykket.

- Vi venter et par dage, inden vi tager den endelige beslutning. Hvis løbet var i dag, så skulle vi undgå den passage. Men der er stadig tid, og erfaringen viser, at man skal være tålmodig med sådan noget.

- Problemet er at skifte mellem våde og tørre strækninger - det er meget farligt. Rytterne tager maget fart med fra de tørre strækninger og kan komme i problemer, når de kommer til de våde, siger Thierry Gouvenou til den franske sportsavis L'Équipe.

Thierry Gouvenou var i sin tid selv en hæderlig rytter på brosten. Her er han på vej mod 7. pladsen i 2002. (Foto: Imago/All Over Press)
Thierry Gouvenou var i sin tid selv en hæderlig rytter på brosten. Her er han på vej mod 7. pladsen i 2002. (Foto: Imago/All Over Press)

Han har sammen med den øvrige løbsledelse netop har gennemkørt paveerne.

Alle strækninger har beholdt deres klassifikationer. Det vil sige, at der stadig er tre femstjernede paveer: Arenberg-skoven (2,4 km efter 162 km), Mons-en-Pévèle (3 km efter 209 km) samt Carrefour de l’Arbre (2,1 km efter 240,5 km).

2016-udgaven af løbet bliver efter forventningerne 257,5 km lang fra Compiegne til den berømte velodrom i Roubaix, og i modsætning til sidste år skulle der også være styr på togene, der i år ikke skulle kunne holde ryttere tilbage.

- Da vi fik køreplanerne for søndag, så besluttede vi os at ændre et par detaljer. Vi skulle egentlig have startet kl. 10.20, men det er ændret til 10.40. Alt, der nu er tilbage af justeringer, afhænger af vejret. Er det dårligt, starter vi kl. 10.30, og hvis det er godt, starter vi kl. 10.50.

- Det bliver besluttet lørdag kl. 17.30 efter sportsdirektør-mødet, siger Thierry Gouvenou, der også oplyser, at sikkerheden omkring biler og motorcykler i feltet er højnet betragteligt.

Fem danskere er klar til løbet. Det drejer sig om Matti Breschel (Cannondale), Michael Mørkøv (Katusha), Lars Bak (Lotto-Soudal) samt Magnus Cort og Christopher Juul-Jensen (begge Orica GreenEdge).

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere