Rune tjekkede tempomonstrets cykler: Derfor er anklagen håbløs

Den schweiziske superstjerne Fabian Cancellara bliver igen beskyldt for at have gjort brug af en skjult elmotor, men det er en tom anklage, vurderer mekanikeren Rune Kristensen

Fabian Cancellara på vej mod sejren i Paris-Roubaix 2010. Siden er han gentagne gange beskyldt for mekanisk doping i dette og andre løb. Han nægter alt. Foto: AP.
Fabian Cancellara på vej mod sejren i Paris-Roubaix 2010. Siden er han gentagne gange beskyldt for mekanisk doping i dette og andre løb. Han nægter alt. Foto: AP.

Med en professionel karriere, der strakte sig over blot to sæsoner, burde amerikaneren Phil Gaimon ikke have alverden at berette, men alligevel har han for nylig udgivet sin tredje bog om sit liv som professionel cykelrytter.

Det bedste salgsargument for bogen viser sig at være en påstand om, at den schweiziske stjernerytter Fabian Cancellara havde en elmotor skjult i sin cykel, da han vandt nogle af sine største sejre.

Gaimon nævner ikke i bogen de konkrete løb, hvor schweizeren skulle have benyttet sig af mekanisk doping, men han refererer entydigt til Cancellaras fem år på Bjarne Riis’ hold og især hans suveræne sejre i monumenterne Flandern Rundt og Paris-Roubaix i 2010.

Rune Kristensen, som i dag er mekaniker på World Tour-holdet Quick-Step, var dengang mekaniker på Team Saxo Bank, og han afviser kategorisk påstanden om mekanisk doping.

- Jeg var i 2010 mekaniker ved de to løb sammen med Cancellaras faste mekaniker, Roger Theel, og vi samlede i fællesskab alle holdets cykler til forårsklassikerne, fortæller Kristensen.

- Havde der været en motor gemt i en cykel, havde jeg opdaget det. Det ville ikke kunne undgås. Fabians cykler blev håndteret som alle andre cykler, så det er umuligt, at noget kunne være skjult i den.

Rune Kristensen på arbejde i det 'service course', som Bjarne Riis oprettede til sit hold i Luxembourg. Det blev siden overtaget af Oleg Tinkov, som Rune Kristensen arbejdede for frem til holdets lukning ved udgangen af 2016. Foto: Claus Bonnerup.
Rune Kristensen på arbejde i det 'service course', som Bjarne Riis oprettede til sit hold i Luxembourg. Det blev siden overtaget af Oleg Tinkov, som Rune Kristensen arbejdede for frem til holdets lukning ved udgangen af 2016. Foto: Claus Bonnerup.
 
Den rutinerede mekaniker, som i over et årti har arbejdet i det professionelle felt, havde i mange år ansvar for Riis-holdets tekniske hovedkvarter i Luxembourg.

Der - eller i fuld offentlighed før løbene - blev alle cykler samlet og vedligeholdt. Som sine holdkammerater havde Cancellara aldrig sin løbscykler med hjem, men overlod dem til holdets mekanikere, fortæller Rune Kristensen.

- Den eneste, der mig bekendt nogensinde har taget sine løbscykler med hjem, er Alberto Contador. Fabians cykler blev altid låst inde i lastbilerne sammen med de andre cykler efter et løb.

- Havde der været en motor, så var cyklen jo nok omhyggeligt blevet gemt af vejen på et hotelværelse. Det blev den ikke. Og hvis der var en motor, mon så enhver mekaniker havde fået lov at vaske cyklen efter et løb? Det fik vi alle.

- Jeg tror simpelt hen ikke på, at det kan lade sig gøre at snyde med en elmotor uden at blive opdaget, siger Rune Kristensen.

Ekstra Bladet har via Fabian Cancellaras personlige assistent efterspurgt en kommentar til Gaimons beskyldninger, men hun meddelte torsdag i en mail, at Cancellara på grund af tidspres ikke havde mulighed for at besvare spørgsmål.

Cancellara har flere gange tidligere pure afvist alle beskyldninger.

***

Sætter efterforskning i gang

Mistanken mod Cancellara om mekanisk doping er flere år gammel, men ingen har kunnet levere det fældende bevis. Det kan Phil Gaimon heller ikke, men nu varsler David Lappartient, som er nyvalgt præsident for den internationale cykleunion, UCI, en nøjere undersøgelse af sagen.

- Vi vil efterforske sagen, idet vi må vide præcis, hvad der ligger bag, siger Lappartient til cyclingnews.com.

Gaimons anklage i bogen ’Draft animals’ bygger alene på, hvad han hævder at have hørt fra ryttere, der har kørt sammen med Cancellara på det danske hold.

De fandt det ifølge Gaimon mistænkeligt, at stjernen havde sin egen mekaniker, og at hans cykler nidkært blev holdt adskilt fra resten af holdets cykler – hvilket holdets mekaniker Rune Kristensen afviser skulle have været tilfældet.

Phil Gaimon fotograferet i 2014, da han kørte på det amerikanske Garmin-mandskab. Han nåede to sæsoner på World Tour-niveau, før han indstillede karrieren. Foto: All Over Press.
Phil Gaimon fotograferet i 2014, da han kørte på det amerikanske Garmin-mandskab. Han nåede to sæsoner på World Tour-niveau, før han indstillede karrieren. Foto: All Over Press.
 

Yderligere konkluderer Gaimon ud fra tv-billeder af Cancellara, at schweizeren ved flere lejligheder leverede, hvad han opfatter som en ‘unaturlig acceleration’.

Gaimon fremhæver i et interview efter bogudgivelsen, at Milano-Sanremo 2008 er en sejr, som han anser for utroværdig. Det skyldes, siger Gaimon til hjemmesiden Cyclist, at Cancellara skød en så høj fart, at han knapt kunne holde sig på cyklen, og at han distancerede nogle af de ‘mest beskidte’ - altså dopede - ryttere i feltet.

På de følgende pladser i Milano-Sanremo 2008 kom italieneren Filippo Pozzato, belgieren Philippe Gilbert og italieneren Davide Rebellin.

Beskyldningerne mod Cancellara fylder i øvrigt ikke meget i Gaimons bog, nemlig blot ét afsnit i kapitel 22. I samme afsnit når han også at beskylde Cancellara for bloddoping.

‘I Operación Puerto-skandalen er jeg temmelig sikker på, at blodposerne, der var mærket med kodenavnet ‘Luigi’, tilhørte Cancellara’, skriver Gaimon og ignorerer, at hans tidligere holdkammerat Thomas Dekker for et år siden indrømmede, at kodenavnet faktisk var hans.

Phil Gaimon kørte i hovedparten af sin karriere for kontinentalhold, men han opnåede to sæsoner på World Tour, idet han i 2014 kørte for Garmin-Sharp og i 2016 for Cannondale. Han vandt ét løb som professionel, nemlig sit allerførste. Det var første etape af det argentinske Tour de San Luis i 2014.

***

Landstræner: Så intet mistænkeligt

Anders Lund kørte seks af sine syv sæsoner som professionel på Bjarne Riis' hold. En sæson kørte han på det luxembourgske storhold Leopard Trek. I dag er han ansat som landstræner i Danmarks Cykle Union. Foto: Claus Bonnerup.
Anders Lund kørte seks af sine syv sæsoner som professionel på Bjarne Riis' hold. En sæson kørte han på det luxembourgske storhold Leopard Trek. I dag er han ansat som landstræner i Danmarks Cykle Union. Foto: Claus Bonnerup.
 

Den danske landstræner Anders Lund var i sin tid professionel på Team Saxo Bank og kørte – i det mindste i begyndelsen af løbet – side om side med Fabian Cancellara i monumentet Flandern Rundt i 2010.

Det er et af de løb, som Cancellara hævdes at have vundet ved hjælp af en skjult elmotor, men Lund oplevede intet i sine år på holdet, der dengang eller nu virkede mistænkeligt.

- Da anklagerne mod Cancellara kom frem for år tilbage, var det hele meget abstrakt. Det var ubegribeligt for os, at nogen skulle have motorer i cyklerne, siger Anders Lund.

- Det er i dag på sin vis godtgjort, at det er muligt. Dengang lå mekanisk doping helt uden for vores begrebsverden, og der er intet – heller ikke set i bakspejlet – der giver mig grund til at tro, at der foregik noget ulovligt, siger Anders Lund.

Se også: Eks-rytter anklager: Cancellara brugte motor

Se også: Cancellaras sidste Tour-farvel: Laver en 'Cavendish'

Fränk Schleck vinder på Alpe d'Huez i Tour de France i 2006. Foto: Peter Dejong/AP. Sport og Spil Historien bag cykelholdet: Masser af succes

Turen over den berygtede pavé i Arenberg-skoven er ofte afgørende for udfaldet af Paris-Roubaix. Foto: AP. Sport og Spil De største dramaer i verdens hårdeste klassiker

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen