FCKs North stræber efter at blive verdens største esportsbrand

Ambitiøst: FC København og Nordisk Film er ikke gået halvhjertet ind i deres esportssatning, North. Det erklærede mål er at blive étter nationalt såvel som globalt, fortæller holdets adm. direktør

North var naturligvis at finde ved Blast Pro Series i Royal Arena i København i efteråret 2017. Foto: Finn Frandsen/Ritzau/Scanpix
North var naturligvis at finde ved Blast Pro Series i Royal Arena i København i efteråret 2017. Foto: Finn Frandsen/Ritzau/Scanpix

På grønsværen, transfermarkedet og budgetmæssigt bliver klubber som Brøndby, AGF, OB og FCK blæst ud af banen af fodboldmastodonter som Paris Saint-Germain, Manchester City og AS Roma.

Men fælles for Alka Superliga-klubberne og de europæiske tophold er, at de alle har bevæget sig ud på ukendt territorium og investeret i esport. Og i esporten, som stadig er i sine spæde dage som sportsgren, kan de danske fodboldklubber på mange måder godt matche giganterne, der spiller med om guldet i Champions League sæson efter sæson og brænder milliarder af på spillerindkøb.

Hos North, der er FCK og Nordisk Films esportssatsning, er ambitionsniveauet i hvert fald tårnhøjt.

For ifølge Christian Sørensen, administrerende direktør for North, har man fra FCKs side aldrig set esportsprojektet som et marketingsstunt eller en PR-gimmick.

Satsningen er helhjertet, og hvor de fleste Superliga-klubber aspirerer til at vinde guldet i den nationale liga, sigter North mod at kunne blande sig i verdenstoppen indenfor esport. Det siger ideen bag navnet – North – også sit om.

- Hvis du kigger på FC København som brand og virksomhed, er man relativt lokalt baseret. Vi har flest fans i Storkøbenhavn, og med et navn som FCK Esport ville vi sætte begrænsninger for os selv. Det kan man ikke sige om North, hvor vi starter nationalt, men har en intention om at brede os globalt, siger Christian Sørensen, der er administrerende direktør for North.

Derfor skød esportsorganisationen frem under navnet 'North' kort tid efter, at nytårskrudtet havde lagt sig i starten af 2017.

Allerede i slutningen af 2016 kunne finans.dk berette, at Parken Sport & Entertainment stod klar til at kaste et årligt tocifret millionbeløb efter esportsorganisationen, men ifølge Christian Sørensen havde ideen om North været under opsejling længe.

- I starten af 2016 blev vi bombarderet med henvendelser fra alle mulige og umulige folk, der mente, vi burde investere i esport. Det var både personer, der ville sælge deres hold, management og scouting, men vi besluttede os i stedet for at starte vores eget, siger Christian Sørensen.

Christian Sørensen, Norths administrerende direktør, var førhen ansat som kommercielt ansvarlig for en række af FC Københavns afdelinger. Foto: North
Christian Sørensen, Norths administrerende direktør, var førhen ansat som kommercielt ansvarlig for en række af FC Københavns afdelinger. Foto: North

Men hvor det til tider kan føles som om, visse fodboldklubber kaster sig over esporten, fordi det er det seneste skrig, var man ifølge Christian Sørensen meget bevidste om, at der skulle spilles et-to med en stærk samarbejdspartner, hvis esportssatsningen skulle munde ud i succes.

- Vi ved, hvordan man optimerer dét at have med atleter og en kommerciel fodboldklub at gøre, men hvordan man opbygger et stærkt brand i esport, havde vi ingen erfaring med. Heldigvis ville Nordisk Film gerne lege med, og de har stået for Norths visuelle identitet, som vi har fået meget anerkendelse for, siger Christian Sørensen.

Se også: Modegigant indgår samarbejde med FCK's esportshold

Kan blive en større forretning end fodbold
Én ting er at få anerkendelse, noget andet er at være en rentabel forretning, og ligesom målet er at blande sig i verdenstoppen sportsligt, er det også at være en god forretning for FC København og Nordisk Film, fortæller Christian Sørensen.

Det er North ikke endnu, men organisationens administrerende direktør er overbevist om, at investeringen vil udvikle sig til det.

- Man skal betragte det som en startup. Andre virksomheder, der starter op fra bunden, har heller ikke sorte tal til at starte med, men vi kan se potentialet, for esporten er måske det marked, der er allermest i vækst lige nu. Derfor er det vigtigt at være en del af det, siger Christian Sørensen.

For esporten er et fænomen i eksplosiv vækst, hvilket flere og flere virksomheder begynder at få øjnene op for. Counter-Strike-holdet Astralis med organisationen RFRSH Entertainment i ryggen har blandt andet indgået sponsorater med Audi og Bestseller, mens North for få uger siden kunne offentliggøre et samarbejde med modegiganten Adidas.

De store sponsorater taler et klart og tydeligt sprog om vækstpotentialet i esport, mener Christian Sørensen.

- Esportsorganisationen kan på sigt godt gå hen og blive større end fodbolddelen i FC København. Lige nu flyder der mange penge til fodbolden, men tilhænger- og opmærksomhedsmæssigt kan North allerede nu konkurrere med fodboldsiden, siger Christian Sørensen.

Han fremhæver blandt andet dét, at Norths Counter-Strike-spillere har markant flere følgere på det sociale medie Twitter, hvor en spiller som Philip 'Aizy' Aistrup alene har 97.000 følgere – til sammenligning har FC Københavns officielle Twitter-konto kun 65.000.

Markedet er altså stort, men esportsbranchen er på mange måder stadig umoden, mener Christian Sørensen, som dog begynder at se forbedringer.

- Det er en kæmpe fordel, at vi har erfaringen med at drive en organisation som FCK, men udfordringen er at trække et professionelt mindset nedover esporten. Spillerne er så småt ved at forstå, hvorfor vi beder dem om at spise ordentligt, sove tidligt og motionere, men det er en proces, fortæller Christian Sørensen.

For modsat fodboldtalenterne, der har haft støvlesponsorater siden teenageårene, har den første generation af esportstalenter ikke været vant til de professionelle rammer, som et liv som velbetalt esportsatlet hos North indebærer.

Det er dog ikke kun esportsudøverne, der stadig har meget at lære, men branchen som helhed, fortæller Christian Sørensen – på godt og ondt.

- Strukturen og organiseringen af branchen er anderledes, og det virker stadig lidt som et cirkus nogle gange, når forskellige turneringsarrangører nærmest forsøger at bekrige hinanden, men det er også spændende, for vi er med tidligt i udviklingen og kan være med til at præge den, siger Norths administrerende direktør.

Se også: Nyt dansk superhold opstår efter millionhandel

Målet er klart
På et punkt har FCKs fodboldafdeling og FCK og Nordisk Films esportssatsning dog noget til fælles. Den forretningsmæssige succes går i høj grad hånd i hånd med den sportslige succes, og hvor FCK – måske bortset fra i år – præsterer stabilt, så har North endnu ikke leveret varen på Counter-Strike-scenen stabilt.

Hertil understreger Christian Sørensen, at det er en proces, men direktøren er bestemt heller ikke tilfreds med manglen på sportslige resultater.

- Vi har etableret os selv og sørget for, at det basale er på plads i organisationen, så nu er vi klar til skridtet videre, men vi er også der, hvor vi godt kunne bruge nogle bedre resultater. Jeg er bestemt ikke tilfreds, men vi har dygtige folk og dygtige spillere, som hele tiden arbejder på at forbedre sig, siger Christian Sørensen.

En række spillerudskiftninger i starten af 2018 – heriblandt anskaffelsen af Markus 'kjaerbye' Kjærbye fra ærkerivalerne fra Astralis – har også betydet, at North har brugt meget tid på at opbygge holdets kemi og kommunikation siden skiftet.

Derfor er den hurtige succes udeblevet, men det erklærede mål er fortsat, at North skal kunne blande sig i Counter-Strike verdenstoppen allerede fra denne sommer. Fortsætter holdet med at underpræstere, kigger organisationen på det til den tid.

- Hvis de sportslige resultater udebliver, må vi se på det til den tid, men det fungerer på samme måde som med et fodboldhold, der ikke vinder. Men jeg tror stadig, vores spillere når at toppe henover sommeren, og jeg vil nødigt forholde mig til fiktive scenarier, svarer Christian Sørensen, når han bliver adspurgt, om holdændringer kunne komme på tale.

Om Norths ambitioner om at blive et stort, globalt esportsbrand bliver realiseret – eller om det også er et fiktivt scenarie – vil tiden vise, men Christian Sørensen er overbevist om, at organisationen kommer til at præstere på den lange bane.

Visionen er i hvert fald på plads, og den administrerende direktør er klar i spyttet, når han skal give råd til andre fodboldklubber, der kunne være interesseret i at gå ind i esportsbranchen.

- Visionen, og hvad udbyttet skal være, bør stå klart. Vores mål er at blive nummer ét globalt, men hvis vi først formår at overgå Astralis og RFRSH Entertainment nationalt, så er vi allerede godt på vej, siger Christian Sørensen.  

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere