Ekstra Bladet efter fyring: Vi fortsætter undersøgelsen

Ekstra Bladet har bragt en stribe artikler forfattet af journalist Michael Qureshi med konstruerede kilder. Det kan ikke forsvares, og Ekstra Bladet undskylder artiklerne.

 

SOM CHEFREDAKTØR ER det her den værst tænkelige situation: Jeg er blevet snydt af en medarbejder, men endnu værre: Vi har også snydt læserne.

Journalist Michael Qureshi har opfundet kilder og brugt dem i sine artikler. Dette fandt vi ud af torsdag i sidste uge og bortviste ham omgående, fordi han groft har forbrudt sig mod det, der naturligvis er kodeks her på stedet: Vi opfinder ikke ting.

Siden torsdag har vi gennemgået alt, hvad Qureshi har lavet i de ti måneder, han har været ansat på Ekstra Bladet. Det har været et omfattende arbejde, for Qureshi har været en flittig mand, der har produceret 787 artikler til avis og net.

VI HAR IDENTIFICERET fem artikler, hvor Qureshi har opdigtet tre forskellige navne. Den ene, ’Miguel Rodriquez’, fandt TV3, da de søndag afslørede sagen. Den anden er ’Francesco Pierini’, som er et falsk navn, Qureshi har brugt siden 1999 i forskellige medier. Vores efterforskning afslører desuden endnu en falsk kilde, ’Marcos Barazias’, som Qureshi angiver er fra spanske Faro de Vigo. Men her kender de ham ikke.

Michael Qureshi har over for os forklaret, at der er tale om ’pseudonymer’. Men det er en dårlig undskyldning for en helt uacceptabel arbejdsmetode. På Ekstra Bladet snyder vi ikke læserne med falske navne. Artiklerne burde aldrig have været offentliggjort, og jeg beklager dybt, at det er sket. Vores vigtigste valuta er, at læserne naturligvis skal kunne stole på det, vi skriver.

Vores undersøgelse har – heldigvis – også vist, at Qureshi er en enlig svale.

JEG HAR INGEN grund til at tro, at andre medarbejdere her på Ekstra Bladet har snydt læserne, selv om vores undersøgelse også har afdækket, at der formentlig er brugt falske forfatternavne til en artikelserie, som vi bragte i 2010 og 2011. Artiklerne blev købt hos det hollandske sports-bureau Hakkie-Tikkie, der nu er lukket. Derfor har vi ikke kunnet få verificeret mere end tre forfattere.

Men vores efterforskning har vist, at to forfatternavne er identiske med de falske navne, Michael Qureshi har anvendt siden 1999. Og vi har også afdækket, at Qureshi står på en enkelt byline på en falsk forfatterartikel, som Hakkie-Tikkie har solgt til Canada og Holland.

Derfor har vi valgt at trække alle de artikler fra Hakkie-Tikkie, 14 i alt, hvor vi ikke har kunnet få verificeret forfatternavnene. Ingen af de medvirkende stjerner som Messi, Fàbregas og andre har dog nogen sinde taget afstand fra disse historier.

Det her er en kæmpe skandale med fangarme til en række danske medier, hvor Qureshi har arbejdet.

NOGEN VIL SIKKERT spørge, hvorfor vi ikke afslørede Qureshis snyd allerede for en måned siden, da vi måtte trække et interview tilbage med Napoli-stjernen Higuaín. Klubben hævdede, at interviewet aldrig havde fundet sted. Det var Qureshi, der gennem en mellemmand havde foranstaltet interviewet.

Dengang troede jeg på Qureshis forklaring om, at han kendte ’journalisten’. Jeg så korrespondance med journalisten, men i dag er jeg da i tvivl, om det interview nogen sinde fandt sted.

MULIGVIS ER JEG naiv, men jeg havde simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at en mand, der kalder sig selv journalist, ville opfinde kilder i sine historier.

Vi har nu strammet en lang række procedurer internt omkring brugen af udenlandske kilder.

Det kan virke banalt at indskærpe, at man skal kende sin navngivne kilde og ikke må snyde. Men det var altså den virkelighed, vi bød læserne, indtil vi bortviste Qureshi.

Det drejer sig om disse artikler

Efter nøje undersøgelse har Ekstra Bladet valgt at trække følgende artikler

- Krohn-Dehlis krav til Celta: Kontrakt til pensionen, bragt 9. marts på ekstrabladet.dk
- Krohnen på værket i Spanien, bragt 10. marts i avisen
- Storklubber klar til budkrig: Derfor skal Sisto vælge Porto, bragt 19. maj på ekstrabladet.dk
- Storklubber klar til budkrig, bragt 19. maj i avisen
- Ulvenes sejr giver respekt, bragt 29. august i avisen

Ekstra Bladet fuppet af hollandsk firma

I kølvandet på den såkaldte Qureshi-sag er Ekstra Bladet blevet bekendt med en række artikler, der nu trækkes tilbage.

Det drejer sig om interviews købt hos det hollandske indholdsbureau Hakkie-Tikkie Media, og som har været bragt i Ekstra Bladet fra 9. juni 2010 til 31. oktober 2011.

Hakkie-Tikkie Media solgte på daværende tidspunkt artikler til medier blandt andet i Holland, USA, Schweiz – og Danmark, hvor blandt andre Sportsfan og Player var blandt modtagerne.

Fra 9. juni 2010 og frem 31. oktober 2011 var Ekstra Bladets altså også blandt køberne.

Grunden til, at Ekstra Bladet trækker historierne tilbage, er, at det - med undtagelse af en enkelt person - ikke er lykkedes at få skribenternes identitet verificeret, og den daværende indehaver af Hakkie-Tikkie Media Martin van Zaanen ønsker ikke at bidrage til opklaringen.

Handlet i god tro
Blandt bidragsyderne til artiklerne fra Hakkie-Tikkie Media er blandt andre Oscar Rodriguez og Francesco Pierini. Altså navne, som Michael Qureshi påstår, er pseudonymer for journalister, han kender.

Ydermere skulle to af artiklerne, der er angivet i kronologisk rækkefølge nedenfor, være skrevet af en person ved navn Ian Ladyman. Dette er dog ikke korrekt, omend denne journalist med sikkerhed eksisterer under dette navn. Ekstra Bladet har således været i kontakt med skribenten, der arbejder hos Daily Mail.

Han meddeler, at han ikke kender noget til hverken Hakkie-Tikkie Media, Michael Qureshi eller de to pågældende historier, hvor Ladymans navn optræder på byline.

- Jeg har intet kendskab til hverken firmaet eller journalisten. Jeg har aldrig hørt om disse navne eller delt materiale med dem, skriver Ladyman i en mail til Ekstra Bladet.

I den ene af disse artikler, samt to af de øvrige på listen nedenfor, optræder også et par af Ekstra Bladets journalister på en fælles byline med de uverificerbare udenlandske journalister. Men det skyldes ene og alene, at Ekstra Bladets journalister har oversat artiklen og gjort den klar til publicering online.

De har altså ingen del i selve tilblivelsen af historien og har handlet i god tro.

29. december 2011 bliver det afsløret, at Hakkie-Tikkie Media har produceret et falsk interview med Pep Guardiola og kort efter lukker virksomheden.

Her er artiklerne fra Hakkie-Tikkie Media

Følgende 16 artikler fra det hollandske sportsbureau Hakkie-Tikkie, trækker Ekstra Bladet nu. I parentes det forfatternavn, der ikke har kunnet verificeres. En enkelt har været mulig at opspore, men denne journalist (Ian Ladyman) benægter ethvert kendskab til materialet.

9. juni 2010 VM’s 50 største spillere (Patrick Wong)
9. juni 2010 Interview med Pelé (Sven Vermeerrsch)
23. august 2010 Mourinho-Interview (José Alvalade Rodriguez)
25. september 2010: Yaya Touré-interview (Ian Ladyman)
29. november 2010 Iniesta-Interview (Oscar Rodriguez)
1. januar 2011 Drogba-interview (Kevin McCarthy)
3.-8. januar 2011 CL’s 50 største spillere (Patrick Wong)
14. februar 2011 Cavani-interview (Francesco Pierini)
1. marts 2011 Torres-interview (Kevin McCarthy)
7. marts 2011 Messi-interview (Oscar Rodriguez)
14. marts 2011 Suárez-interview (Kevin Lister)
27. maj 2011 Messi-interview (Oscar Rodriguez)
29. maj 2011 Messi-interview (Oscar Rodriguez)
11. juni 2011 Krkic-interview (Oscar Rodriguez)
12. september 2011 Fàbregas-interview (Oscar Rodriguez)
31. oktober 2011: David Silva-interview (Ian Ladyman)

Det bliver ikke gemt

Ekstra Bladet sletter ikke artikler, vi har skrevet, da det vil være historieforvanskning. Men i artikler, som Michael Qureshi har skrevet eller været med til at skrive, hvor der er benyttet kilder, som er angivet som pseudonymer og falske navne, vil der fremover være påsat et mærke - en såkaldt disclaimer - der fortæller, at artiklen ikke lever op til standarden for Ekstra Bladets journalistik.

Det vil vi gøre på artikler, som er bragt på ekstrabladet.dk og i avisen, ligesom det vil fremgå, hvis man eksempelvis søger på arkivmateriale hos Infomedia.

1 af 3 
2 af 3 Michael Qureshi har i sin tid på Ekstra Bladet skrevet artikler baseret på konstruerede kilder. (Foto: Claus Bonnerup)
3 af 3