FCK-fans klager over politiet

Opfordrer alle, der blev tilbageholdt uberettiget efter Brøndby-FC København i søndags til at klage

Mange af masseanholdelserne efter søndagens københavner-derby mellem Brøndby og FCK var uberettiget, mener fans fra begge lejre. (Foto: Kenneth Meyer)
Mange af masseanholdelserne efter søndagens københavner-derby mellem Brøndby og FCK var uberettiget, mener fans fra begge lejre. (Foto: Kenneth Meyer)

Sidste punktum i søndagens New Firm-opgør mellem Brøndby og FC København er langt fra sat.

484 af de såkaldte 'præventive anholdelser' blev foretaget i forbindelse med kampen, som til sammenligning tiltrak 21.624 tilskuere. Fans af begge hold blev sat i 'futtog' uden for Brøndby Stadion.

Politiet beskrev begivenhederne efter slutfløjt som en 'krigszone'.

Mere betegnende for stemningen er en overreaktion af politiet med alt for mange, som blev uberettiget tilbageholdt, mener repræsentanter fra begge holds fan-grupper.

FC Københavns officielle fanklub er gået et skridt videre og opfordrer alle, der er blevet frihedsberøvet under de forkerte forudsætninger til at klage.

- Det handler om at varetage vore medlemmers interesse, så vi hjælper gerne de medlemmer, som føler sig uretfærdigt behandlet med at klage. Samtidigt lyder det mærkeligt i vores optik, at der skulle have været 486 ekstremt voldelige tilskuere til den fodboldkamp, siger Lars Thor, formand for FCK Fan Club.

Se også: Brøndby-fans svarer igen: Politiet var frembrusende og aggressive

Fanklubben reagerer, efter mange medlemmer - herunder børnefamilier - henvendte sig.

- Vi har fået en del henvendelser fra folk, der føler sig fortvivlede og dybt rystede over politiets behandling, siger Lars Thor.

Fanklubben har lavet en aftale med advokat Christian Dahlager, der har en del erfaring med emnet gennem sin involvering i sagerne omkring masseanholdelserne, da COP15-klimatopmødet blev afholdt i København.

FC København havde ca. 2200 fans med i Brøndby.

Fra Brøndby Support kommer der ikke en formel klage, men foreningen opfordrer folk til at klage, hvis de har oplevet noget, der berettiger det.

- Vores fokus lige nu er at få evalueret og opklaret hændelsesforløbene og undgå det i fremtiden, siger Sarah Agerklint, næstformand i Brøndby Support.

0 kommentarer
Vis kommentarer