Gigantisk sponsorhul i DBU

Der er ikke mange kroner til DBU's pengekasse i de nuværende aftaler med Carlsberg, Adidas og Sportmaster

Det er ikke mange penge, DBU får ud af sponsoraftalerne. (Foto: Lars Poulsen)
Det er ikke mange penge, DBU får ud af sponsoraftalerne. (Foto: Lars Poulsen)

36,8 mio. kr.

Det er beløbet, som DBU skal hive hjem i 2015 i sponsor-indtægter.

Et særdeles optimistisk beløb når man ser tilbage på, hvordan det gik sidste år.

Her budgetterede DBU med 39 mio. kr i sponsor-indtægter, men landede langt fra - på 29,9 mio. kr.

Til trods for et gigantisk sponsorhul i kassen, holder DBU fast i den nuværende sponsorstrategi, hvor man skal have seks større sponsorer i stedet for én stor hovedsponsor.

Se også: Landskampe i fare for Esbjerg-profil

Danske Bank betalte 16 mio. kr. om året. Nu er det DBU's håb at forøge indtægterne med seks sponsorer.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er DBU aktuelt meget, meget langt fra sponsor-målsætningen på 36,8 mio. kr. Og unionen er allerede fem måneder inde i regnskabsåret, der afsluttes 31. oktober.

Udløser kun få mio. kr.
Tre af de store sponsorer - Carlsberg, Adidas og Sportmaster - er i hus. Tre mangler, før ligningen går op. Men det er sandsynligvis ikke nok til at nå det ambitiøse mål.

Kilder med indsigt i DBU's sponsorforhold slår over for Ekstra Bladet fast, at det er yderst begrænset, hvad de nuværende tre aftaler - Carlsberg, Adidas og Sportmaster - udløser i kontant afregning til DBU.

Se også: Morten Olsen udtager 10 nye navne

Adidas-aftalen er bundet op på levering af varer til alle landshold.

Carlsberg-aftalen er reelt en gammel aftale, der også er bundet op på et samarbejde, hvor Carlsberg ikke skal have alle pengene op af lommen. Det samme er tilfældet med Sportsmaster-aftalen. En aftale, der er direkte henvendt til bredden i dansk fodbold.

De tre aftaler menes højst at udløse i omegnen af fem-seks mio. kr. i kontanter til DBU.

Katja Moesgaard, direktør for DBU A/S, er optaget af forhandlinger om en landsholdsaftale.

Derfor er det kommunikationschef Jakob Høyer, der udtaler sig: - Vi arbejder målrettet på at få de sidste tre sponsoraftaler hevet hjem. Men sponsormarkedet er kompliceret, og derfor er det en stor udfordring, siger han og slår fast: - Men vi regner med at nå det budget, der er lagt for DBU's sponsor-indtægter, fastslår Jakob Høyer.

Fandt ikke hovedsponsor
DBU's kommercielle afdeling har ellers haft tid nok til at finde nye sponsorer. Da Danske Bank opsagde sponsoraftalen i august 2013 til udløb sommeren 2014, lød der optimistiske toner fra DBU: - Vi vil benytte de kommende måneder til en grundig research af markedet og samtidig give vores nuværende landsholdsprodukt et grundigt eftersyn. Og vi vil derfor ikke lægge os fast på hovedsponsorkonceptet, men være åbne overfor nye muligheder.

Vi har det seneste år udviklet vores portefølje i forhold til landsholdet og har investeret i analyser og undersøgelser. Det har givet os værdifuld viden og indsigt, som vi kan få glæde af i forbindelse med identifikation af en ny hovedsponsor. Dertil kommer vi til at kunne byde på rigtig mange positive scenarier fra næste sommer, udtalte DBU's direktør Katja Moesgaard i august 2013.

Se også: DBU-formand: Hjalp at true med Jylland

Ved samme lejlighed slog hun fast, at der tidligst vil komme en ny hovedsponsor på plads i foråret 2014. Nu skriver vi marts 2015. DBU har ikke fået en hovedsponsor, men har fuldstændig ændret sponsorstrategien.

Thomas Badura, direktør for Sponsor People, erkender, at DBU med de aktuelle stridigheder med landsholdsspillerne er udfordret i jagten på at finde sponsorer. Men han er overbevist om, at DBU får vendt skuden og fundet de tre store sponsorer, som er hovedmålet, inden 2015 er overstået.

- Det tager tid at føre en ny sponsorstrategi ud i livet. Men jeg føler mig overbevist om, at DBU nok skal finde de nye sponsorer, selv om der lige nu er lang vej hjem. Som udviklingen på sponsormarkedet er i dag knipser du ikke med fingrene og sikrer dig millionindtægter, siger Thomas Badura, der rådgiver virksomheder i sponsorstrategier og i, hvordan de får mest ud af sponsorkronerne.

Flosset i kanten
Kommunikationskonsulent Christian Schultz er slet ikke enig med sin kollega. Han tvivler på, at virksomhederne står i kø for at smide penge i DBU's sponsorkasse.

- DBU's image er blevet meget slidt de seneste fire-fem år. Den seneste sag har ikke gjort det lettere for unionen at skaffe nye sponsorer. Før finanskrisen sad pengenes løst hos virksomhederne.

I dag skal der være en effekt af samarbejdet. Virksomhederne skal mærke en effekt, hvis de skal være sponsor, siger Christian Schultz, der er indehaver af rådgivningsfirmaet & Schultz.

Se også: UEFAs krav til Danmark: Stil stærkeste hold

Et firma, der rådgiver virksomheder i kommunikation.

Han uddyber:

- Som jeg oplever det lige nu er DBU's brand meget flosset i kanten, og det er ikke lige mod DBU man først ser, hvis man vil være sponsor i en virksomhed, påpeger Christian Schultz.

Se også: Kaos i Danmark - Sverige regner med kamp

12 kommentarer
Vis kommentarer
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere