Med Jesper Skibby som blikfang og garant for produktets kvalitet har dagligvarekæden Rema 1000 lanceret en kollektion af cykeltøj og cykeludstyr til det, firmaet kalder ‘fornuftig pris’.
Det er al ære værd, mener bloggeren Johnny Larsen på avisen.dk, og hverken tøjet eller Jesper Skibby fortjener de hånende bemærkninger, som er faldet på diverse debatfora i kølvandet på en reklamekampagne, hvor Skibby lovpriser tøjet.
Senest dyrkede et DR-radioprogram tirsdag morgen snobberiet, mener Larsen. Dermed blev grøften mellem dem, der har råd til de dyre cykler og det kostbare cykeltøj, og dem, der må nøjes med billigt udstyr, gravet endnu dybere, mener han.
- Den ene af værterne talte om snobberiet blandt cykelryttere og gik derfra med på snobberiet ved at spå, at både Rema og Skibby er til grin i cykelkredse, og at tøjet sikkert er for dårligt til lange ture, skriver Johnny Larsen på sin blog. Han har ønsket at lade sit indlæg tale for sig selv og vil ikke interviewes.
- Lad os så bare sige, at værterne på DR-programmet mente noget andet, end det jeg hørte, så ændrer det ikke ved at både Rema, deres tøj og Skibby blev hånet. Det burde ikke ske, skriver Larsen og understreger, at han intet har imod kritik af billigt tøj, hvis det faktisk viser sig, at det er af dårlig kvalitet.
- Hvis nu værterne havde haft tøjet på, kørt 100 km for fuld gas og kom tilbage med slidsår og brandvabler, så ville det være på sin plads at sige, at tøjet er for dårligt, men det var ikke sådan det var. Der gik bare lige lidt skurvogn i den, skriver Larsen.
- Vi lever i en tid, hvor fattige bliver fattigere og fattigere, og hvor børn igen oplever at vokse op uden at have råd til at komme til fodbold eller fødselsdage.
- Derfor skal ingen ”disses” for at sælge tøj i forkerte farver eller med forkerte mærker. Klap i stedet højlydt, når nogen forsøger at give alle bedre muligheder for at dyrke sport, skriver Larsen, som ikke har ønsket at navngive hverken DR-program eller værten.
Der er dog tale om P4 Morgen på DR Sjælland, hvor værten Morten Dam-Sørensen ærgrer sig over, at hans kommentarer er blevet opfattet som snobberi. Han er selv motionsrytter og bifalder ethvert tiltag, der kan sikre flere adgang til sporten.
- Hvis noget, jeg har sagt, er blevet misforstået i retning af, at jeg skulle være snobbet i forhold til det cykeltøj, folk vælger, så beklager jeg meget, siger Morten Dam-Sørensen.
- Jeg prøvede at referere, hvad der foregik i debatten på Veloropa (cykelsite, red.), og det er så blevet opfattet forkert. Det er jeg ked af, siger radioværten.
Johnny Larsen er frivillig hjælper ved cykelløb og var så sent som i weekenden trafikofficial ved to løb. Da så han - igen - helt unge ryttere på dyre carboncykler iført 1000 kroners cykelhjelme og sko til flere tusinde kroner. Dertil cykelcomputere til mellem 2000 og 5000 kroner, skriver han.
- Fokus fjernes fra indsats til udstyr, og i samme øjeblik man gør det, så ruller lavinen, for hvis man sætter lighedstegn mellem svinedyrt grej og store præstationer, så udelukker man de børn fra sporten, som har allermest brug for den, skriver Johnny Larsen.
Indkøbs- og marketingdirektør Anders Jensen fra Rema 1000 lader sig ikke påvirke af de spydige bemærkninger, der er faldet, efter lanceringen af det nye cykeltøj.
- Vi er glade for at kunne give så mange cykelsportsinteresserede som muligt mulighed for at være med. Sport og motion bør ikke handle om prestige og eksklusion, men om glæde og fællesskab, siger Anders Jensen.
Se Jesper Skibby i reklamefilmen, som har fået mange til at mene, at han går for langt i sin lovprisning af billigt cykeltøj:
Fis i kasketten: Røverhistorier fra dansk cykelsports tunge drenge