Brøndby-krig om tv-millioner

- Vi vil styrke indtægterne til Brøndby og hele Superligaen ved et salg af alle de digitale rettigheder, siger Brøndbys formand, Aldo Petersen

Aldo Petersen er ikke tilfreds med, at Brøndby i sidste sæson kun fik syvendeflest tv-penge. Han mener, at tv-aftalen skal afspejle den værdi Brøndby har for Superligaen. (Foto: Lars Poulsen).
Aldo Petersen er ikke tilfreds med, at Brøndby i sidste sæson kun fik syvendeflest tv-penge. Han mener, at tv-aftalen skal afspejle den værdi Brøndby har for Superligaen. (Foto: Lars Poulsen).

Er Brøndby parat til at gå solo og træde ud af en solidarisk tv-aftale, fordi de blågule fra Vestegnen ikke får opfyldt ønsket om flere tv-millioner i en kommende aftale?

Det er ét af de spørgsmål, som kan blive besvaret i disse dage, hvor de 12 Superligaklubber er samlet i forsøget på at finde en fælles platform frem mod en ny tv-aftale, der skal træde i kraft i sommeren 2015. Det er en øvelse i, hvor langt fælleskabet rækker, når der står millioner af kroner på spil.

Kravet fra Brøndby er i hvert fald ikke til at tage fejl af: Brøndby skal have flere millioner i kassen for at blive vist på tv.

Aldo Petersen & Co. føler ikke Brøndby bliver belønnet tilstrækkeligt på bundlinjen i forhold til den værdi, klubben har i Superliga-sammenhæng.

Men Brøndby mener nødvendigvis ikke, at de andre klubber skal have færre penge. Han mener ikke, at man udnytter rettighederne optimalt i den nuværende aftale.

Flere penge til alle
- Vi møder frem velforberedte, hvor vores ambition er at styrke det økonomiske grundlag for Brøndby og ikke mindst for hele Superligaen. Vores mål er at bygge et ekstra lag på lagkagen. Vi tror, at det er muligt at hente ekstra penge til gavn for hele Superligaen, siger Aldo Petersen til Ekstra Bladet.

Han uddyber:

- Brøndby ser ikke det her som en sag, der udelukkende handler om tv-pengene. Det handler om de digitale rettigheder. Her sker der de kommende år en interessant udvikling, hvor der er et hav af muligheder. Ikke mindst når det handler om live-sport, fastslår han.

Aldo Petersen ønsker på nuværende tidspunkt ikke at forholde sig til, om Brøndby kan finde på at gå solo, hvis klubben ikke får større indtægter i en fremtidig aftale.

- Erfaringer fra alle de andre europæiske lande er, at her laver man kollektive tv-aftaler. Når man gør det får man et bedre medieartnerskab og klubberne får flere penge. Et samlet salg af rettighederne vil være en fordel for alle, fordi man kan markedsføre et samlet produkt. Når vi ser rundt i Europa, er det faktisk kun i Spanien, at der ikke er en kollektiv aftale om salg af tv-rettighederne. Italien er gået tilbage til en kollektiv aftale, siger Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen.

Vi har en god aftale
I både AaB og Randers er der tilfredshed med den nuværende tv-aftale:

- Jeg synes vi har en god aftale. Og der findes mange måder at få større sikkerhed for, hvor mange tv-penge man får. I Holland får klubberne eksempelvis pengene bagud på baggrund af præstationerne i den forgangne sæson, så der ved de, hvad de har at gøre med, siger AaBs direktør, Stephan Schoors.

Randers-direktør Jacob Nielsen er en smule mere spydig:

- Der er klubber, der konsekvent bliver placeret på kamptidspunkter, der hverken er attraktive for publikum eller tv-seere. De er også en del af en kollektiv aftale. Og der var en gang, hvor klubber blev kompenseret for mistede indtægter, når deres kampe var på tv. Den vinkel kan man jo også lægge hen over snakken om en ny aftale. I stedet for altid at snakke om at tilgodese de store. De skal jo også have modstandere at spille mod, går jeg ud fra, siger Randers-direktøren.

0 kommentarer
Vis kommentarer