Verdens fjerdefattigste land bruger mange millioner på sponsorat

FC Metz får ny hovedsponsor, men ikke en, der giver god omtale, for pengene kunne være brugt bedre, lyder det

Georges Mandjeck (her i nærkamp med Thiago Motta fra PSG) og Metz får fremover afrikansk sponsorat. (Foto: AP)
Georges Mandjeck (her i nærkamp med Thiago Motta fra PSG) og Metz får fremover afrikansk sponsorat. (Foto: AP)

Tchad, som er verdens fjerdefattigste land, er blevet hovedsponsor for den franske fodboldklub FC Metz i Ligue 1.

Det afrikanske land skal angiveligt sponsorere FC Metz i et forsøg på at tiltrække flere turister.

Beslutningen har modtaget megen kritik.

Den fransk avis Le Progres stiller spørgsmålet, om landet ikke spilder sine penge, og chefen for Tchads atletikforbund, Hissene Ngaro, kalder trækket 'en dårlig joke'.

Sportsminister Betel Miarom afviser forlydender om, at sponsoratet koster den forarmede nation godt 12 millioner euro (90 millioner kroner), men angav ikke nogen anden sum. Klubben har heller ikke givet kommentarer.

I august præsenterede klubben den nye spilledragt. Den er påtrykt logoet: "Tchad: Oasis du Sahel."

Ifølge Tchads regering er aftalen finansieret af lokale firmaer.

I Tchad er børnedødeligheden en af verdens højeste: Hvert syvende barn dør, før det fylder fem år.

Den forventede levealder i Tchad er 51 år.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.