Der blev vinket farvel til Tyskland i årets Tour de France, da Tour-feltet kørte ind i Belgien, hvor 2. etape sluttede i Liege.
Den tyske Tour-start markerede samtidig 20-års jubilæet for den seneste og eneste Tour-sejr, vores naboer mod Syd har fået, da en ung Jan Ullrich satte alle på plads og vandt den gule førertrøje i 1997.
Men trods sejren har Ullrich glimret ved sit fravær ved Touren i år. Simpelthen fordi, han ikke er blevet inviteret af arrangørerne.
Det undrer Ekstra Bladets cykel-ekspert Michael Rasmussen, der i dagens top og flop langer ud efter Düsseldorf, der lagde asfalt til årets Tour-start.
Her følger Kyllingens Flop og Top fra 2. etape:
Dagens FLOP: Düsseldorf som Tour-by.
- At de ikke inviterer Jan Ullrich til at skyde pistolen af sammen med borgmesteren før dagens etapestart, og han i stedet står hos en autoforhandler i Korschenbroich 40 kilometer udenfor byen, det er bare ikke en måde at behandle Tysklands eneste Tour de France-vinder på. De har slet ikke inviteret ham. Det forstår jeg ikke.
- Korschenbroich inviterede ham først forbi til i dag, fordi de troede, at han ville være inde til præsentation i Dusseldorf allerede torsdag, og det derfor var udelukket at få ham forbi før.
Dagens TOP: Marcel Kittel, Quick-Step
- Han er tysker, vi startede dagen i Tyskland, så man må sige, han i den grad kendte sin besøgelsetid. Han kører for et belgisk hold, og de spurter ind i Belgien. Der er altså maksimal timing, og der bør være tilfredshed på begge sider af grænsen, hos deres tyske hovedsponsor Lidl og belgiske Quick-step, lyder det fra Rasmussen.
Dagens etape blev overordnet set en lettere kedelig en af slagsen, hvor højdepunkterne var få, og havde det ikke været for det store massestyrt 30 kilometer fra mål, havde spurten til sidst været det eneste samtaleemne efter etapen.
Men nu skete styrtet, og det gik ud over Tourens helt store favorit Chris Froome, der dog umiddelbart slap med skrækken.
- Styrtet var jo nærmest uundgåeligt, og det begyndte faktisk at blive halvfarligt for Froome, fordi han nåede at komme et stykke efter, og så kan man blive presset til at skulle køre endnu hurtigere for at lukke hullet og dermed tage unødige chancer. Det er situationer, der kan opstå når man skal lukke et hul. Feltet gik dog ned i tempo, og derfor kunne han komme op, uden det blev helt kritisk, siger Rasmussen.