Vilde hastigheder! Rytterne nåede 130 km/t

I Schweiz Rundt nåede rytterne torsdag over alle tilladte hastighedsgrænser. - Men man skal jo følge med, siger Chris Anker Sørensen, der selv har prøvet det

Det går stærkt, når rytterne kører ned af bjerget - meget stærkt. Foto: AP
Det går stærkt, når rytterne kører ned af bjerget - meget stærkt. Foto: AP

Torsdag sprintede Peter Sagan sig til sæsonens femte sejr, da rytterne i Schweiz Rundt ankom til Cevio.

Inden da havde feltet tilbagelagt 222 km gennem alpelandet og været lidt op og ned.

Eller rettere: Meget ned.

For undervejs skulle Simplon Pass forceres - og når det sker, så træder sportens dristigste i aktion.

Nedkørslen består nemlig mestendels af brede, gode veje - og så når hastighederne hurtigt motorvejs-niveau.

Flere ryttere var efter etapen hurtigt ude på de sociale medier og vise grafer og kurver over deres nedkørsel.

Den belgiske mester Philippe Gilbert (QuickStep) viste, at hans computer havde registreret næsten 120 km/t, mens Marcus Burghardt (Bora-Hans Grohe) med 126 km/t overgik ham.

Maximum speed 119,25km/h without any protection this give you some great feelings. Like driving 350km/h with a car i guess?

Et opslag delt af Philippe Gilbert (@philippe_gilbert_) den


Helt i top var dog Team Sunwebs Mike Teunissen, der lige nøjagtig kom over 130 km/t.

Rytterne jokede lidt med de vanvittige hastigheder, men når det kommer til stykket, så har de nok ikke været så kæphøje.

I hvert fald kan Chris Anker Sørensen, der selv har kørt nedkørslen adskillige gange, fortælle, at det er alt andet end morsomt at køre så stærkt.

- I Schweiz Rundt er der nedkørsler, der er rigtig hurtige. Simplon Pass blandt andet, men jeg har også kørt St. Gotthart, hvor man kører i tunneller. Det er næsten værre at køre ned ad sådan nogle end at køre en meget teknisk nedkørsel, fordi det går så stærkt, siger Chris Anker Sørensen.

Rytterne på vej ned fra Simplon Pass. Foto: AP/Gian Ehrenzeller
Rytterne på vej ned fra Simplon Pass. Foto: AP/Gian Ehrenzeller

Dan danske bjergrytter kører i dag for det hjemlig Riwal Platform og kommer ikke længere til de store løb med de hurtige nedkørsler. Men han kan stadig huske fornemmelsen af at brage af sted kun forbundet til asfalten af to stykker 20 mm brede gummislanger med luft i.

- Ja, det lyder lidt usikkert, men man bliver nødt til at stole på sit materiel.

- Men nogle gang kan det godt gå igennem hovedet på en, at nu skal man altså ikke have en defekt. Men tænker man for meget over det, så trækker man for meget i bremsen.

- Og man skal jo følge med - man vil ikke blive sat på en nedkørsel, siger Chris Anker Sørensen.

Gode forhold i Schweiz
Han vil dog fremhæve specielt nedkørslerne i Schweiz, der som regel altid er på gode veje - meget i kontrast til de mere tekniske nedkørsler i Italien og Frankrig.

Og netop vejenes beskaffenhed gør en hel del for farten og fornemmelsen af den.

- Det er klart, at kan man se langt frem, eller kender man nedkørslen, så kan man også give den ekstra gas.

- Og så fornemmer man ikke rigtig hastigheden. Jeg har kørt i Norge, hvor vi kørte ned i en tunnel under vandet, hvor vi kørte 120 km/t. Der kunne man se hastigheden pga. lysene. Men udenfor bliver man nok lidt fartblind.

Om det var det, der skete for Astanas colombianske bjergrytter, Miguel Ángel López, er ikke til at vide. Men sidste års vinder af løbet kunne i hvert fald ikke styre cyklen ved den høje hastighed, så han styrtede og slog sig temmelig voldsomt med flere hudafskrabninger og en brækket tommelfinger som konsekvens.

Lige en kontant huskeregel om, at høj hastighed kræver fuld koncentration.

Udvalgte rytteres tophastighed set på det sociale træningsmedie Strava

Mike Teunissen: 130,3 km/t
Ben King: 129,6 km/t
Alex Dowsett: 128,5 km/t
Arthur Vichot: 128,2 km/t
Georg Preidler: 127,8 km/t
Reto Hollenstein: 127,8 km/t
Matej Mohoric: 126,4 km/t
Mike Woods: 126,4 km/t
Joe Dombrowski: 118,8 km/t
Lasse Norman Hansen: 117,7 km/t
Steven Kruijsvijk: 117,4 km/t

 

Colombianeren Miguel Angel Lopez fejrer sin sejr i Milano-Torino sidste år. Foto: AP. Sport og Spil Kyllingen: Her er fremtidens Tour-konger

Se også: Fuglsang i Tour-topform: 'Han er en flot cykelrytter'

Se også: Italiener vinder hård etape i Schweiz Rundt

Se også: Snu Sagen snupper etapesejr i Schweiz og udbygger rekord

Jakob Fulgsang vandt sin største sejr til dato, da han søndag vandt sidste etape i Critérium du Dauphiné og dermed tog den samlede sejr. Foto: Imago/Sirotti/ All Over Press Cykling - 13. jun. 2017 - kl. 08:56 Kyllingen er bekymret: 'Fuglsangs sejr ændrer intet'

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere