'Fuglsang er ikke andet end hjælperytter'

Tourens første bjergetape gav det klarest mulige svar på rollefordelingen på Astana, mener Michael Rasmussen

Følg Cykling

TROYES (Ekstra Bladet): Efter tre uger, hvor forventningerne til Jakob Fuglsang har haft en brat opstigende kurve, må de nu være landet på et mere jordnært niveau efter onsdagens bjergetape til La Planche des Belles Filles.

Begejstringen har tit overskygget fornuften, siden Fuglsang vandt Critérium du Dauphiné, og det gælder både blandt ’eksperter’ og lægmænd.

Nu er realiteterne gået op for nogle, mens andre stadig forsøger at opretholde, hvad der for mig hele tiden har været en illusion om, at Fuglsang kan køre i top fem.

Det gør han ikke.

ETAPEN TIL til La Planche des Belles Filles viste med al ønskelig tydelighed hvem, der er kaptajn på Astana, og hvad Jakob Fuglsangs form rækker til i Touren i år.

Det krævede for Aru blot en stigning på seks kilometer at bevise, at han bør være den ubestridte leder på holdet.

Han er Chris Froomes største rival, og når det er slået så eftertrykkeligt fast, så er det meningsløst at tale om Fuglsang som både kaptajn, delkaptajn, andenkaptajn, reservekaptajn eller noget som helst andet med ’kaptajn’.

Jakob Fuglsang er hjælperytter for Fabio Aru. Punktum!

Fabio Aru viste verdensklasse-kørsel op til La Planche des Belles Filles onsdag. (Foto: AP)
Fabio Aru viste verdensklasse-kørsel op til La Planche des Belles Filles onsdag. (Foto: AP)
 

OG DA HAN tilmed er den bedste og vigtigste hjælperytter for Fabio Aru, tør jeg hævde, at ledelsen på Astana vil indskrænke Fuglsangs frihed og forlange, at han sidder ved Aru på hver eneste bjergetape og først giver slip, når Aru selv tager over og gør arbejdet færdigt.

Kun sådan vinder Aru Tour de France, og det er nu det indlysende mål for det kasakhiske hold. Der er ikke plads til en, der spiller andenviolin.

Der er kun plads til Aru.

Det er ham, det hele drejer sig om fra nu af på Astana.

MICHAEL VALGREN vil derimod sandsynligvis kunne nyde lidt større frihed på bjergetaperne, for ham kan Aru bruge som en forpost på vigtige etaper. Han kan skyde af sted i udbrud og så vente på Aru derude, når den store udskilning har fundet sted.

Valgren vil kunne yde Aru vigtig støtte på nedkørsler og på flade stykker mellem stigningerne, mens hans aldrig vil kunne yde værdifuld hjælp, når det går opad.

Som situationen er lige nu – jeg forudsætter altså, at Aru ikke pludselig går totalt ned – kan jeg ikke forestille mig, at Jakob Fuglsang har hverken benene til at køre i top ti eller friheden på Astana til at køre sin egen chance.

Hans fornemste opgave resten af Touren vil være at sætte et benhårdt tempo, når det går op ad de afgørende stigninger, hvorefter Aru sætter sit angreb ind.

Gør han det loyalt og pligtopfyldende som altid, så kommer han ikke i nærheden af top ti – og jeg har i øvrigt også svært ved at se, hvem han skulle kunne skubbe ud af top ti.

FABIO ARU HAR vist sig som løbets bedste bjergrytter, og han fortjener 100 procent opbakning. Som Fuglsang selv udtrykte det på Astanas pressemøde før Touren: ’Hvis jeg kører hurtigt nok, så er jeg kaptajn, og hvis jeg ikke kører hurtigt nok, så er jeg ikke kaptajn.’

Og nu har vi fået svaret: Han kører ikke stærkt nok.

Valgren tæt på at smelte: Kæmpe brøler af Astana

Tom K. fyldte 50: Kom med ind i Le Mans-kongens skatkammer

 

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde