Ejes af fodboldprofiler: FCM's tøjsponsor taber millioner

FCMs tøjleverandør Wunderelf med fodboldprofiler i ejerkredsen drives med enorme underskud, og det kan bringe den syv-årig aftale i fare

Tidligere FCM-profil Kolja Afriyie er direktør for firmaet Wunderelf, der hvert år taber millioner. (Foto: Anders Brohus)
Tidligere FCM-profil Kolja Afriyie er direktør for firmaet Wunderelf, der hvert år taber millioner. (Foto: Anders Brohus)

Det gik ikke ubemærket hen, da sportstøjfirmaet Wunderelf i 2012 sparkede døren til dansk fodbold ind med en syv-årig sponsoraftale med FC Midtjylland.

I dag er det med FCMs kæmpe potentiale som mesterskabsfavorit og Europa-deltagelse i næste sæson en af den slags aftaler, som giganterne Adidas, Nike og Puma kigger misundeligt på.

Men ejerkredsen bag Wunderelf må sande, at det ikke ligefrem har skabt grundlaget til en god forretning at blive tøjsponsor i en af Danmarks største fodboldklubber.

Se også: FC Midtjylland tæt på at tangere FCK-rekord

Ejerkredsen består af tidligere forsvarsprofil i FCM Kolja Afriyie, Esbjerg-spiller Jerry Lucena og tidligere Silkeborg-spiller Simon A. Pedersen samt Diana Bach Bak som er hustru til nuværende FCM-anfører Kristian Bach Bak.

Selskabet har kørt med underskud siden stiftelsen af selskabet i 2008. Det senest afleverede regnskab for regnskabsåret 2013/2014 vidner således om massive underskud de to seneste regnskabsår.

For 2013/2014 landede man på et underskud på 1,9 mio. kr., og året forinden lød det på minus 1,5 mio. kr.

I årsregnskabet noteres det, at egenkapitalen er negativ med samlet 3,5 mio. kr., og at selskabet har tabt mere end 50 procent af den tegnede virksomhedskapital. Regnskabet er i så dårlig forfatning, at den eksterne revisor Deloitte opsigtsvækkende har lavet en påtegning, hvor man sår tvivl om selskabets videre levedygtighed.

TV: Her sænker Jacob Poulsen AaB og holder FCM på guldkurs

Det er absolut ikke gode nyheder for ellers fremadstormende FC Midtjylland, der ville være under pres, hvis deres tøjleverandør pludselig knækker nakken. Det ville kræve, at man lynhurtigt lavede en ny sponsoraftale og skulle skifte alt beklædningsmateriale tilgængeligt i klubben på rekordtid.

Ud over at levere alt tøj betaler Wunderelf også 800.000 om året til FCM og har derudover købt navnet til træningsanlægget i Ikast, som hedder Wunderelf Arena.

Kolja Afriyie stoppede sidste år karrieren på grund af en skade i en alder af 32 år, og har siden viet sin tid til Wunderelf. Han erkender, at regnskaberne ikke er prangende, men at man er fortrøstningsfulde.

- Vi er jo en relativt nystartet virksomhed. Vi har gjort tingene lidt omvendt, end man normalt gør ved at lave nogle store investeringer tidligt. Vi har investeret rigtig meget i et varelager, og så startede vi med en stor aftale med FCM. Vi vidste, at det ville koste os dyrt de første fire år, og det er noget, vi har kalkuleret med, siger Kolja Afriyie.

Se også: Skadet af AaB'er: FCM-målmand tvunget til afbud

Selv om selskabets ledelse i årsregnskabet forventer fremtidige driftsoverskud, så fortæller direktør Kolja Afriyie, at der også i næste regnskabsår er røde tal.

- Vi forventer et minus på 800.000 kr. i det kommende regnskab. Det er jo en branche, hvor man helst skal have en vis volumen, og det tager bare tid at bygge op. Der er også en vis forskydning i likviditeten, som også snyder lidt i regnskaberne. For hvis vi laver en aftale med fem klubber nu, så træder den måske først i kraft fra 1. januar næste år. Så det kræver en masse tålmodighed at få bygget det op og vendt til overskud, forklarer den tidligere Superliga-spiller.

På papiret ligner det, at Wunderelf lever på bankerne og kreditorernes nåde med en gældspost på 5,3 mio. kr., men det er ejerkredsen selv, der primært spytter pengene i et hidtil sort hul.

- Man kan jo sige, at det er os, der har skudt penge ind i det, som det går ud over. Det er noget, vi har været villige til, fordi vi tror på, at det med tiden på et svært marked kan blive en succes. Vi har et mål om at nå overskud i regnskabsåret 2016/2017, siger Kolja Afriyie.

Se også: FCM-træner: Gummiben? Nej da!

FC Midtjylland blander sig ikke i deres sponsorer og samarbejdspartneres økonomi.

Det slår klubbens kommercielle direktør Jacob Jørgensen fast. Men han erkender samtidig, at de har et helt specielt samarbejde med Wunderelf, og at man er opmærksomme på firmaets hårdt trængte økonomi.

- Kolja og Wunderelf kæmper en hård kamp på et meget hårdt og svært marked, og det har jeg stor respekt for. Det koster penge at få fodfæste nogle gange. Men selvfølgelig handler det for os i sidste ende om, at vi får de produkter og ydelser vi har aftalt. Vi har hele tiden en meget tæt dialog, så vi føler os trygge ved Wunderelf og vores aftale, siger Jacob Jørgensen.

17 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere