Brøndby-fans overrasker: Utraditionel udmelding går mod klubbens mål

- Der skal penge i kassen, før de kan bruges, derfor må det bare være målet de kommende år at komme i slutspillet, siger BSTs formand, Frederik Nielsen

Brøndby Supporter Trust mener, at Brøndby skal skrue ned for forventningerne. Der skal spares lønkroner og det vil på den korte bane være fint, hvis holdet 'kun' kommer i slutspillet i Superligaen. Der er ingen drømme om hverken guld eller sølv. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Brøndby Supporter Trust mener, at Brøndby skal skrue ned for forventningerne. Der skal spares lønkroner og det vil på den korte bane være fint, hvis holdet 'kun' kommer i slutspillet i Superligaen. Der er ingen drømme om hverken guld eller sølv. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Det er et særsyn, at fodboldfans har et realistisk forhold til ambitioner for deres favoritklub.

De lever ofte i troen om, at i næste sæson bliver det hele meget bedre. I næste sæson vinder de mesterskabet.

Sådan har det været i mange år i Brøndby, hvor det seneste mesterskab ligger 11 år tilbage, og den seneste pokaltitel daterer sig otte år tilbage i tiden.

Men nu går Brøndby Supporter Trust (BST) en utraditionel vej i bestræbelserne på at gøre Brøndby til en bæredygtig forretning på længere sigt.

Fanforeningen, der har 800 medlemmer og repræsenterer to-tre procent af aktierne, opfordrer Brøndby til at skrue ned for de sportslige ambitioner på den korte bane.

Se også: Efter derby-ballade: Brøndby mister pladser i Parken

Slutspil må være målet
BST fremlægger onsdag på klubbens generalforsamling en ambitiøs plan for, hvordan den ser, klubben skal udvikle sig.

- Vi skal være den kritiske ven af Brøndby, og derfor har vi udarbejdet en strategiplan. En plan, hvor der skal skrues lidt ned for de sportslige ambitioner, så økonomien kan blive bæredygtig. Det handler måske om en plads i fremtidens slutspil frem for en top-3 placering, siger formand Frederik Nielsen til Ekstra Bladet.

Han uddyber:

- Det handler om, at indtægterne (sponsor, entre og tv) skal i hus, før pengene kan bruges. Det nytter ikke længere at bruge penge med forventning om, hvor godt det i bedste fald kan gå. Brøndby skal bruge færre penge i den sportslige sektor, så økonomien kommer i balance. Den vej er den eneste rigtige, hvis Brøndby igen skal være en topklub på sigt, påpeger Frederik Nielsen.

Han er af den opfattelse, at på trods af, at der spares 10-15 mio. kr. om året i den sportslige sektor, kan Brøndby sagtens konkurrere om at komme i top-4.

- Det vigtige er bare, at vi kommer til at se, at Brøndby ikke er afhængig af et enkelt dårligt år, hvor de slutter som nummer fem eller seks. Derfor er det bedre at skrue lidt ned, øge indtægterne og siden skrue op igen, fastslår han.

Venter på ny plan
Udmeldingen kommer kort før klubbens generalforsamling onsdag, hvor det ventes, at Brøndbys bestyrelse fremlægger en ny strategiplan for fremtiden. Det er mindre end to år siden, at Brøndby senest fremlagde en strategiplan. 29. august 2014 kom planen om, at Brøndby skulle i økonomisk balance i 2017 og vinde guld i 2018.

Den seneste måned har afgående bestyrelsesformand og storaktionær Jan Bech Andersen og næstformand Morten Albæk arbejdet på en strategiplan for Brøndbys fremtid. En plan, der skal give et mere realistisk billede af, hvad Brøndby kan opnå på den korte bane de kommende år.

Det er forventet, at ambitionerne om guld i 2018 bliver neddroslet markant, fordi udmeldingerne fra 2014 ikke længere virker realistiske.

Dyrtkøbte point
Brøndby Supporter Trust, der er repræsenteret i Brøndbys bestyrelse ved Sune Blom, har gennemanalyseret Superligaen de seneste år og kommer frem til interessante pointer. De skal fremlægges for generalforsamlingen onsdag.

- Når man ser over en femårig periode (2009-2014), har Brøndby i personaleomkostninger brugt næsten 1,8 mio. kr. pr. superligapoint. Det er tæt på at være det samme som FCK.

- Forskellen er blot, at FCK har langt større indtægter. På sponsorsiden henter FCK 99 mio. kr. om året, mens Brøndby får op imod 40 mio. kr.

- Forskellen i løbet af to år – 120 mio. kr. – er, hvad der svarer til den fulde emission, som vi venter på i Brøndby.

- Hvis nogle tror, at man bare investerer sig tilbage til toppen via en ny emission, så er det en løgn. Det har vi også set de sidste år ovenpå emissionerne, hvor pengene igen er blevet brugt, og Brøndby ikke har nået toppen, påpeger Frederik Nielsen.

Han håber på en begrænset kapitaludvidelse – altså nærmere 20-25 mio. kr. frem for de 125 mio. kr., som kan blive resultatet af den kommende emission.

- Kapitaludvidelsen afhænger naturligvis af, hvor stor sportslig opbremsning man laver. Men det er vores klare håb, at der ikke kommer så mange nye ejere (læs aktionærer). Det er vores håb, at man kan fastholde ejerkredsen, understreger Frederik Nielsen.

David Boysen er eksemplet på en af de billige spillere, som Brøndby har hentet. Her stempler han Oliver Lund fra OB og er heldig med at slippe for et rødt kort :

Grundet ballade med fans vil der fremover være færre billetter til derby kampe. Se udsendelsen her. 

76 kommentarer
Vis kommentarer
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere