Tragedie ryster cykelsporten: Sådan vil eksperter udbedre trist tendens

Lotto Soudal-rytteren Stig Broeckx kæmper fortsat for sit liv efter påkørsel under Belgien Rundt, men problemet med motorcyklister i cykelsporten er umuligt at løse endegyldigt, påpeger eksperter

Lotto Soudal-rytteren Stig Broeckx kæmper for sit liv efter et alvorlig styrt lørdag under Belgien Rundt. (Foto: All Over Press)
Lotto Soudal-rytteren Stig Broeckx kæmper for sit liv efter et alvorlig styrt lørdag under Belgien Rundt. (Foto: All Over Press)

Blødninger i hjernen og adskillige brækkede knogler. Det er diagnosen, som belgieren Stig Broeckx i øjeblikket bliver behandlet for.

Om Lotto Soudal-rytteren kommer fornuftigt ud af det forløb - med livet behold - er endnu uvist. Dertil er hans kvæstelser fra lørdagens påkørsel i Belgien Rundt af så alvorlig karakter, at udfaldet endnu er umuligt at spå om.

- Det kan gå alle veje, som holdets pressechef Arne Houtekjer formulerede det mandag over for Ekstra Bladet.

Sikkert er det, at cykelsporten denne weekend blev ramt af en ny frygtelig ullykke. En hændelse, der blev forårsaget af to motorcyklister, der hamrede sammen på en nedkørsel og sendte adskillige ryttere i asfalten.

Det er langt fra første gang, at motorcyklister har været skyld i uheld i denne sæson, hvor det værste eksempel endte med at koste Antoine Demoitié livet efter styrt i forårs-klassikeren Gent-Wevelgem.

Den internationale cykelunion (UCI) reagerede ved at udsende en erklæring mandag, hvor det fremgik, at den alvorlige ulykke vil blive undersøgt.

Samtidig blev den triste hændelse benyttet til at kaste lys over det nye regelsæt, der er blevet iværksat for at udbedre problemer som disse:Antallet af motorcyklister i felterne vil blive reduceret, understreger UCI.

Men vil det hjælpe? Brian Vandborg, der er rytterrepræsentant for Skandinaviens ryttere i CPA, har over for TV2 Sport givet udtryk for, at han er i tvivl, om den løsning er den rigtige. Den tidligere danske mester i enkeltstart kigger i stedet den modsatte retning.

- Hvad hvis man rent faktisk øger antallet af motorcykler? De motorcykler, der er til stede, de er sgu også pressede. De er stressede og skal nå helt vildt meget, fordi de har producere og løbschefer i ørene, siger Vandborg.

- Hvis man fjerner antallet af motorcykler, bliver de så ikke bare mere stressende og skal nå endnu mere og køre endnu stærkere?, spørger han retorisk.

Se også: Lotto-rytter svæver mellem liv og død

Lotto-Soudal-teammanager Mark Sergeant (tv.), pressechef Arne Houtekier (midt) og endnu en Lotto-medarbejder forlader lørdag klinikken, hvor Stig Broeckx blev indlagt. (Foto: Zuma Press).
Lotto-Soudal-teammanager Mark Sergeant (tv.), pressechef Arne Houtekier (midt) og endnu en Lotto-medarbejder forlader lørdag klinikken, hvor Stig Broeckx blev indlagt. (Foto: Zuma Press).

Svær størrelse
Vandborg er langt fra den eneste tidligere toprytter, som ser problemet som en vanskelig størrelse. Også Ekstra Bladets cykelsport-ekspert Michael Rasmussen har svært ved at finde en løsning. Han har dog ligeledes vanskeligt ved at se, at flere motorcyklister på vejene ville gøre nogen gavn.

- Der er ikke nogen endegyldig løsning på det her. Men jeg tror ikke, at der skal flere motorcykler ind i feltet. De fylder alt andet end lige noget mere, kører stærkere og er langt fra så mobile som rytterne, siger Rasmussen.

- Det er ualmindelig svært at finde løsningen på det. Der kan være mange gode tiltag og idéer, hvoraf nogle af dem måske virker i noget tid, og så vil der igen komme et uheld. Det er en rigtig svær størrelse, og jeg har naturligvis heller ikke svaret på det, fortæller den tidligere Rabobank-rytter.

Rasmussen hefter sig dog ved et par punkter, som han kan se ræson i at have fokus på. Det drejer sig frem for alt om uddannelse - og om mængden af køretøjer.

- Et langt stykke hen ad vejen handler det om antallet af motorcykler. Og så handler det om uddannelse. Jeg er med på, at der er rigtig mange gengangere af motorcyklister i feltet, men der er også en tendens til, at de skal tættere og tættere på, siger Rasmussen.

- I højere grad bør man sigte efter, at der blev noget mere stationært personale, som stoppede trafikken undervejs. Så det ikke er motorcyklisterne, der skal gøre det.

- Der er måske 20-30 motorcyklister, som kører forbi feltet og skal lukke veje af. Samtidig er der så alle dem, som skal dække løbet med kameraer og de kommissærer, der også er på motorcykler, fortæller eksperten.

Se også: Sort uheld på festdag: Lars Bak brækker ribben og skulder Se også: Kæmpe dansk Tour-bet: Bak misser årets Tour de France

Belgieren Antoine Demoitié døde tidligere på året af sine kvæstelser efter styr i Gent-Wevelgem. (Foto: All Over Press)
Belgieren Antoine Demoitié døde tidligere på året af sine kvæstelser efter styr i Gent-Wevelgem. (Foto: All Over Press)

Opstår kaos
Michael Rasmussen har selv prøvet at være en del af den rullende manege og kender derfor til de mekanismer, som gør sig gældende. Og som i værste fald kan forårsage ulykker.

- Vi taler om et fremmedlegeme, som kører rundt og blander sig i et cykelfelt. Motorcyklister reager på andre præmisser end cykelryttere og har en anden dagsorden, siger Rasmussen.

Den nuværende cykelsport-ekspert på TV2, Rolf Sørensen, har i de seneste år flere gange været med på en motorcykel under dækningen af Tour de France. Han begræder selvsagt de ulykker, der har været over den seneste tid, men forstår godt, at der kan opstå situationer, som fører til de triste hændelser.

- Det er kaos. Og det er det også i Tour de France. Jeg vil nærmest sige, at det er et mirakel, at det ikke er sket flere gange, end tilfældet har været, siger Sørensen til Ekstra Bladet.

Han peger også på uddannelse og rutine som afgørende indsatsområder, hvis ulykkerne skal begrænses. For et cykelfelt er en helt speciel størrelse.

- Først og fremmest er det vigtigt, at motorcyklisterne er vanvittig kompetente. De skal have kørt i feltet før og være vant til at begå sig blandt cykelryttere og forstå deres tankegang, siger Sørensen.

- I min verden er det først og fremmest det, som er det vigtigste. Motorcyklisterne skal være kompetente. Kommer der en udefra, som ikke ved, hvordan det fungerer, opstår der kaos. Det kan man mærke som cykelrytter, fortæller eksperten.

Se også: Nibali kronet i Giroen

Se også: Sidste sekundsdrama i Giroen: Jublede forgæves

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

12 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere