Monster-stigninger forude: Nu skal der køres som røvere og banditter!

Søndagens bjergetape hører til Tourens hårdeste, og det er forventeligt, at vi ser kaptajnerne dyste om dyrebare sekunder

søndagens bjergetape er så hård, at det kan ende med, at det kun er kaptajnerne, der sidder tilbage til sidst. Foto: AP/Lionel Bonaventure
søndagens bjergetape er så hård, at det kan ende med, at det kun er kaptajnerne, der sidder tilbage til sidst. Foto: AP/Lionel Bonaventure
Følg Cykling

STATION DES ROUSSES (Ekstra Bladet): Man ved, at der er lagt op til ballade, når etapeprofilen ligner undermunden på en gammel hankat.

Syv kategoriserede stigninger – heraf tre uden for kategori – fordelt på 181,5 km gør rytternes arbejdsdag mere end hård. Og Jakob Fuglsang er sikker på, at der ikke kan slappes ret meget af undervejs til Chambéry på søndagens etape.

- Jeg tror, at der bliver kørt fuld gas hele dagen. For det er små veje også på nedkørslerne. Det er ikke kun stigningerne, der bliver afgørende.

- Nedkørslerne er også stejle, og vejene er lige så dårlige og lige så snørklede – hvis ikke mere. Så jeg tror, at der bliver lukket op fra starten.

- Vi starter med at køre opad. Så mon ikke der bliver kørt som røvere og banditter hele dagen?, spørger danskeren retorisk.

Hos BMC er kaptajn Richie Porte enig i den betragtning.

Han er stadig lidt efter Froome efter at have kørt en forsigtig enkeltstart i Düsseldorfs silende regn, men netop dagens 9. etape kan bruges til at hente lidt tilbage

Første store shake up
- Naturligvis er det en mulighed – men jeg skal også kigge på, hvordan der bliver kørt. Der er langt fra den sidste stigning til mål.

- Men jeg tror, at vi får den første store shake up, og det bliver hårdt for alle, siger Richie Porte.

En anden, der jagter tabt tid, er Alberto Contador. Han var kun seks sekunder efter Chris Froome på La Planche des Belles Filles, hvor han dog selv mente, at han havde en dårlig dag.

Det håber han på ikke at have i dag på en etape, han over for Ekstra Bladet betegner som den største.

- Søndagens etape er for mig kongeetapen i årets Tour de France.

- Det vil blive en afgørende dag, hvor man skal være på sit allerbedste niveau.

- Jeg skal holde mig forrest i feltet hele dagen, og det kræver gode ben, så jeg håber, at jeg har en god dag, siger Alberto Contador.

Richie Porte og Alberto Contador er to af de kaptajner, der er på sekund-jagt på søndagens etape. Foto: AP/Lionel Bonaventure
Richie Porte og Alberto Contador er to af de kaptajner, der er på sekund-jagt på søndagens etape. Foto: AP/Lionel Bonaventure

En god dag er der også brug for hos Jakob Fuglsang og Astana.

Her er arbejdsfordelingen stadig officielt den, at Fabio Aru sammen med danskeren deler kaptajn-værdigheden.

Hvis det skal fortsætte sådan, er Fuglsang nødt til at køre en fantastisk etape – men det bliver ikke Astana, der kommer til at svinge taktstokken, når feltet kører ind i Alperne. Men de lyseblå kan måske skabe ravage alligevel.

- Skal man kontrollere, skal man have et superhold, hvis der bliver åbnet op. Det er en af de dage, hvor holdene kan gøres sårbare, og hvor det kan ende med, at der kun sidder kaptajner tilbage.

- Der er det, at vi skal udnytte, at vi forhåbentlig er to. Vi kan jo angribe på skift, siger Jakob Fuglsang.

***

Nedkørslerne kan blive afgørende

STATION DES ROUSSES (Ekstra Bladet): Der bliver altid talt meget om stigningerne i Tour de France. Med rette. For opad kan der forvoldes megen skade.

Specielt når stigningsprocenterne på de længste stigninger ligger omkring ti, som tilfældet er på 9. etape med Col de la Biche, Grand Colombiere og Mont du Chat.

Den sidste del af etapen er næsten identisk med 6. etape i Critérium du Dauphiné. Den etape vandt Jakob Fuglsang på vej mod den samlede sejr, og han kender derfor afslutningen.

Chris Froome viste sidste år, at han har udviklet sig til en fremragende nedkører. Foto: All Over Press
Chris Froome viste sidste år, at han har udviklet sig til en fremragende nedkører. Foto: All Over Press

Han mener, at nedkørslerne – specielt efter Mont du Chat – kommer til at have en afgørende betydning, og at det derfor er alfa og omega at være med helt fremme på toppen af det stejle bjerg.

- Dem, der sidder forrest på den nedkørsel, har en fordel ved at have motorcyklerne foran sig. Ikke for at få draft (læ, red.), men man kan se, hvornår svingene kommer – man kan se, hvornår de bremser.

- Kommer man til at sidde efter i ingenmandsland, så kan man mangle det, siger Jakob Fuglsang, der påpeger, at man kan vente sig en anderledes afslutning, da der i forhold til i Dauphiné nu er 15 km længere til mål efter den sidste nedkørsel.

Alligevel forudser han, at der bliver kørt hurtigt nedad – formentlig med Chris Froome i centrum som frygtløs fartdjævel, som han var det i det mindre franske etapeløb.

- I Dauphiné synes jeg, at han kørte hovedløst nedad, men det kan være, at han selv synes, at der var styr på det. Så det gør han nok igen - hvis han sidder helt fremme, siger Fuglsang med antydning af et glimt i øjet.

Tabte med fem millimeter: 'To fejl koster ham det hele'

Tror du, Tour-rytterne scorer kassen? Så tro om igen!

Vandt bjergtrøjen: Tour de France-stjerne er blevet en kvinde

'Fuglsang er ikke andet end hjælperytter'

Valgren tæt på at smelte: Kæmpe brøler af Astana

Stor Tour-ballade efter massespurt: Han er et pikhoved!

Seneste nyt

Ekstra Bladet har givet statsministeren en lys idé

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.