Ekspert: Nu vender det for Brøndby

Brøndbys sponsorindtjening er halveret i 2013 i forhold til de første ni måneder af 2012, men sponsoreksperten Simon Bastiansen spår, at det snart begynder at gå den anden vej

Alexander Szymanowski og Brøndbys superligahold har kæmpet sig op på fjerdepladsen foreløbig i Superligaen. (Foto: Jens Dresling)
Alexander Szymanowski og Brøndbys superligahold har kæmpet sig op på fjerdepladsen foreløbig i Superligaen. (Foto: Jens Dresling)

Brøndby præsenterede tirsdag delårsrapport, hvoraf det fremgår, at klubben i de første ni måneder af året har mistet 48,9 procent af deres sponsorindtjening i forhold til 2012.

Det skyldes primært, at klubbens aftale med KasiGroup er udløbet, og at Brøndby derfor ikke længere modtager penge fra Jesper Nielsen. Sponsorindtjeningen er faldet fra 40,7 millioner kroner i 2012 til 20,8 millioner kroner i 2013, men Kasi-forklaringen er ikke den eneste.

- Kasi har skæppet helt vanvittigt i Brøndbys kasse, og det er én af forklaringerne. En anden er selvfølgelig, at der har været ekstremt meget uro på bagsmækken. Der har været formandsballade omkring Per Bjerregaard, der har været feriepengesagen, konkurstruslen og så videre. Alle de her ting får sponsorer til at være mere forsigtige i et meget svært marked, siger sponsoreksperten fra firmaet Promovator Simon Bastiansen til tipsbladet.dk.

Se også: Brøndby uden midtbanetalent mod FCM



Se også: Uheldig FCM-islænding: Efteråret er slut

Brøndby jagter fortsat den nye hovedsponsor, som de ikke har formået at finde siden 2010, hvor KasiGroup trak stikket for sponsoratet og siden holdte hånden under Brøndby med en månedlig betaling på omkring tre millioner kroner.

Netop den aftale har frem til 2012 skruet Brøndbys sponsorindtjening op på et niveau, der ikke stemmer overens med klubbens egentlig sponsorværdi, mener Simon Bastiansen, der desuden peger på, at Kasi-sponsoratet har været en sovepude for Brøndbys salgsafdeling.

Indtjeningen stiger næste år
- Problemet med Kasi og andre mæcener er, at det er donationer mere end investeringer. Der bliver betalt en vanvittig overpris for et produkt, og det vil altid være en sovepude i en salgsafdeling. Man glemmer sulten, og man bliver uskarp på sit eget produkt, fordi man bare skal huske at sende en faktura. Det er lidt ligesom at tisse i bukserne, og når mæcenen så ikke er der mere, er det en kæmpe udfordring for en salgsafdeling at finde den skarphed igen.

Brøndby har i 2013 hentet i alt 224 millioner kroner ved at trykke nye aktier. Der er kommet ro omkring klubbens ledelse, og resultaterne på banen er blevet bedre i takt med, at klubben har hentet en række profiler til Superliga-holdet. Derfor tror Simon Bastiansen også, at Brøndbys sponsorkrise kan vende snart.

Se også: Brøndby-profil: Tre kampe definerer vores sæson

- Dem der er sponsorer med hjertet, vil altid være der, og spørgsmålet er så, hvor den nedre grænse går. Men jeg tror snart, det vender. Brøndby er stadig ét af de største brands i Danmark, og nu hvor der netop er kommet ro på bagsmækken, må det gå den rigtige vej. Det er så vanvittig vigtigt, når man som virksomhed overvejer at lægge et sponsorat, at der er ro i direktionslokalerne. Det har der ikke været, så de har tæret på deres goodwill, og det er helt naturligt, deres sponsorindtjening er faldet i 2013, men jeg tror, vi vil se, at den stiger igen i 2014.

Brøndby forventer et underskud for regnskabsåret 2013 i omegnen af 37 millioner kroner.

Læs mere om fodbold på Tipsbladet.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere