Ny tv-aftale koster Brøndby penge

De blå-gules forsøg på at gå solo omkring tv-rettighederne rammer nu som en boomerang

Det kostede Brøndby, at de valgte at gå solo i tv-forhandlingerne (Foto: Lars Poulsen)
Det kostede Brøndby, at de valgte at gå solo i tv-forhandlingerne (Foto: Lars Poulsen)

Brøndby får 235.000 kroner mindre udbetalt i tv-penge efter 11. Superliga-runde, end de normalt ville.

Og selv om det beløb er småpenge i en af landets største fodboldforretninger, så er det første påmindelse til Vestegnen om, hvad klubbens enegang i tv-forhandlingerne for 20 måneder siden endte med at koste.

For mens daværende bestyrelsesformand Aldo Petersen og de øvrige Brøndby-repræsentanter stod uden for døren, så enedes klubberne hurtigt om en fordelingsnøgle af tv-midlerne i en fremtidig aftale.

Se også: Brøndbys svære vej til toppen

Der blev justeret en anelse på placeringspuljen, der tre gange hver sæson uddeles ud fra placeringen i Superligaen. Men den største forandring undergik markedspuljen. Den pulje uddeles ud fra tv-stationernes valg af kampe.

Under den tidligere tv-aftale gik 45 procent af puljen til deltagerne i den attraktive sene søndags kamp på 3+. Det betød at klubberne i den sene kamp delte 810.000 kr., hvilket typisk kom Brøndby til gode, da klubben takket være sin trofaste seerskare var det mest populære valg til den kamp.

Den næstmest værdifulde kamp var Canal 9's sene søndagskampe, det såkaldte 'andetvalg,' hvor deltagerne delte 25 procent af markedspuljen - 450.000 kr.

Se også: TV: Brøndby smed sejren i skydeteltet

Men uden Brøndby ved forhandlingsbordet, så blev der rokket ved den fordeling. De to sene søndagskampe får stadig markant flest midler - andelen er fortsat 70 procent for de to kampe, men de to kampe er nu totalt sidestillet, så begge opgør belønnes med 35 procent - omkring 640.000 kr. pr. kamp.

- Det tog vel omkring et kvarter at komme frem til den fordeling uden Brøndby ved bordet, som en central kilde i forhandlingerne beskriver det over for Ekstra Bladet.

Trods justeringen er Brøndby dog stadig meget godt med i fordelingen af tv-penge, fordi markedspuljen stadig sikrer de blå-gule og FCK omkring to mio. kr. mere end de øvrige Superliga-klubber ved hver uddeling af midler.

93 kommentarer
Vis kommentarer