FC København og Brøndby får massiv opbakning i den kommende sæson.
Der er lagt op til et tilskuerboom i både Parken og på Brøndby Stadion, for de to rivaler har solgt sæsonkort som aldrig før.
I Brøndby kunne man allerede 30. juni melde udsolgt for denne sæson. 15.500.
Det er rekord på Vestegnen og var det også i Superligaen i en uges tid.
For FC København har nu rundet 16.000 solgte sæsonkort og billetabonnementer.
Det er over dobbelt så mange som for tre år siden.
Københavnerne har ikke har samme loft som Brøndby og forventer, at salget vil fortsætte op mod sæsonpremieren mod AaB.
- Vi mærker, at der virkelig er en stor fodboldsult. At man på tværs af to klubber i København kan sælge over 30.000 sæsonkort, skal man være stolt over i Superligaen.
- Der er ingen tvivl om, at vi her i FC København og i Brøndby kommer til at se nogle vilde tilskuertal i næste sæson – og også højere end mange havde regnet med, siger, Jacob Lauesen, kommerciel direktør i FCK, til Ekstra Bladet.
Rivaliseringen mellem de to klubber er intens.
Mens bolden har ligget stille i Superligaen, er de to klubbers fans gået meget op i, hvem der har ført sæsonkortsalget.
Brøndby lagde en tæller på deres hjemmeside og kom i den gule førertrøje.
Mange FCK-fans mente, at deres klub også burde have en tæller.
Det var nærmest et folkekrav, fortæller Jacob Lauesen med et grin.
FC København satte for et år siden klubrekord.
De havde solgt omkring 12.500 sæsonkort og billetabonnementer, inden salget på grund af coronarestriktioner blev indstillet.
Brøndbys tidligere rekord lød på cirka 12.000 sæsonkort. Den var fra 2018.
Nu er begge klubbers hidtidige rekorder blevet slået ganske eftertrykkeligt.
I FC København glæder man sig især over, at det er sket efter en sæson, hvor de sluttede på en skuffende tredjeplads.
Men fanmiljøet og klubben taler nu samme sprog og har en fælles drøm. At fantribunen Sektion 12 kommer til at omfatte både nedre og øvre del.
Der er solgt over 7.500 sæsonkort til stemningstribunen, og den øvre del åbnes nu til alle kampe.
- Når vi igen får normale tilstande uden coronarestriktioner, håber vi, at der også til en kamp mod Viborg i februar kommer 14.000-15.000 i Parken. Det skal være vores bund.
- Målet for denne sæson kommer til at hedde 20.000 i gennemsnit. Det har vi ikke haft i 13-14 år, siger Jacob Lauesen, der tror på, at FCK på lidt længere sigt vil være i stand til at sælge 20.000 sæsonkort og billetabonnementer.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Derfor sælger Brøndby 'kun' 15.500
Brøndby kunne allerede i slutningen af juni hænge den røde lygte ud.
Mestrene kunne utvivlsomt have solgt langt flere end 15.500 pladser, men har valgt at sætte grænsen der.
Det skyldes kapaciteten til de europæiske kampe.
'Til europæiske kampe er der nemlig nedsat kapacitet på Sydsiden og andre steder på stadion, da UEFA har et krav om, at alle pladser på stadion er siddepladser til disse kampe. Samtidig råder UEFA også selv over et antal pladser til de europæiske kampe, og af den grund er grænsen på sæsonkort på 15.500 pladser,' skriver klubben på sin hjemmeside.
Hvis UEFA frigiver yderligere pladser, er Brøndby klar til at åbne for salget igen.