DBU spreder urigtige oplysninger

I en redegørelse til repræsentantskabet benægter unionens ledelse fakta om Jesper Møllers indblanding i gusten billetaffære

DBU skærmer Jesper Møller i udtalelse om billetaffæren fra Milano. Foto: Jonas Olufson.
DBU skærmer Jesper Møller i udtalelse om billetaffæren fra Milano. Foto: Jonas Olufson.

Tilsyneladende i et forsøg på at beskytte formanden Jesper Møller har DBU’s ledelse sendt urigtige oplysninger ud til forbundets 145 mand store repræsentantskab.

Det er sket i kølvandet på et bestyrelsesmøde i DBU, hvor direktør Jakob Jensen orienterede om Ekstra Bladets afsløring af en fem år gammel og gusten billetaffære med Jesper Møller og DBU’s vicedirektør Kenneth Reeh i hovedrollerne.

Forud for Champions League-finalen i 2016 i Milano bestilte Jesper Møller hos Allan Hansen, der dengang sad i UEFA’s eksekutivkomite, seks af de dyreste og fineste billetter.

Jesper Møller fik DBU til at lægge de godt 20.000 kroner ud, som i stedet blev trukket fra hans løn.

Alligevel skriver DBU nu i en redegørelse til repræsentantskabet:

’På bestyrelsesmødet gav Jakob Jensen en kort, faktuel orientering om en historie i Ekstra Bladet for nogle uger siden om køb af billetter til Champions League-finalen i 2016. Artiklerne har flere faktuelle fejl; eksempelvis har Jesper Møller hverken købt eller disponeret de omtalte billetter. Bestyrelsen tog orienteringen til efterretning.’

Jesper Møller har hele tiden haft svært ved at huske forløbet. Derfor har Ekstra Bladet været behjælpelig med dokumentationen. Blandt andet med følgende mail.

Allan Hansen til Jesper Møller:

30.03.2016 kl. 21.40

Så har jeg også modtaget bekræftelse på 6 stk category 1 billetter til Champions League finalen i Milano a 440 euro i alt 2640 euro. Betalingsfrist 6 april – hvis I overfører til min konto i Nordfyns Bank, så ordner jeg med UEFA. Mvh Allan

Jesper Møller til Allan Hansen:

31. marts 2016 kl. 06.46

Cc Bo Grøn-Iversen bogr@dbu.dk Fint. Jeg vender tilbage med de 6 navne hurtigst muligt. Bo bedes oplyse, om jeg skal overføre, eller om DBU i første omgang betaler? Venlig hilsen Jesper Møller

Bo Grøn-Iversen skriver til Jesper Møller:

31. marts 2016 kl. 10.04:

Hej Jesper, Jeg (DBU) kan godt overføre til Allan nu og så trækker vi det i din næste løn – OK? /Bo

Jesper Møller svarer Bo Grøn-Iversen

31. marts 2016 kl. 14.19

Super. Takker. Venlig hilsen Jesper Møller

DBU bestrider fakta

Og Jesper Møller blev trukket i løn for billetterne. Alligevel bestrider DBU fakta i orienteringen til repræsentantskabet.

Ganske kort tid før finalen viser det sig, at Jesper Møller alligevel ikke vil gøre brug af billetterne. Han får sine penge tilbage, og billetterne går videre til vicedirektør Kenneth Reeh og fem af hans bekendte. Men hvor endte regningen for de dyre billetter?

Artiklen fortsætter under billedet...

Kenneth Reeh fik glæde af de dyre CL-billetter i 2016. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.
Kenneth Reeh fik glæde af de dyre CL-billetter i 2016. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.
 

Den endte såmænd hos DBU. Regnskabsafdelingen spurgte Jesper Møller og Kenneth Reeh, hvordan regningen på de 20.000 kroner skulle håndteres. Jesper Møller henviste til Kenneth Reeh, og 28. juni 2016 kl. 08.56 giver Reeh regnskabsafdelingen besked om hvilken konto hos DBU, der skal bære byrden.

Kenneth Reeh skulle altså ikke selv betale for sin billet. Det skulle de fem medrejsende heller ikke. Regningen blev tørret af på en driftkonto hos DBU.

Men det var en fejl, erkender DBU her fem år efter. Dog først da Ekstra Bladet spurgte ind til sagen.

Men heller ikke betalingen har været nogen let øvelse.

I et svar til Ekstra Bladet 23. marts fra DBU’s informationschef, Jakob Høyer, hedder det således:

'De 6 personer har betalt for billetterne til DBU.'

Da avisen bestrider oplysningerne, skriver Jakob Høyer på vegne af DBU 12. april i et nyt svar:

'Vi har været igennem det hele igen og kan se, at der ikke er tilgået betaling fra de seks personer, der har deltaget i CL-finalen i 2016. Det er en fejl. Vi har nu sendt fakturaer for de omtalte billetter og sikret, at det ikke vil ske igen.'

Ville have fået en påtale
En af de seks billetter endte hos Morten Olesen, økonomidirektør hos Danmarks Idrætsforbund, DIF.

Han er siden blevet fyret på grund af krænkende adfærd, men havde han været hos DIF, havde han fået en påtale.

Det har DIF's direktør Morten Mølholm tidligere forklaret.:

- Vi har et gaveregulativ. Det er godt nok først indført i 2019, så der var ikke et præcist gaveregulativ i 2016 med et præcist beløb, men det gaveregulativ, vi har, opererer med 750 kroner.

- Det er, hvad man kan tillade sig at modtage og give i gaver.

- Så det er klart, at selv om vi ikke havde en regel på det tidspunkt, så er billetten udover, hvad der er passende. Det er der ingen tvivl om. Mine medarbejdere må ikke modtage gaver i den størrelse. Det har vi regulativer for i dag, og selv om vi ikke havde det i 2016, så gjaldt de samme regler, og det ved alle.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Direktør er uenig om fakta

Selv om Jakob Jensen ikke var ansat i DBU i 2016, er det alligevel ham, der har forklaret bestyrelsen om billetaffæren. På samme måde er det også ham, der skal forsvare, hvorfor Ekstra Bladet i skrivelsen til repræsentantskabet bliver tillagt flere faktuelle fejl.         

- I skriver til repræsentantskabet, at artiklerne har flere faktuelle fejl. Hvilke fejl?

- Jeg har givet en redegørelse over for bestyrelsen. Der har vi konstateret, at der var nogen faktuelle fejl i dine artikler, og det har bestyrelsen taget til efterretning.

- Men hvad er det for faktuelle fejl, I mener, jeg har skrevet?

- Jeg har ikke mere at tilføje. Din artikel siger, at der er givet nogen billetter i gave. Der er ikke givet nogen billetter som gave. Det er for eksempel en faktuel fejl.

- Jesper Møller bestiller og køber seks billetter, som ender hos Kenneth Reeh og fem af hans bekendte. Men det er DBU, der betaler for dem.

- Ja, og vi har redegjort over for dig, at der er sket en fejl, fordi de ikke blev faktureret. Men nu er de faktureret. Der er ikke givet nogen gaver. Det er en faktuel fejl. Og jeg kunne finde flere, men jeg ønsker ikke at fortsætte den her diskussion. Du har fået så mange svar fra os, og vi har svaret på alt, hvad du har fundet frem.

Artiklen fortsætter under billedet...

Jakob Jensen har været et par år som direktør hos DBU. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Jakob Jensen har været et par år som direktør hos DBU. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
 

- Det kan ikke være nogen overraskelse for dig, at noget af det du har skrevet, er forkert. Derfor tænker jeg, at der ikke er grund til, at du og jeg fortsætter den her samtale ud over de mange korrespondancer vi har haft om sagen. Så tror jeg også du kan se, hvad vi synes er forkert.

- Det kan jeg ikke. Derfor undrer det mig, at I skriver det.

- Du er en grundig mand, men jeg tror ikke, det kan overraske dig, at vi er uenige i din fremstilling af sagen. Så har du i hvert fald ikke læst de svar, vi har sendt.

- Det har jeg. Jeg har lige læst dem alle igen. Og jeg undrer mig stadig. Også over at I skriver, at Jesper Møller ikke købte billetterne. Det gjorde han jo i første omgang.

- Nej, DBU købte de billetter

- Jesper Møller blev trukket i løn for dem.

- Ja, og det var en fejl. Jesper Møller disponerede ikke de billetter, det er faktuelt korrekt. Men jeg tror ikke, den her samtale fører os længere. Hvis du læser de svar, vi har givet dig, og det jeg har sagt her, så tror jeg, du vil forstå, hvad vi mener er faktuelt forkert.

- Er du sikker på, at de billetter nu er betalt?

- Jeg ønsker ikke at fortsætte den her diskussion. Vi kan ikke snakke mere om de billetter, siger Jakob Jensen.