Fodboldlogoer er til salg for milliarder

Globale virksomheder betaler store summer for at få del i succesen i de mest vindende fodboldklubber i Europa

Mens Barcelona, Chelsea, AC Milan og andre storklubber år efter år kæmper for at vinde Champions League, så kæmper globale virksomheder for at få eksponeret deres logo de bedste steder.

Det bedste sted inden for fodboldens verden er lige nu på brystkassen af Barcelona.

Den spanske mesterklub har i øjeblikket de bedste sponsoraftaler og tjener 250 millioner kroner om året på hovedsponsoren Qatar Foundation, mens tøjaftalen med Nike indbringer 240 millioner ekstra.

Forsker i sportsbranding, Kenneth Holm Cortsen, fortæller, at virksomhederne især går efter vindere, når de placerer deres millioner.

- Virksomhederne kigger efter fodboldklubber med succes, og er de med i Champions League, så gør det en forskel.

Jordan uden Nike?
- Barcelona og Manchester United er eksempler på store, globale brands, og sammen med dem kan virksomhederne komme ud til flere mennesker og skabe hybride sportsbrands, siger Kenneth Holm Cortsen.

Hybride sportsbrands opstår, når virksomheder og fodboldklubber eller -spillere understøtter hinandens succes.

For eksempel når Real Madrid-stjernen Cristiano Ronaldo optræder i Nike-reklamer med støvler, han lægger navn til. Nike har tidligere haft stor succes i samarbejdet med basketball-legenden Michael Jordan.

- Man kan godt spørge sig selv, hvad Michael Jordan ville have været uden Nike? Og hvad ville Nike have været inden for basketball uden Jordan? Uden det samarbejde, ville man ikke have skabt produktet og brandet Air Jordan, siger Kenneth Holm Cortsen.

0 kommentarer
Vis kommentarer