Fuglsang-boss efter voldsomt styrt: Ruten er alt for farlig

Alle ønsker spektakulært cykelløb, men arrangørerne tænker ikke nok på rytternes sikkerhed, siger Astana-manager Dmitrij Fofonov efter kostbart ryttertab

Teammanager Dmitrij Fofonov er ikke tilfreds med sikkerhedsniveauet i årets Tour de France. Foto: Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix.
Teammanager Dmitrij Fofonov er ikke tilfreds med sikkerhedsniveauet i årets Tour de France. Foto: Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix.

LA-ROCHE-SUR-YON (Ekstra Bladet): Selv om en dansk fan søndag kaldte smilene frem ved Astana-bussen, da hun kaldte på ’skatter’ og fik et dusin danske mænd – heriblandt Michael Valgren – til at vende sig reflektorisk, var det ærgrelse og forbitrelse, der prægede stemningen ved bussen efter 2. etape.

Yderst populære og for holdet tilsvarende vigtige Luis Léon Sanchez styrtede på etapen og udgik stærkt forpint med adskillige brud, hvilket alvorligt forringer holdets styrke forud for mandagens holdtidskørsel.

Det er, hvad der kan ske, men Astana-manager Dmitrij Fofonov mener, at Tour-arrangør ASO spiller højt spil med rytternes sikkerhed til fordel for underholdningsværdien i en spektakulær rute.

- Der er mange forhindringer på vejen – især i denne region i Frankrig. Alt for mange. Det var helt skørt lørdag, og det var det igen søndag, siger Dmitrij Fofonov.

- Luis Léon prøvede at fortsætte. Han ville fortsætte. Han er ikke nyprofessionel, og styrt er ham ikke fremmed. Han forstår at lide i sadlen, og han ved, at han er en vigtig rytter på holdet, men det var bare ikke muligt for ham. Han kunne ikke fortsætte.

- Det er et slag for os, uden tvivl, for vi er kun syv ryttere, og Luis Léon er en vigtig rytter for os i tidskørslerne. Vi kan intet gøre. Ikke andet end at fortsætte og gøre vores bedste, og det vil vi gøre, siger Fofonov.

Fuglsang er enig med sin chef og sammenligner søndagens etape med computerspillet Super Mario, hvor man skal bevæge sig gennem et landskab fyldt med forhindringer.

- Det var en dag, hvor vi skal køre forhindringsløb med rundkørsler og vejheller og vejbump. Det var svært at sidde i feltet i dag, sagde Fuglsang, da han kølede ned efter den brændende varme dag i sadlen.

Fofonov ærgrede sig også over søndagens finale, hvor ruten med to kilometer til mål slog et skarpt sving til højre og derpå førte feltet i en bue rundt mod den sidste kilometer, hvorefter ruten krydsede sig selv ved at løbe under en bro 500 meter fra stregen.

Netop, da feltet i høj fart svingede til højre med to kilometer igen, skete et styrt, der lod kun en lille gruppe ryttere spurte om sejren.

- Det havde været muligt at slutte på en lige, bred strækning på tre kilometer, så sprinterne kunne komme til, men i stedet slog ruten en åndssvag krølle om sig selv frem mod den sidste kilometer, siger Fofonov.

- Det er nok underholdende for tilskuerne at se rytterne køre rundt på den måde, men det er ikke sikkert. Sikkerheden kommer åbenbart i anden række, sagde Fofonov.

- Det kan gøres bedre. Vi ønsker alle et godt, spændende løb hver dag, men man skal altså huske på, at vi skal igennem et tre uger langt løb. Hvis sikkerheden bliver sat på spil hver eneste dag, er der jo ingen, der når til Paris.

Se også: Kæmpe tro på Fuglsang: - Vi kommer nærmest med det danske landshold

Se også: Tour-hold vild med danskere: Nu får endnu et stortalent chancen

9 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere