Ekspert: Riis må søge penge i udlandet

Bjarne Riis har brug for et betydeligt millionbeløb, hvis han igen vil være teamejer, og så mange penge finder han næppe i Danmark, vurderer sponsorekspert Ole Egeblad

Bjarne Riis skal ud på det globakle sponsormarked, hvis han vil have et rigtig godt hold op at stå. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Bjarne Riis skal ud på det globakle sponsormarked, hvis han vil have et rigtig godt hold op at stå. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Skal Bjarne Riis atter være teamejer på cykelsportens højeste niveau, har han brug for en pengestærk sponsor, for det koster mange penge at drive et hold i verdensklasse. Rigtigt mange penge.

Det britiske Team Sky, som er sportens absolutte flagskib, havde i 2014 et budget på 230 millioner kroner, viser offentligt tilgængelige regnskaber, mens et hold som Tinkoff-Saxo ifølge bloggeren The Race Radio koster teamejer Oleg Tinkov den nette sum af 134 millioner kroner i år.

Bjarne Riis og Oleg Tinkov kørte parløb i knap tre år, inden deres veje skiltes med Riis' fyring i foråret. (Foto: Claus Bonnerup) Cykling - 8. okt. 2015 - kl. 07:46 Tinkov svarer på Riis-rygter: Skøre danske journalister

Næste år, skriver bloggeren, vil Tinkov bruge 164 millioner kroner på sit ’dream team’ i formodet fravær af medsponsor Saxo Bank. Det er altså store summer, Riis skal have sikkerhed for, hvis han kaster sig ud i et nyt eventyr.

- Glem Danmark. Det vil være mit første råd til Riis, for det er herhjemme svært at finde en globalt orienteret virksomhed, som vil kunne forstå at aktivere et så stort sponsorat, siger Ole Egeblad fra Sponsorcom. Han var i en årrække sponsordirektør i it-virksomheden CSC og styrede sponsoratet af Bjarne Riis’ hold frem til udgangen af 2007.

- Udfordringen i Danmark er, at det faglige niveau i danske virksomheder i forhold til at udnytte internationale sponsorater bare ikke er høj nok. De får simpelt hen ikke nok ud af det.

- Der er utroligt langt mellem eksempler på, at en dansk virksomhed evner at aktivere og udnytte et globalt sponsorat. Jeg ville klart søge mod udenlandske sponsorer, hvis jeg var Bjarne, siger Ole Egeblad.

Michael Rasmussen råder Bjarne Riis til at bygge sit hold op fra bunden (Foto: Cykling - 8. okt. 2015 - kl. 10:41 Kyllingen overbevist om Riis-fremtid: Men håber på det usandsynlige

- Og hvorfor ikke kigge derhen, hvor pengene er? Det kunne for eksempel være i de arabiske lande og Kina.

Da Egeblad var sponsordirektør i CSC, spyttede virksomheden omkring 75 millioner kroner årligt i cykelholdet. Det er et sponsorat i mindst den størrelsesorden, Riis har brug for. Med Saxo Banks 40 millioner kroner oveni, er fundamentet lagt for et tophold i cykelsporten.

- Et sponsorat af den størrelse kan absolut være pengene værd. Det er der overhovedet ingen tvivl om. Potentialet er der, så kunsten for Riis er at finde den rigtige sponsor, siger Ole Egeblad.

- Hele essensen i sponsorarbejdet er, om man har forbindelserne, netværket og evnerne til at finde den rigtige. Jeg er sikker på, at Riis kan skabe et uhyre attraktivt produkt.

- Spørgsmålet er, om han kan finde den virksomhed, som produktet er attraktivt for, siger Ole Egeblad.

Oleg Tinkov og Bjarne Riis i 2014, da alt endnu på overfladen var fryd og gammen. Siden satte Tinkov danskeren på porten og kaldte ham 'doven og gammeldags'. (Foto: Claus Bonnerup). Sport og Spil Comeback-kongen: Sådan kommer Riis tilbage som holdejer

15 kommentarer
Vis kommentarer