Derfor er prisen blevet så høj

Viaplay prissætter sig selv som værende unikke på markedet

PR-foto
PR-foto

Allerede i efteråret 2020 annoncerede Anders Jensen, der topchef for Nordic Entertainment Group, at priserne ville stige.

Brugerne havde dog næppe forudset, at der ville komme prisstigninger på over 30%.

Dengang sagde han til Mediawatch:

- Vi har prisstigninger planlagt. Vi kigger på forskellige måder at maksimere porteføljen og pakketeringen. I skal forvente, at vi foretager prisstigninger i 2021 afhængig af markedsforholdene og coronapandemien. Vi mener, tiden er den rigtige. Vi har bygget en tjeneste, som ikke bør benchmarkes så meget mod særlige de globale konkurrenter, sagde han dengang.

Se hvordan du sparer penge som sportsseer:

Viaplay-bombe: Her er løsningen til sportsfans

I artiklen fremgår det, at NENT regnede med, at den gennemsnitlige omsætning per abonnent ville stige omkring 10 % de næste tre til fem år.

Ekstra Bladet har spurgt Viaplay, hvordan den stigning flugter med en prisstigning hos forbrugeren på over 30%, men det er der ikke kommet svar på i skrivende stund.

Gradvis stigning
Sport har altid været en central del af Viaplays indhold, og prisen startede på 199 kr. måned for en sportspakke tilbage i 2011.

Ifølge flatpanels.dk tog den sit første hop opad i 2014, hvor prisen blev hævet til 229 kr./måned. Derfra kom der gradvist små stigninger: Først til 269 kr. i 2016, så til 289 kr. i 2018, til 309 kr. i 2019 og så til 419 kr. om måned i 2021.

Nu kan man slet ikke købe sportspakken længere, da den er erstattet af Totalpakken, så ny kunder må slippe 449 kr./måned.

Viaplays svar: Håber og tror folk vil blive

Ekstra Bladet sendte en række spørgsmål til Viaplay - blandt andre:

- Hvilke ny sportsrettigheder danner grobund for prisstigningen på sportspakken?

- Chef for ekspansion og sport hos NENT, Peter Nørrelund, har tidligere udtalt til Ekstra Bladet, at smertegrænsen for, hvor meget de vil betale for rettigheder er nået – hvorfor så denne stigning hos forbrugerne?

- Vi ser mange på de sociale medier, der afmelder deres Viaplay med screendump af bekræftelsen. Hvilket indtryk gør det på jer?

- Hvor mange kunder har I mistet?

 

Svaret er skriftlig og kommer fra Mette Barnes, der er kommunikationsdirektør i Nordic Entertainment Group.

'Vi anerkender, at vi hæver priserne signifikant, men meget er sket, siden vi justerede prisen sidst. I Danmark har vi øget vores Film & Serier-indholdskartotek med mere end 2000 titler og 6000 timers indhold, samt vi planlægger at lancereyderligere 40 eksklusive Viaplay Originals her i 2021. Derudover udbød vi i løbet af 2020 mere end 7000 live sportsudsendelser og over 14000 timers sport i vores Total-pakke.'

'For fortsat at kunne udvikle og tilbyde eksklusivt premium indhold justerer vi nu til, så prisen stemmer overens med udbuddet.'

'Vi har fortsat en ambition om at sikre det stærkeste nordiske indhold samt de bedste premium sportsrettigheder, og vi håber og tror, at vores kunder fortsat vil blive hos os.'

Det er fuldstændig hat og brille

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.