Derfor slog Greenpeace til på Real-pressemøde

Miljøforekæmperne mener, at oliegiganten Gazprom skal stå til ansvar for at udnytte naturressourcerne i Sibirien

Real-træner Carlo Ancelotti og forsvarskleppert Pepe anede ikke, om de skulle grine eller græde, da Greenpeace-banneret pludselig rullede ned bag dem på mandagens pressemøde i Parken.

'Save the Arctic - Show Gazprom the Red Card', stod der. Det fik lov at hænge der et stykke tid, inden pressechef for FC København Christian Wolny fik gemt det af vejen bag UEFA's officielle skilt.

- Vi gjorde det, fordi Gazprom og UEFA skal stå til ansvar for Gazproms handlinger mod naturen, siger talsmand Jon Burgwald til Ekstra Bladet mandag aften.

- Mens den russiske oliegigant poster enorme summer i sin PR-charmeoffensiv i Europa, bruger den samtidig milliarder af kroner på at udsætte et af de mest fantastiske naturområder i verden for enorme risici. Det er en hån mod både naturen og sporten, at et helt igennem uansvarligt olieselskab som Gazprom på den måde soler sig i spotlyset på Europas største fodboldarenaer, siger han.

Se også: Greenpeace-aktion afbryder Real-stjerner i Parken

Burgwald trækker paralleller til den meget omtalte demonstration og efterfølgende fængsling af 30 Greenpeace-demonstranter i Rusland for to måneder siden.

'Det var en fredelig protest mod selskabets jagt på mere af den klimaskadelige olie i det sårbare arktiske miljø, Anne Mie Roer Jensen og 29 andre i september blev fængslet for. Efter to måneders varetægtsfængsling er de 30 løsladt mod kaution, men er fortsat tvunget til at opholde sig i Rusland og er under alvorlig anklage for hooliganisme med en strammeramme på syv års fængsel', skriver Greenpeace i en pressemeddelelse.

- Vi er ikke i tvivl om, at Gazprom bag kulisserne har spillet en rolle i den uretmæssige fængsling og fortsat helt ubegrundede tiltale, som Anne Mie og de 29 andre er udsat for. Gazprom har muligheden for at bruge sin enorme indflydelse til at få fjernet anklagerne, men i stedet virker selskabet desværre mere optagede af at bruge fodboldens gode navn til at pleje sit blakkede ry, siger Jon Burgwald.

Gazprom er en af seks officielle partnere til Champions League. Selskabets sponsoraftale løber til 2015.

0 kommentarer
Vis kommentarer