Fuldstændig vilde tal: Ronaldo har fået Juventus' tal til at eksplodere

Den italienske storklubs profil på de sociale medier har næsten ikke kunne følge med, siden Cristiano Ronaldos ankomst

Cristiano er landet i Torino. (Video: SNTV)

Det kostede Juventus FC 800 milioner kroner at hente Cristiano Ronaldo til klubben i juli.

Straks eksploderede trøjesalget, der dog kun delvist kom de italienske mestre til gode økonomisk.

Og Juventus fortsætter med at opleve et gevaldigt opsving, selvom Ronaldo og co. fortsat mangler at tage hul på sæsonen. Det er ikke trøjerne, man skeler til længere; det er de sociale medier.

Her er det gået helt amok den seneste måneds tid, siden portugiseren kom til Torino.

Det viser en opgørelse, det tyske firma Result Sports har foretaget.

Instagram-kurven viser det måske tydeligst. Her har Juventus ligget nogenlunde stabilt på 300-400.000 følgere gennem flere år. Sådan er det ikke længere. Nu stritter kurven med aktuelt 3,5 millioner følgere.

Facebook-profilen er vokset med 1,7 millioner følgere, mens YouTube-kanalen har oplevet en vækst på næsten 71 procent.

I rigtig beklædning: Cristiano Ronaldo er EA Sports frontfigur i FIFA 19. Her ses han i Juventus-dragten sammen med sine nye holdkammerater. Foto: EA Sports Sport og Spil 'Det bedste FIFA-spil nogensinde': Sådan har du aldrig set det før

En samlet kurve for klubbens sociale medier viser, at man i maj 2017, da Juventus nåede Champions League-finalen (og tabte til Ronaldo og Real Madrid) havde et foreløbigt klimaks med 2,8 millioner følgere.

Den kurve faldt dog markant efterfølgende til et sted mellem en halv og en hel million.

Sådan er det ikke længere. Generelt set er man gået fra 529.913 følgere i juni til 6,2 millioner ti dage inde i august!

- De har en person, der via sociale medier tilfører en ny dimension til det økonomiske kredsløb i forhold til at være synlige på tværs af geografiske og demografiske skel. Det er med til at løfte deres kommercielle position, særligt nu i en verden, hvor tingene bliver mere digitaliserede, siger brandingekspert Kenneth Cortsen til TV 2 Sporten.

Han påpeger, at klubben får en ekstra viral effekt på det digitale indhold på grund af Ronaldo og den identifikation, der forbindes med ham fra hans mange, mange følgere.

Historien om salget af Juventus-trøjer med Ronaldo på ryggen er et kapitel for sig.

Der er ifølge Tuttosport solgt trøjer som aldrig før. Angiveligt 55.000 alene på klubbens hjemmeside og den fysiske butik i Torino, mens antallet af solgte trøjer verden over rundede 520.000...det første døgn!

I skrivende stund er der ganske enkelt udsolgt af trøjer hos Juventus selv, men næste levering skulle være undervejs, så næste hold købere kan få sig et souvenir.

KONG RONALDO. Foto: AP Sport og Spil Ronaldos vilde liv: Skandalerne, kvinderne og familietragedien

Thomas Gravesen på sit elskede stadion i Vejle, hvor folket endelig igen kan komme til Superliga-bold. Foto: Anders Brohus Sport og Spil Gravesen om sit nye liv: Penge giver frihed - Jeg har masser af frihed!

43 kommentarer
Vis kommentarer
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere