Da VfL Wolfsburgs sportsdirektør Klaus Allofs i begyndelsen af september i år lukkede transfervinduet i og talte sedlerne fra det 560 millioner kroner store rekordsalg af Kevin De Bruyne til Manchester City, var Bundesliga-klubbens storsponsor Volkswagen ved at forberede en tilståelse, der ville sende chokbølger verden rundt.
3. september holdt Volkswagen telefonmøde med de amerikanske myndigheder, og her tilstod det tyske firma, at man systematisk havde snydt med miljøtests ved at programmere bilerne, så de udledte markant mindre forurenende partikler under myndighedernes tests, end bilerne gjorde ude i virkeligheden.
Se også: Bilkæmpen sælger igen: Var det den VW-krise?
Volkswagen er bogstavelig talt nabo til VfL Wolfsburg i byen af samme navn og har et sponsorat, der betaler Bundesliga-klubben i omegnen af 600 millioner kroner om året.
Det var med nogen ængstelse, at klubbens fans måtte se opførelsen af et nyt træningscenter til 300 millioner kroner blive udskudt få uger efter skandalens udbrud.
VfL Wolfsburgs ledelse mener, at skandalen og de milliarder, den koster Volkswagen, ikke vil ramme fodboldholdet.
Men Volkswagens topchef Martin Winterkorn stoppede kort efter skandalen blev offentligt kendt, og han var manden bag en voldsomt opskruet satsning på fodboldholdet, efter han i 2007 blev øverste mand i direktionen i Volkswagen.
Det er uvist, om efterfølgeren er lige så interesseret i fodbold og VfL Wolfsburg, og ifølge den engelske ekspert i sportsøkonomi Simon Chadwick vil det komme til at gøre ondt, hvis Volkswagen skruer ned for sponsoratet i VfL Wolfsburg og andre Bundesliga-klubber.
- Der er mange forbindelser mellem VAG [Volkswagens moderselskab] og tysk fodbold, muligvis med helt op til 18 klubber. Hvis VAG begynder at skære for at imødegå de tab, skandalen påfører, kan der ske alt fra, at nogle klubber mister adgangen til gratis eller billige biler til at sponsoraftaler ophører og klubberne får huller i regnskaberne, der skal fyldes på anden vis, siger Simon Chadwick, der er professor i sportsøkonomi og branding ved Coventry University, til Tipsbladet.

Efter Simon Chadwicks vurdering vil det dog gøre for megen skade på Volkswagens image, hvis man trækker en stor del af finansieringen af Bundesliga-holdet, når det har stor succes og i 2016 spiller med i knockout-fasen i Champions League.
- VAG vil uden tvivl gøre meget ud af at understrege deres troværdighed og ansvarlighed, siger Simon Chadwick.
- I de seneste år er corporate social responsibility [CSR] blevet et stort emne i tysk fodbold, ikke mindst for VfL. At fastholde eller endda udvide CSR-strategien ville være en måde at styrke føromtalte troværdighed og ansvarlighed, siger Simon Chadwick.
- Hvis VAG gav sig til at skære drastisk i de fodbold-relaterede CSR-projekter, kunne de nemt ende med at gøre endnu større skade på sig selv, end de allerede har gjort, siger Simon Chadwick.
VW's ledere: Vores udfordring er at genvinde tilliden
Læs hele historien om fodboldklubber med kontroversielle ejere i fredagens udgave af Tipsbladet.
Vil du have Tipsbladet direkte på din tablet, pc og mobil kan du købe den digitalt her - ekstrabladet.dk/ebladet/
Du kan også vælge at få den leveret i postkassen hver fredag fra kun 67 kroner per måned.
Læs mere og bestil på ekstrabladet.dk/abonnement
I fredagens Tipsbladet kan du også læse historierne om:
- De mange skader i Premier League
- Den meningsløse fyring af Michael Laudrups afløser i Swansea
- Trænerkarusellen i Superligaen
- West Hams sidste måneder på Upton Park, som Tipsbladet har besøgt
- Betonforsvaret hos Ligue 1-overraskelsen Angers
- Klub-VM

Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.