Bjarne Riis sagde det igen og igen: - Der er ingen garanti

Bjarne Riis mangler en sponsor og bruger millioner af egen lomme på sine cykelhold, men alligevel drømmer han nu om at finde ti sponsorer til et World Tour-hold

FONTENAY-LE-COMTE (Ekstra Bladet): Igen og igen understreger han i løbet af interviewet, at der ikke er garanti for, at drømmen bliver ført ud i livet.

Der er ingen garanti for, at Bjarne Riis bliver ejer af et prokontinentalhold i 2019 og et World Tour-hold året efter.

Eller året efter det. Eller nogensinde, for den sags skyld.

Men han insisterer på sin ret til at lufte sine idéer og sine visioner. Den seneste er tanken om at finansiere et professionelt cykelhold ved hjælp af måske ti sponsorer, som deler regningen og opmærksomheden.

Holdet skal have Jakob Fuglsang som kaptajn og jagte en samlet sejr i Tour de France i 2021, når løbet muligvis begynder i København.

- Der er ikke noget i vejen med at have nogle drømme og ønsker og tanker om noget stort. Vi tænker stort, og det er det, der driver os - velvidende, at drømmene måske ikke bliver til virkelighed, siger Bjarne Riis om holdet, som har arbejdstitlen ‘Made in Denmark’.

‘Vi’ er ejerne af virksomheden Virtu Cycling Group, som ud over Riis består af milliardærerne Jan Bech Andersen og Lars Seier Christensen. Siden februar 2016, da Riis og Seier lancerede deres ‘Riis-Seier Project’ med et World Tour-hold som omdrejningspunkt, har de forgæves jagtet en hovedsponsor.

Bjarne Riis, Lars Seier Christensen og Jan Bech Andersen er mændene bag Virtu Cycling Group, som på tredje år søger sponsorer til drømmen om et stort, professionelt hold.
Bjarne Riis, Lars Seier Christensen og Jan Bech Andersen er mændene bag Virtu Cycling Group, som på tredje år søger sponsorer til drømmen om et stort, professionelt hold.
 

Nu er jagten altså gået ind på mindst ti sponsorer samtidig med, at Riis og hans kompagnoner i forgæves jagt på en sponsor har måttet skyde ti millioner kroner af egen lomme i de to små hold, som de ejer på nuværende tidspunkt, nemlig et kontinentalhold og et kvindehold.

- Tanken er at lave noget nyt. Det har alle dage været svært at hente de helt store sponsorer, så i forbindelse med hele vores filosofi om, hvordan vores koncern skal bygges op, har vi tænkt, at det var en god idé at udtænke et koncept, som ikke kræver af den enkelte sponsor, at han skriver den helt store check, siger Bjarne Riis.

Michael Rasmussen har fundet lykken i Holbæk, hvor han og kæresten Christina flyttede ind i et lille hus tæt på vandet. Foto: Olivia Loftlund Sport og Spil Her er Michael Rasmussens nye liv og kæreste

- Det er nok at udskrive en lidt mindre check, og det gør sponsoratet mere spiseligt.

- Hvor tæt er I på at nå jeres mål lige netop nu?

- Man kan være virkelig tæt på og så alligevel et stykke fra. Vi håber og tror på, at det vil lykkes, men der er ingen garanti for det, siger Riis.

Vejen frem
- Jeg fornemmer, at der er mange interesserede, men om det er nok til, at de synes, at de vil være med, er noget andet. Jeg taler ofte med folk i udlandet, og de synes, at denne idé er vejen frem, og at det er en god nytænkning.

- Nytænkning er det vel ikke, for det er jo også den måde, Astana-holdet er bygget op på?

- Jo, jo, men de gør ikke så meget ved det i forhold til deres virksomheder (sponsorer, red.). Umiddelbart er det samme idé, men vi vil være en del mere aggressive i forhold til at strikke et godt koncept sammen for virksomhederne, så de får noget ud af det, siger Riis.

I B.T. for nylig forklarede han, at det er tanken, at kontinentalholdet Team Virtu Cycling allerede i næste sæson skal opgraderes til et prokontinentalhold - altså et hold i sportens 2. division lige under World Tour - ved hjælp af en stribe sponsorer.

Bjarne Riis følger stadig cykelsporten tæt og har fortsat som ambition at etablere et dansk professionelt cykelhold. Foto: Tariq Mikkel Khan.
Bjarne Riis følger stadig cykelsporten tæt og har fortsat som ambition at etablere et dansk professionelt cykelhold. Foto: Tariq Mikkel Khan.
 

Skal det nås, skal ansøgning og bankgaranti være indsendt til den internationale cykleunion senest 1. oktober, og ti rytterkontrakter skal være på plads. Et gennemsnitligt prokontinentalmandskab kan drives for 20 millioner kroner årligt, så Riis må antages at få brug for ti sponsorer, der hver lægger mindst et par millioner kroner på bordet.

Sidste års vindere af de fire trøjer. Chris Froome i gult, Michael Matthews i den grønne sprintertrøje, Warren Barguil i den prikke bjergtrøje og Simon Yates i den hvide ungdomstrøje. Foto: AP Sport og Spil Podcast: 30 minutters Tour-kærlighed og nørderi: Derfor glæder Michael Rasmussen sig helt vildt

Riis vurderer, at det er muligt at nå det, men han vil ikke svare på, om han har bindende tilsagn fra sponsorer på nuværende tidspunkt.

- Jeg kan sige, at vi er i dialog med en del virksomheder. Men jeg vil godt understrege, at det arbejde, vi lægger i det her, ikke er garanti for, at det kommer til at ske, siger Riis.

- Vi skal have ‘commitments’ (tilsagn, red.) rimelig bredt, før det kan lade sig gøre. Selv om vi taler om et prokontinentalhold, så skal der stadig mange penge til.

- Hvordan bevarer du optimismen i lyset af, at I på tredje år søger en sponsor og også forgæves har søgt en sponsor til kontinentalholdet og kvindeholdet?

- Det er forskellige ting. Optimismen i forhold til et stort hold har vi, fordi vi tror på det. Men vi er også realistiske, så bare fordi, vi siger det, er der ikke garanti for, at det kommer til at ske, siger Riis.

'Vi er kommet langt'
- Man kan få den tanke, at ‘Made in Denmark’ bare er en idé snarere end et egentligt projekt. Hvad er din kommentar til det?

- Nej, det er ikke rigtigt. Man kan diskutere, hvor langt vi er kommet. Vi kan være nået rigtig, rigtig langt, men alligevel være langt fra. Men vi er kommet langt, siger Riis.

- Vi har holdt en del møder og lavet en del forberedelse. Vi har lavet nogle koncepter og nogle pakker, som vi har tænkt igennem. Det er fint nok, at der er kritikere, men det er også nemt at mene noget og være kritisk uden at kende fakta, siger Riis.

- Er det udelukket, at du og dine kompagnoner af egen lomme finansierer et prokontinentalhold?

- Det er ikke tanken, at vi skal gøre det. Det hænger slet ikke sammen, for vi har så mange andre investeringer i vores koncern, at vi ikke ser det som en ‘option’ (mulighed, red.), siger Riis.

- Der er mange, der allerede har lykønsket mig med mit nye hold, men så nemt går det altså ikke.

- Bare fordi, vi melder ud, at det her er vores intention, så er der ingen garanti for, at det kommer til at ske, siger Bjarne Riis.

Cykelsportens hierarki

World Tour er sportens 1. division. World Tour-hold har ret og pligt til at køre de største løb på kalenderen, herunder Tour de France.

Prokontinentalniveau er sportens 2. division. Hold på dette niveau har mulighed for at køre de største løb, men de har ikke krav på det.

Kontinentalniveau er sportens 3. division. Kontinentalhold må ikke køre fx Tour de France.

Idéen bag ‘Made in Denmark’

Et World Tour-hold koster let 100 mio. kr. årligt, mens et prokontinentalhold kan drives for 20 millioner kroner. Begge beløb er en stor mundfuld for en sponsor, hvorfor Riis ønsker at samle for eksempel ti virksomheder, som deler regningen.

Sponsorerne kan være med på forskelligt niveau og kan købe sig til en ‘guldpakke’ til cirka 11 mio. kr., en ‘sølvpakke’ til cirka 3,75 mio. kr. og en ‘bronzepakke’ til omkring 750.000 kroner.

Privatpersoner skal også have mulighed for at støtte holdet økonomisk og få oplevelser til gengæld.

Virtu Cycling Group sørger for, at hver sponsor opnår maksimal udnyttelse af sponsoratet. Blandt andet kan holdet bruges af hver enkelt sponsor i eksportfremstød, medarbejderpleje, kundepleje og marketing.

Se også: Ekspertens barske dom: Kan ikke tage Riis' drøm seriøst

Det er for så vidt interessant for Jakob Fuglsang at køre for Bjarne Riis - men han skal oprette et ordentligt hold først. Foto: Jean-Christophe Bott/Keystone via AP/Ritzau Scanpix Tour de france 2018 - 5. jul. 2018 - kl. 18:59 Fuglsang åbner døren for Riis: - Helt sikkert meget interessant

Sport og Spil Tour-ekspert overrasker: Derfor skal du holde dig fra stjernesprintere

57 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere