Fuglsang glad for nye sikkerhedsregler - men det er ikke nok

Jakob Fuglsang er som udgangspunkt glad for strammere regler for køretøjers overhalinger af cykelryttere - men der skal flere tiltag til for at skabe sikre rammer

Jakob Fuglsang blev selv hevet ned af en motorcykel under Touren i 2015. Foto: Tariq Mikkel Khan
Jakob Fuglsang blev selv hevet ned af en motorcykel under Touren i 2015. Foto: Tariq Mikkel Khan

Vilde styrt, afgørende styrt, ryttere slået til blods.

Det har de senere år desværre været konsekvensen, når motorcykler og biler i kortegen har forsøgt at overhale cykelryttere.

Derfor har Den Internationale Cykelunion (UCI) lanceret et nyt regelsæt specifikt omkring overhalinger.

Køretøjer må nu ikke længere overhale ryttere i udbrud eller feltet fem kilometer før en spurt midtvejs på etapen, de sidste to kilometer før toppen af en stigning eller før forplejningszonen og på de sidste ti kilometer af en etape.

- Det er altid noget, at UCI går ind i sagen og anerkender, at der er et problem.

- Det lyder fornuftigt. Det er noget af det, der kommer rytterne til gode. I mine øjne kan det gøre det mere sikkert for os, siger Jakob Fuglsang til Ekstra Bladet.

Han har selv på egen krop mærket den manglende sikkerhed, da han på Tour de Frances 18. etape i 2015 blev hevet ned af en motorcykel på vej op ad Glandon i et udbrud.

Det er ikke sikkert, at det decideret kostede ham etapesejren, men det kostede ham i hvert fald muligheden for at være helt fremme, da afgørelsen faldt.

I mål på Glandon lagde Jakob Fuglsang ikke skjul på sin vrede. Foto: Tariq Mikkel Khan
I mål på Glandon lagde Jakob Fuglsang ikke skjul på sin vrede. Foto: Tariq Mikkel Khan

Og selv om den danske Astana-rytter hilser ændringen velkommen, så er der stadig lang vej at gå, mener han.

- Mit uheld kunne have været undgået med de regler, og det er helt klart en start. Men der skal mere til.

- Hvis de nu i stedet havde indført, at motorcykler kun må overhale med en hastighed på maksimalt ti km/t højere end rytterne - eller kun når en vej har en given bredde, så havde det været bedre.

- Så tror jeg også, at det vil udvikle en forståelse blandt os ryttere af, at vi skal give plads til motorcyklerne.

- For en af grundene til, at det bliver farligt er, at rytterne ikke vil give plads, fordi det koster placeringer. Derfor giver motorcyklerne - når de ser en åbning - fuld gas og kommer med 100 km/t. Så de har ikke en chance for at undvige, hvis en rytter skifter bane eller slår ud, siger Jakob Fuglsang.

Han hæfter sig ved, at den enkelte løbsarrangør stadig selv kan stramme reglerne, som Tour de France eksempelvis gjorde det, efter den voldsomme påkørsel i 2011, hvor Johnny Hoogerland blev slynget ud i et pigtrådshegn efter at være blevet påkørt en en bil med tv-journalister.

Johnny Hoogerland måtte en tur i pigtråden i 2011. Foto: AFP/Lionel Bonaventure
Johnny Hoogerland måtte en tur i pigtråden i 2011. Foto: AFP/Lionel Bonaventure

Den hollandske rytter måtte nødtørftigt lappes sammen - men han kom da til mål. Foto: AP/Laurent Rebours
Den hollandske rytter måtte nødtørftigt lappes sammen - men han kom da til mål. Foto: AP/Laurent Rebours

De nye UCI-regler gælder også for biler i kortegen. Det er nu ikke længere tilladt for chaufføren at tale i telefon under kørslen - heller ikke via headset, ligesom det er forbudt at have tv på forsædet i følgebilerne. Og så er det på de sidste fem kilometer af en etape heller ikke tilladt for en sportsdirektør at kommunikere med sine ryttere.

B Se også: Norsk spådom: Dette danske talent kan blive verdensklasse ryder man de regler, kan det give bøder på op til 70.000 kroner.

Når Brian Holm kører bil under Tour de France og andre cykelløb, må han ikke tale i telefon - heller ikke med headset. Foto: Claus Bonnerup
Når Brian Holm kører bil under Tour de France og andre cykelløb, må han ikke tale i telefon - heller ikke med headset. Foto: Claus Bonnerup
 

Se også: Norsk spådom: Dette danske talent kan blive verdensklasse

Se også: Hylder dansk juvel: Han har ingen grænser

Caroline Wozniacki har tjent over 150 millioner kroner i rene præmiepenge. Senest vandt hun en turnering i Hongkong, og selvfølgelig er sponsorer som Rolex og Adidas med på billedet. Foto: AP Sport og Spil Pengenes Top 20: Caroline giver stadig drengene baghjul

Tre af de største navne i professionel cykelsport i første halvdel af 00'erne var Lance Armstrong, Jan Ullrich og Team CSC's Ivan Basso. Alle tre blev fældet for doping. Foto: AP. Sport og Spil Dopingens mørke skygge

2 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere