De danske Superliga-klubber risikerer at måtte vinke farvel til millioner.
Alka, der de seneste lidt over tre år har været hoved- og navnesponsor på Superligaen, vælger ifølge Ekstra Bladets oplysninger at stoppe sit Superliga-engagement, når denne sæson er ovre.
Et stop, som efter alt at dømme bliver annonceret en af de nærmeste dage.
Dermed skal Divisionsforeningen ud og lede efter en ny sponsor, der kan få sit navn på Superligaen og sende millioner i klubbernes kasse.
1. januar 2015 blev Superligaen til Alka Superligaen, og forsikringsselskabet har hvert år betalt 12 mio. kr. for det.
Den tre og et halvt år lange aftale blev indgået i efteråret 2014, men den bliver altså ikke forlænget. I aftalen lå der ellers en mulighed for at fortsætte samarbejdet i yderligere tre år, men det har Alka ikke ønsket.
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger var netop Alkas sponsorstop et af punkterne, da Superliga-klubberne torsdag mødtes i Divisionsforeningens regi.
12 mio. kr. om året er immervæk en slat penge at sige farvel til, og jagten på en ny hoved- og navnesponsor er derfor allerede sat i gang.
Det vil være dyrt for Superligaen at gå uden sponsor i længere tid, men ifølge Thomas Badura, direktør i sponsorrådgivningsfirmaet Sponsorpeople, skulle der være en god mulighed for at finde en sponsor, der er klar til at lægge nogenlunde samme beløb som Alka.
- Basisproduktet er godt og interessant. Og det er målgruppen også. Så hvis Alka i givet fald ikke vælger at fortsætte, så er der som udgangspunkt mange muligheder for en ny sponsor.
- Der er stadig noget uforløst potentiale, og man kan sagtens tillade sig at efterspørge samme pris hos en ny sponsor. 12 mio. kr. om året er en ganske fair pris, men om det så ender lidt over eller lidt under afhænger også af indholdet i aftalen, siger Thomas Badura, der dog ser en klar udfordringen for Divisionsforeningen:
- Du kan ramme ind i interesserede virksomheder, hvor budgetterne allerede er allokerede. Og så skal virksomheder også have indsigt og evnen til at løfte et sponsorat i den størrelsesorden.
Ifølge Thomas Badura er det også en mulighed for, at Divisionsforeningen kan gå 'Champions League-vejen' og satse på flere store sponsorer og ikke én decideret hovedsponsor, som man har det med Alka i dag:
- Jeg vil sige, at begge produkter er interessante på hver deres måde.
Ekstra Bladet har været i kontakt med Alkas Kommunikationsdirektør, Lise Agerley, men forsikringsselskabet har ikke ønsket at kommentere Ekstra Bladets oplysninger om forsikringsselskabets Superliga-stop.
Gratis Superliga-profil har besluttet sig: De snupper Rygaard