Annonce:
Annonce:

Nu taler Fuglsang ud om holdkammerats angreb: Det var ikke okay

Jakob Fuglsang håber, at han i fremtiden får lov at blive kaptajn uden at skulle dele rollen med Fabio Aru

Samarbejdet mellem Jakob Fuglsang  og Fabio Aru har langtfra været lydefrit (Foto: Claus Bonnerup)
Samarbejdet mellem Jakob Fuglsang og Fabio Aru har langtfra været lydefrit (Foto: Claus Bonnerup)
Annonce:
Følg Cykling

Selvom formen var i top, blev årets udgave af Tour de France langt fra den succesoplevelse, Jakob Fuglsang havde håbet på.

Danskeren havde ellers varmet op med en stærk sejr i Criterium du Dauphiné, men som bekendt endte ridtet på de franske landeveje før tid, fordi danskeren styrtede på 11. etape, hvor han brækkede en knogle i håndleddet og en i albuen.

Tour-helt langer ud efter landsmænd: - Han fortjener ikke den behandling

Forinden havde danskeren vist fin form, og på niende etape var sejren indenfor rækkevidde.

Med 31 kilometer igen kørte han fra favoritgruppen på etapens stejleste stigning, og da ingen umiddelbart gjorde mine til at optage forfølgelsen, lignede det den første danske etapesejr siden Nicki Sørensens triumf i Vittel i 2009.

Annonce:

Men helt uforståeligt valgte Fuglsangs holdkammerat og 'medkaptajn' hos Astana, den italienske stjerne Fabio Aru, at optage forfølgelsen, hvilket medførte, at danskeren til sidst blev indhentet.

Bagefter udtrykte Fuglsang ærgelse over Arus ukollegiale kørsel.

Og nu, hvor han er tilbage i privaten i Luxembourg, tager Jakob Fuglsang bladet fra munden i et interview med TV 2 Sport.

'Det er ikke et samarbejde'
Her medgiver han blandt andet, at Aru traf en dum beslutning.

- Specielt fordi han var ved at blive sat hen over toppen. Havde Froome kørt til, så var det blevet en dyr dag for ham. Han var ikke den stærkeste nede på det flade bagefter. Så sådan en dag skal man kende sine grænser, siger han og fortsætter:

- Det er ikke et samarbejde, når din holdkammerat angriber efter dig, siger Fuglsang, der næppe har glemt, at det samme skete i Criterium Dauphiné.

Efterfølgende har Jakob Fuglsang haft en samtale med sportsdirektørerne hos Astana.

Annonce:

- Jeg har sagt til sportsdirektørerne, at jeg ikke synes, det var okay. Det gav de mig egentlig ret i og sagde, det ikke var smart, forklarer Fuglsang, som dog erkender, at samarbejdet med italieneren fungerede fint efter stigningen.

Danskeren håber, at han i fremtiden får lov til at køre en af de store etapeløb uden at skulle dele rollen med Aru eller andre.

- Det vil helt sikkert være fint, hvis vi kan køre forskellige programmer, som det var planlagt i år. Så er to kaptajner godt, så det hele ikke ligger på mine skuldre. Men jeg håber at kunne køre en Grand Tour uden at skulle køre med ham, så jeg kan køre som kaptajn i stedet for, siger han til TV2 Sport.

Inden Tour de France forlængede Jakob Fuglsang kontrakten med Astana med to år. Det er endnu usikkert, hvor Fabio Aru kører i næste sæson.

Planen er klar: Sådan vil Froome vinde Tour de France

Mistanken klæber til Tour-stjerne: Er han ren?

Enspænder undgik feltet: Smidt ud for at køre i bil på hviledag

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Det er kvindens krop - ikke juristernes
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: