Ekspert roser FCK: Klarede millionsag til topkarakterer

Kommunikationsekspert mener, at DBU kunne lære af FCKs håndtering af sag med egne spillere

FCK-direktør Anders Hørsholt får ros for den måde klubben har håndteret en sag med egne spillere. (Foto: Jens Dreisling)
FCK-direktør Anders Hørsholt får ros for den måde klubben har håndteret en sag med egne spillere. (Foto: Jens Dreisling)

Som Ekstra Bladet kunne afsløre fredag, så har en sag rumlet i FC København den seneste tid.

En sag der havde store ligheder med den store feriepengesag, der rullede i dansk fodbold i 2012 og kostede klubberne millioner.

FCK var dog en af få klubber, der slap ud af feriepengesagen uden skrammer, og derfor var det absolut ikke en del af planen, at en millionsag pludselig truede klubben for nylig.

Se også: Feriepenge på spil igen: FCK truet med millionkrav af egne spillere

Spillerforeningen henvendte sig til FC København, da de vurderede, at der var en gennemgående fejl i kontrakter mellem FCK og spillere hentet i udlandet gennem de seneste 18 måneder.

Sagen var ikke identisk med den tidligere feriepengesag, men havde alligevel feriepenge- og pension som omdrejningspunkt i de såkaldte sign on fees, som spillerne har fået.

Havde Spillerforeningen haft alle involverede med på et krav kunne beløbet være endt på over 10 mio. kr. for FC København.

Se også: Uro i kulissen: Millionkrav splittede FCK-trup

Men som Ekstra Bladet kunne fortælle, så afstod hovedparten af de involverede spillere at få flere penge ud af FC København.

Der var kun en lille gruppe af truppens spillere, der stod fast på, at de havde krav på ekstra penge, og derfor indgik FC København et forlig med de spillere, så sagen ikke skulle trækkes i langdrag og eventuelt afgøres i en retssag.

Sagen kommer for dagens lys kort efter, at DBU og Spillerforeningen har været igennem en konflikt, hvor alt det beskidte vasketøj blev hængt til offentligt tørre.

Se også: TV: Her er FCK-episoderne, som Brøndby undrer sig over

Kommunikationsrådgiver Christian Schultz roser FCK for at have håndteret den seneste sag perfekt.

- Vi har set et forløb med Spillerforeningen og DBU, som har været decideret grimt og ødelæggende for dansk fodbold. DBU dumpede kommunikationen ved at sætte ild til sagen ved at melde noget ud.

- I det her tilfælde har FCK formået at holde historien fra offentligheden, indtil den var blevet lukket. De har håndteret den til topkarakterer, forklarer Christian Schultz, direktør i kommunikationsbureauet & Schultz.

Han vurderer, at sagen uanset karakter og antal millioner det drejede sig om, kunne være blæst op, hvis FCK ikke havde lukket den på bedste vis i en dialog med Spillerforeningen.

- Parterne har jo bevist, at det virker at tage en god og konstruktiv dialog i stedet for at råbe af hinanden igennem pressen. Havde FCK stillet sig på bagbenene og truet med retssag, så havde denne sag fyldt så meget i pressen.

- Så ville man pludselig spekulere i, om Steve de Ridder var på bænken på grund af sagen. Så havde Ståle Solbakken og spillerne ikke skulle svare på andet i en periode, forklarer kommunikationsrådgiveren.

36 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere