Kæmpe problem løst: Touren et skridt nærmere Danmark

Tour-direktør Christian Prudhomme roser det danske bud på Tour de France i 2021 og erkender, at hans største bekymring ved en Tour-start i København er væk

Københavns overborgmester, Frank Jensen, og ASO-direktør Christian Prudhomme før løbets fjerde etape i år. Foto: Claus Bonnerup / Ritzau Scanpix.
Københavns overborgmester, Frank Jensen, og ASO-direktør Christian Prudhomme før løbets fjerde etape i år. Foto: Claus Bonnerup / Ritzau Scanpix.

AMIENS (Ekstra Bladet): Da Tour-direktør Christian Prudhomme for år tilbage stod i toppen af rådhustårnet i København og skuede ud over hovedstaden, var der tilfredshed at spore, når det gjaldt en Tour-start i den smukke cykelby.

Én altoverskyggende bekymring havde han dog, nemlig afstanden til Frankrig, som vil kræve en ekstra hviledag skudt ind i løbet. ’Vi ville ikke bryde os om det,’ sagde Prudhomme dengang om at søge dispensation i den internationale cykleunion UCI til at inkludere en tredje hviledag.

Nu er tonen en anden, idet Prudhomme lørdag i et interview med danske journalister slog fast, at ASO er parat til at lade løbet begynde på en fredag, så der allerede mandag kan indskydes en ekstra hviledag.

- De tre Grand Tours har nu den mulighed, at de hvert fjerde år kan lægge en ekstra hviledag ind. Det er en joker, kan man sige, som gør det muligt at starte løbet en fredag.

- Jeg kan sige, at det ikke er vores intention ikke at bruge den joker, sagde Prudhomme og smilede af sit kryptiske svar, som altså understreger, at den måske største knast nu er høvlet ned, og at en dansk Tour-start er tættere på end nogensinde.

Christian Prudhomme er uddannet journalist og har siden 2005 været løbsdirektør for Tour de France. Foto: AP.
Christian Prudhomme er uddannet journalist og har siden 2005 været løbsdirektør for Tour de France. Foto: AP.
 

- Der har været flere besøg (af ASO, red.) i København af både sportslig og teknisk karakter. Der er mange Skoda’er i Danmark, så måske har I ikke lagt mærke til det, sagde Prudhomme og slog en latter op.

Skoda er hovedsponsor for ASO, og Prudhomme lod altså forstå, at nogle af Skoda-bilerne i København i den senere tid har rummet ASO-medarbejdere på opmålingsarbejde i København.

- Hvis der er én ting, der får dig til at tøve, når det gælder København, hvad er det så?

- Det er først og sidst den logistiske udfordring, og den må vi løse sammen, sagde Prudhomme og gnækkede af fryd over endnu et vink i retning af en dansk Grand Départ.

Næste år begynder Touren i Bruxelles i Belgien og året efter i Nice i Sydfrankrig. Især i 2019 kunne Danmark føle sig forbigået, mens starten i 2020 var forudbestemt til at blive tildelt en by i Frankrig. Nu er det 2021, der er målet for de danske Tour-bagmænd Joachim Andersen og Alex Pedersen, som kæmper en prisværdig kamp for at hente løbet til Danmark.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har ved flere lejligheder mødt Christian Prudhomme og har talt varmt for det danske bud på Le Grand Départ. Foto: Jonas Olufson.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen har ved flere lejligheder mødt Christian Prudhomme og har talt varmt for det danske bud på Le Grand Départ. Foto: Jonas Olufson.
 

- Det er meget vigtigt med personlige relationer. Borgmesteren i Alpe d’Huez er vigtig, men det er ikke nødvendigvis vigtigt med stærke personlige relationer, for Alpe d’Huez er nu engang, hvor den er, sagde Christian Prudhomme.

- Men jo længere væk, vi kommer, desto større logistiske udfordringer er der, og derfor er personlige relationer meget vigtige. Det gælder Joachim og Alex, og det gælder Københavns borgmester – men mere end bare København, så gælder det hele Danmark.

I ugen, der snart er gået, har både Andersen, Pedersen og Københavns overborgmester, Frank Jensen, besøgt Tour-karavanen, og tidligere har flere ministre – herunder statsminister, Lars Løkke Rasmussen, – besøgt løbet og har knyttet relationer til både ASO og franske politikere.

- At Københavns overborgmester kommer til Tour de France viser, at der virkelig er en vilje. Jeg er imponeret af det, København gør for cykling, siger Christian Prudhomme.

- For ti år siden så vi på, om en ansøger til en Grand Départ havde passionen for sporten, de store mestre, historien. I dag ser vi også på, hvad en ansøger gør for cykling i hverdagen. Det er er meget, meget vigtigt for os, og København er verdens cykelby nummer ét.

- Nummer to er vist Utrecht, og der har vi allerede været, sagde Prudhomme, som i 2015 skød løbet i gang i den hollandske by.

Der er flere om buddet i 2021, men Prudhomme vil ikke ud med sproget, når det gælder de modkandidater, København og Danmark har. Der er omkring ti startbyer i spil, sagde han, men de fleste kandidater har ikke lagt sig fast på et bestemt år, og de ønsker samtidig at holde deres bud fortroligt.

- I Danmark er der tradition for gennemsigtighed, og derfor spiller Danmark med åbne kort. Sådan er det ikke alle steder. Nogle vil først have deres bud kendt, når de er sikre på at vinde. Jeg kan kun sige, at København er en meget, meget god kandidat, sagde Prudhomme.

- Der er ikke mange bud på en Grand Départ, som bliver diskuteret mellem ansøgerlandets statsminister og den franske præsident, men det er tilfældet her. Det er faktisk Lars Løkke Rasmussen, der har fortalt Emmanuel Macron, at Danmark har budt på Le Grand Départ.

- Der er endnu lang tid til 2021, men København er mere end nogensinde kandidat, sagde Prudhomme, som svarede afværgende på spørgsmål om, hvornår der bliver truffet en beslutning.

Dagbladet B.T. ville i spørgerunden vide, om Bjarne Riis med et eventuelt nyt hold ville være velkommen ved en eventuel Tour-start i København i 2021.

- Jeg ønsker overhovedet ingen polemik. Andersen interesserer mig (Søren Kragh Andersen, red.). Mads Pedersen interesserer mig. Mere end det, der er sket i fortiden, interesserer jeg mig for fremtiden, sagde Prudhomme.

- De unge danske ryttere er meget stærke, og de vil være endnu stærkere om få år, sagde han.

Se også: Dansk Tour-flirt tager til i styrke

Se også: Dansk Tour-drøm lever: Nye billeder skaber optimisme

49 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere