Fuglsang er Tour-kaptajn: Men han kommer til at spille andenviolin

2017 byder på ændringer både i feltet og løbskalenderen, men når det gælder danske ryttere, skal man ikke vente sig de store omvæltninger

Jakob Fuglsang er udnævnt til kaptajn i Tour de France, men hvis hans holdkammerat Miguel Angel Lopez bliver klar efter en skade, bliver danskeren skubbet i baggrunden, vurderer Michael Rasmussen. Foto: Jonas Olufson.
Jakob Fuglsang er udnævnt til kaptajn i Tour de France, men hvis hans holdkammerat Miguel Angel Lopez bliver klar efter en skade, bliver danskeren skubbet i baggrunden, vurderer Michael Rasmussen. Foto: Jonas Olufson.

En ny sæson begyndte tirsdag med det australske Tour Down Under, og det er en sæson med en del forandringer i feltet med nye hold og på kalenderen med en stribe nye løb i den fornemste kategori.

Uforandret er det dog med sikkerhed, at Tour de France definerer verdens bedste etapeløbsrytter og dermed basta! Uanset, hvor mange bjergafslutninger, Vuelta a España smider ind i løbet, og uanset, hvor meget sne, Giro-feltet skal pløje sig igennem på den drabelige Stelvio-stigning, så er og bliver Tour de France hovedfokus for ryttere, tilskuere, sponsorer og medier.

Vi skal nok heller ikke forvente os store ændringer, når det gælder de danske ryttere i 2017. De fleste af dem kommer igen til at spille andenviolin. Jakob Fuglsang er ganske vist udnævnt til Tour-kaptajn for feltets nye danskerhold, Astana, men den position holder han ikke længe, hvis den unge colombianer Miguel Angel Lopez bliver klar til at køre Tour de France.

Over for en væver lille rytter som ham står Fuglsang ingen chance – og det gør han i forvejen ikke i klassementet over for ryttere som Chris Froome, Nairo Quintana og Vincenzo Nibali.

Jakob Fuglsang skimtes i den lyseblå Astana-trikot bagude halsende efter Richie Porte, Chris Froome, Alberto Contador og Roman Kreuziger i Touren 2013. Foto: AP.
Jakob Fuglsang skimtes i den lyseblå Astana-trikot bagude halsende efter Richie Porte, Chris Froome, Alberto Contador og Roman Kreuziger i Touren 2013. Foto: AP.
 

Forandret er derimod cykelsportens første division, World Tour, som i kraft af en mærkværdig ødselhed med løbslicenser i 2017 er udvidet til ikke færre end 37 løb.

Det udvander varemærket World Tour. Idéen var, at verdens bedste ryttere skulle dyste mod hinanden i verdens bedste løb, hvilket skulle tiltrække tv-stationer og sponsorer og styrke økonomien i professionel cykelsport. Nu er der bare så mange løb, som er komplet blottet for historie og tradition, at begrebet World Tour ikke længere er garanti for kvalitet.

Hvad Tour of Guangxi, Cadel Evans Great Ocean Road Race og Abu Dhabi Tour har at gøre i kategori med et historisk løb som Liège-Bastogne-Liège, er svært at se. Det største udbytte får den internationale cykleunion UCI formentlig, idet det næppe er billigt at købe sig til World Tour-prestige.

Et løb, der i sidste øjeblik blev fjernet fra kalenderen, er Tour of Qatar, som blev aflyst på grund af manglende opbakning fra sponsorer. Det er ikke et løb, mange vil savne, for at der ikke er nogen i ørkenlandet, der gider se cykelløb, stod pinefuldt klart, da landet afviklede VM i oktober ved et arrangement, der talte flere ryttere end tilskuere.

Situationen er næppe stort anderledes i nabolandene Bahrain og Forenede Arabiske Emirater, men ikke desto mindre er disse stenrige nationer drivkraft for to nye World Tour-hold, nemlig Bahrain-Merida og UAE Abu Dhabi.

Jakob Fuglsang, Rolf Sørensen og Michael Rasmussen under Tour de France 2016. Foto: Claus Bonnerup.
Jakob Fuglsang, Rolf Sørensen og Michael Rasmussen under Tour de France 2016. Foto: Claus Bonnerup.
 

UAE Abu Dhabi er en sær skabning, som blev til i elvte time, da kinesiske sponsorer fortrød et løfte om at sponsorere det hidtidige Lampre-mandskab. TJ Sport, skulle holdet have heddet, men det endte altså som et statsstøttet, mellemøstligt projekt. Det bedste, man kan sige om det, er, at det sikrer en fortsættelse af det foreløbigt sidste italienske hold i cykelsportens bedste række

Holdet har flere store navne på lønningslisten – Rui Costa og Louis Meintjes, for eksempel – men man må konkludere, at rigtigt meget på dette hold afhænger af meget få ryttere.

I den anden ende af hierarkiet finder vi igen Team Sky, som har været i vælten henover vinterpausen på grund af holdets brug af præstationsfremmende midler på recept og teammanager David Brailsfords helt igennem amatøragtige håndtering af den kontroversielle sag.

Holdet har imidlertid ikke mistet ryttere og står med Chris Froome i front stadig fantastisk stærkt, når det gælder sæsonens hovedmål, Tour de France. Og de næste kaptajner er for længst kørt i stilling. Hjælperytteren Wout Poels mangler ikke meget, før han er klar til at vælte Froome af pinden som kaptajn. Man må bare tage hatten af for holdets evne til at få det bedste frem i folk.

Sky-boss David Brailsford i samtale med Oleg Tinkov under Tour de France 2015. Foto: Brian Askvig.
Sky-boss David Brailsford i samtale med Oleg Tinkov under Tour de France 2015. Foto: Brian Askvig.
 

Den største udfordring for Sky kan meget vel være, at holdet begynder at leve op til sin egen erklærede intention om ikke at søge certifikat til brug af præstationsfremmende midler i behandlingen af for eksempel astma og allergi.

Sker det, kan det få afgørende betydning for holdets præstation i negativ retning. Det sker dog næppe. Jeg har endnu til gode at se en Tour-favorit lægge bånd på sig selv ved at underordne sig strengere regler end dem, der gælder for konkurrenterne.

8 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere