Superliga-klubber lokker: Kom og arbejd gratis

Trods millionomsætning og høje lønninger til spillere forsøger klubberne at rekruttere gratis arbejdskraft – svært at forklare, mener eksperter

FCK's stjerneskud Roony Bardghji  scorer mod en anden klub, der henter gratis arbejdskraft,  AaB. Foto: René Schütze
FCK's stjerneskud Roony Bardghji scorer mod en anden klub, der henter gratis arbejdskraft, AaB. Foto: René Schütze
Følg Superligaen

FCK forventer, at klubbens seneste stjerneskud, 16-årige Roony Bardghji, snart sprænger klubrekorden og sælges fra klubbens akademi for et pænt, trecifret millionbeløb.

Guldfugl sprænger alle rammer

Samtidig søger man til ham og hans jævnaldrende 'en dygtig massør til et studenterjob, hvor du en gang om ugen hovedsageligt skal behandle vores U19-spillere'.

Et job, må man forstå, hvor glæden ved at komme tæt på talenterne bærer lønnen i sig selv.

For selv om ansøgeren 'som minimum skal være certificeret massør eller være begyndt på fysioterapeut-uddannelsen', helst skal have arbejdet med elitesport, skal være 'ambitiøs, passioneret og fagligt dygtig' samt 'socialt engageret', er der ingen løn at hente for de godt 12 timers månedlige arbejde sidst på eftermiddagen eller i aftentimerne.

Et opslag, der er faldet flere af klubbens fans for brystet.

FCK’s kommunikationschef Jes Mortensen nøjes med denne forklaring på skrift:

'Vi overholder, som vi naturligvis skal, den lovgivning og regler, der er på området. Vi er helt åbne omkring jobbet og tilbyder værdifuld praktisk erfaring og faglig udvikling på et meget højt niveau for to-tre timers arbejde om ugen, mens man er under uddannelse. Så alle ansøgere ved, hvad udbyttet er for dem i jobbet, og så er det op til den enkelte, om det er attraktivt'.

Eksperter: Svært at forklare

To kommunikationseksperter, som Ekstra Bladet har talt med, kan på den ene side godt få øje på den gråzone, superligaklubberne bevæger sig i, når de søger gratis arbejdskraft. Men det gør ikke øvelsen mere sympatisk.

- Det er en af grundstenene hos vores virksomheder, at man selvfølgelig ikke udnytter unge menneskers sult og ambitioner, når man selv tjener kassen. Det er klart usympatisk, siger Henrik Byager.

- På den ene side er det dybt forargeligt, hvis en millionvirksomhed søger gratis arbejdskraft ved at udnytte andres fascination af deres miljø. For det er klart, at der er folk, der vil synes, det er fedt at være med.

- Vi ser det jo også i filmbranchen eller hos Noma, at man åbner for en unik oplevelse og måske mulighed for senere ansættelse. Så på den anden side kan begge parter få noget ud af det. Det er virkelig et dilemma, erkender han.

Noget helt andet er så de signaler, klubberne udsender sender med deres opslag.

- En moderne fodboldklub er i offentlighedens søgelys 24/7, så derfor er det en ledelsesbeslutning, om man vil tage den dårlige PR-værdi på eksempelvis sociale medier. Der skal man lodde folkedybet. Men vi er trods alt ikke ude i en Per Wind-sag, mener Henrik Byager.

Morten Crone Sejersbøl, direktør for Sport, Kultur og Underholdning hos Geelmuyden Kiese, mener, at FCK står med et kæmpe forklaringsproblem.

- Først og fremmest skal man se på, om der er tale om et reelt problem, eller om der er tale om et kommunikationsproblem. Jeg betragter det her som et reelt problem, der gør det problematisk at kommunikere, siger han.

- Det er ganske enkelt svært at forklare den gode idé i at søge gratis arbejdskraft, når man er Danmarks største fodboldforretning med hjemmebane på nationalstadionet og udbetaler landets dyreste lønninger til fodboldspillerne. På den måde bliver besparelsen i løn hurtigt ædt op af omkostningen for klubbens brand.

Han fortæller, at bureauet engang havde en kunde, som blev anbefalet at lade de enkelte fagchefer selv stå på mål for deres egne beslutninger i offentligheden i stedet for at overlade problemerne til kommunikationsafdelingen.

- Det betød en meget kraftig nedgang i antallet af møgsager. På samme måde er det vigtigt for FCK, at alle i organisationen er enige om, hvem FCK er. Jo mere strømlinet forretningen er indadtil, desto nemmere er det at få den til at fremstå sådan udadtil.

Tidligere i år er hans kolleger i FC Midtjylland og AaB blevet spurgt til lignende ansættelser.

Hos midtjyderne, der i sensommeren 2020 kvalificerede sig til Champions League og dermed sikrede godt 200 millioner kroner til klubkassen, søgte man i november ’en hårdtarbejdende og innovativ videoscout’ til at ’holde øje med både hold og spillere og rapportere direkte til klubbens scoutingafdeling’.

I stedet for løn kunne den heldige se frem til ’månedlig feedback og et indblik i dagligdagen hos FC Midtjylland’, hed det i opslaget til ansøgerne, der med fordel ’er flydende i engelsk, har dybdegående kendskab til et eller flere markeder og erfaring med video-scouting’.

FC Midtjyllands pressekoordinator, Mads Hviid Jacobsen, forklarede til Ekstra Bladet:

- Det ligger ikke så langt fra tanken om Forenings-Danmark, hvor der overalt i fodboldklubber er frivillige trænere, holdledere og så videre. Det gør vi også brug af i FC Midtjylland, og det er en del af kulturen i Sports-Danmark.

I følge AaB's sportsdirektør Inge Andre Olsen er det helt naturligt i fodboldens verden at ansætte gratis arbejdskraft. Foto: Claus Bonnerup
I følge AaB's sportsdirektør Inge Andre Olsen er det helt naturligt i fodboldens verden at ansætte gratis arbejdskraft. Foto: Claus Bonnerup

I sommer søgte kollegerne fra AaB assistenter til klubbens analyseafdeling og forventede, at kandidaterne skulle ’være fleksible i forhold til arbejdstider og kunne arbejde mellem 7-15 timer om ugen, hvilket indbefatter en fast ugentlig arbejdsdag på AaBs træningsanlæg’.

I stedet for løn ville assistenterne indgå i en tøj- og madordning, oplyste AaB, mens klubbens supportere reagerede med vrede, men det var der ingen grund til, mente sportsdirektør Inge André Olsen.

- Vi søger ikke gratis arbejdskraft, sagde han til Ekstra Bladet og forklarede, at man satsede på at ansætte nogle af dem senere.

- Det er ofte sådan, at man kommer ind i fodbolden, fordi man har en stærk interesse, og så bygger klubben en uddannelse på, og så kan man se, om det er noget for fremtiden, hvor man selvfølgelig skal lave en aftale om lønnen.

I andet afsnit af 'Agenterne' giver Per Steffensen et indblik i taktikken bag Daniel Aggers kæmpekontrakt med Liverpool i 2012. De forhandlinger forløb nemlig - trods store bud fra Manchester City og Barcelona - ikke helt ukompliceret.

Seneste nyt

Det er ikke mere heltemodigt eller bonusværdigt at være sygeplejerske end sosu

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.