Danske eks-stjerner: Du snyder, Nibali

Tre tidligere danske ryttere er forbavset over Vincenzo Nibalis snyderi. De har også selv prøvet at snyde - om end i en lidt anden skala. Se liste over skøre snyde-forsøg i cykel-historien nederst i artiklen

Vincenzo Nibali kom alene til mål på 2. etape, der også blev hans sidste i dette års Vuelta. (Foto: All Over Press)
Vincenzo Nibali kom alene til mål på 2. etape, der også blev hans sidste i dette års Vuelta. (Foto: All Over Press)

Straffen faldt prompte, da Vincenzo Nibali søndag på anden etape af Vuelta a España hægtede sig på en servicevogn efter et styrt og i lyntempo blev trukket op til feltet. Ud røg både Nibali og sportsdirektør Alexander Sheffer, men det er langt fra hver gang, at genveje til stregen bliver opdaget og straffet.

- Det, Nibali lavede i søndags, var for meget, og så blev det tilmed fanget på tv. Det var lidt uheldigt for ham, siger Jesper Skibby som i kraft af sine 14 år som professionel kender alle de små trick, der kan gøre livet lidt lettere i feltet.

- Alle har prøvet at få en ’sticky bottle’ eller har fingeret lidt knæsmerter, så man kunne hænge fast i lægebilen, mens man fik behandling, siger Skibby.

En ’sticky bottle’ – en klæbrig flaske – er en vanddunk, som sportsdirektøren rækker ud til en rytter fra servicevognen i fuld fart. Både rytter og sportsdirektør har svært ved at slippe flasken, hvorfor rytteren får et skub fremad. Typisk er der tale om hjælp over en strækning på 20-30 meter.

- Det er ganske korte strækninger, og det er der som regel ingen, der siger noget til. Men det nummer, som Nibali lavede, gør ham ikke populær i feltet, siger Jesper Skibby.

Se også: Vuelta-chok: Storfavorit smidt ud af løbet

- Hvis jeg havde siddet i gruppen sammen med Nibali for pludselig at se ham stryge væk ved hjælp af en servicevogn, så var jeg sgu godt nok blevet sur. Det gør man bare ikke. Sidder man i en gruppe, må man klare det selv.

- Men er man styrtet, og sidder man alene på mellemhånd og kæmper for at nå op, så er det helt okay at få lidt hjælp. Man kan få en ’sticky bottle’ eller læ bag en servicevogn. Men alt med måde, siger Skibby.

 Et andet cowboytrick er at fingere en defekt. Efter et styrt er det let at foregive, at der er noget galt med ens bagbremse, for eksempel, og så må rytteren hænge fast i servicevognen, der giver den gas, mens en mekaniker hænger halvt ude af bilen for at ’justere’ bremsen.

- Ryttere, der er ramt af sort uheld, får næsten altid assistance. Og ikke kun af deres egne servicevogne. Alle vogne i kortegen hjælper lidt ved for eksempel at give læ i kortegen, siger Skibby.

- Næste gang kan det jo være en af deres egne, der punkterer eller styrter på et kritisk tidspunkt.

Se også: Nibali undskylder - men forstår ikke sin straf

Michael Rasmussen gloede en ekstra gang, da han så tv-billeder af Nibali, som med servicevognens hjælp fløj af sted og efterlod en flok lidelsesfæller bagude.

- Det er et indiskutabelt regelbrud, og der var ingen vej uden om diskvalifikation. Det var for meget, det der, siger Michael Rasmussen, som aldrig har set noget tilsvarende i sin professionelle karriere.

- Det havde været helt o.k., hvis han havde siddet alene og var blevet hjulpet op til den nærmeste gruppe foran. Men her stikker han jo af fra en gruppe med bilens hjælp.

- Jeg kan love for, at der sad 20 mand med åben mund og polypper og ikke troede deres egne øjne, siger Rasmussen, som i øvrigt giver sportsdirektør Alexander Sheffer meget af skylden for miseren:

- Han må have mistet overblikket. Han burde selvfølgelig have erkendt, at Nibali ville tabe tid og indset, at Nibali så måtte køre som hjælperytter resten af løbet, siger Michael Rasmussen.

Se også: Astana efter Vuelta-fyring: Undskyld!

Brian Holm, der til dagligt virker som sportsdirektør for Etixx-QuickStep, kan heller ikke forstå, at Sheffer og Nibali rodede sig ud den situation.

- Både sportsdirektør og Nibali fik en sammensmeltning i samme sekund. Jeg synes, at det er ærgerligt for løbet, men der er ikke så meget at gøre. Nu har alle fået en lærestreg til næste gang.

- Det er derfor, man har et hold, der kan hente en, hvis man har defekt, siger Brian Holm.

Da han selv kørte var det lidt anderledes. Ifølge eget udsagn kunne han skrive en bog om dem, der havde snydt, og han har såmænd selv gjort det.

Det var til Irland Rundt, hvor en etape sluttede med tre korte omgange i Cork på den voldsomt stejle bakke St. Patrick's Hill.

- Det regnede og himmel og hav stod i et. Kommissærerne mistede overblikket, og der var ikke chips på cyklerne.

- Da vi kom ind på bakken, skulle de forreste blot køre den en omgang mere. Vi var altså blevet overhalet. Jeg aner ikke, hvor vi lå i løbet, men vi blev vi fem mand enige om blot at køre en omgang og så spurte, så de troede, at vi var færdige.

- Den gik, og vi blev nr. 7-11.

- Det ændrer ikke meget ved cykelhistorien, men det var simpelthen bare for at slippe, siger Brian Holm.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

11 kommentarer
Vis kommentarer