Vrager Fuglsang som Tour-kaptajn: 'Det overrasker mig ikke'

Ekstra Bladets cykelekspert Michael Rasmussen undrer sig på ingen måde over, at Astana har gjort deres italienske bjergrytter Fabio Aru til holdets kaptajn under Tour de France

Aru og Fuglsang lutter smil. Juli må vise, om de to kan arbejde sammen, eller Arus kaptajn-rolle bliver endnu mere udtalt. Foto: Ernst van Norde/ritzau
Aru og Fuglsang lutter smil. Juli må vise, om de to kan arbejde sammen, eller Arus kaptajn-rolle bliver endnu mere udtalt. Foto: Ernst van Norde/ritzau

Jakob Fuglsang scorede tidligere på måneden karrierens med afstand største triumf, da han vandt det store franske etapeløb Criterium de Dauphine, der fungerer som optakt til sommerens største sportsbegivenhed, Tour de France.

Danskeren satte alle de formodede Tour-favoritter på plads, da han snuppede to etapesejre og det samlede klassement med fra Dauphine.

Det var svært at få armene ned i cykel-begejstrede Danmark, og snakken gik nu for alvor på, om Fuglsang kunne tage skridtet op og for alvor køre med om Tour-sejren som kaptajn for Astana.

Men ikke meget tyder på, at Astana er enig i den snak og spekulation. I hvert fald har holdet præsenteret deres italienske bjergrytter og tidligere vinder af Vuelta a Espana, Fabio Aru, som holdets kaptajn, mens Fuglsang 'blot' nævnes som en af holdets ledere.

Den udmelding kommer ikke bag på Ekstra Bladets cykel-ekspert Michael Rasmussen. Allerede efter Fuglsangs store triumf ved Dauphine sagde han, at holdet ville vælge Aru, trods det faktum at også Aru var endt bag danskeren i klassementet.

- Det kommer til at være Aru. Når det gælder, så kører han simpelthen fra Jakob, og han var ret beset også den stærkeste mand, da det gik opad bakke i dag, lød det fra Ekstra Bladets cykelekspert dengang.

Giro Di Lombardia; 2016, Astana; Fuglsang, Jacob; Bergamo Alta; Foto: All over press Cykling - 9. jun. 2017 - kl. 21:30 Kyllingen imponeret over Fuglsang: Sådan påvirker det hans Tour

Astana var altså enige med Kyllingen, og i dag kalder Rasmussen fortsat valget for logisk.

- Som jeg har sagt hele tiden, så har jeg hele tiden troet, at Jakob i bedste fald har været second in command (holdets andenmand, red.), og det er han blevet nu, fordi Lopez ikke blev klar (holdets unge columbianske superklatrer, som spås en kæmpe-fremtid og skulle have kørt Touren i år, red.). Siden Dauphine har Jakob ikke kørt, mens Aru kørte som en motorcykel og smadrede hele feltet ved det italienske mesterskab i weekenden.

- I Dauphine var de lige gode, og intet tyder på, at Arus form er dårligere nu, og så har han altså sin Grand Tour-historik i orden. Jakob står foran kontrakt-udløb i år, og det har måske også noget at sige i forhold til deres beslutning. Men i Astanas hoved har det hele tiden været Aru, siden han måtte droppe Giroen og blev klar til Touren, der skulle være holdets kaptajn, lyder det fra Kyllingen.

- Får det nogen betydning for den måde, Jakob kører Touren på?

- Nej, det gør det ikke. Han bliver beskyttet rytter, men hans opgave relativt bliver nem. Jakob og Aru kommer til at sidde sammen, og hvis de er organiseret godt, så sidder de alligevel sammen, og Jakob kan få hjælp af de folk, som hjælper Aru. Jakob kommer ikke til at hente ikke flasker. Så som sådan har Astanas beslutning ikke nogen praktisk betydning ud over på papiret. Og så har det den betydning, at de tror mere på Aru end på Jakob.

- Selvom jeg ønsker alt det bedste for Jakob, så tror jeg også personligt mere på Aru, lyder det fra Rasmussen.

Tour de France starter på lørdag med en 14 kilometer lang enkelstart. Ekstra Bladet følger Touren tæt hele vejen gennem løbets tre uger.

Se også: Efter karrierens største triumf: Holdet vrager Fuglsang som kaptajn

Se også: Dansk cykelrytter efter dopingtest: Jeg blev paranoid

Se også: Dansk mester dopet: Helt rigtigt ikke at udelukke ham  

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere