400 millioner til Formel 1 i København

100.000 tilskuere skal bidrage med en kvart milliard kroner i indtægter, før budgettet til et dansk Formel 1-grandprix hænger sammen

Formel 1 til København: Hvor realistisk er det?

Beslutningen om et Formel 1-grandprix i Københavns gader træder et skridt nærmere, når den øverste chef for motorsportens fineste klasse Chase Carey onsdag gæster Danmark for at mødes med blandt andre overborgmester Frank Jensen (S) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

De reelle politiske forhandlinger begynder først i foråret, men en ting ligger fast. Et grandprix koster penge; mange penge.

I sit første år vil infrastrukturen omkring løbet - fra ny asfalt til betonafspærringer - samt betalingen til F1-ejerne Liberty Media stå i et sted mellem 300 og 500 millioner kroner. I de følgende år falder udgifterne med 20 procent, da der er tale om flere engangsinvesteringer.

Sponsorer skal spæde til. Offentlig midler er en nødvendighed. Men den helt store post på indtægtssiden er tilskuere.

Budgettet opererer med indtægter på mindst 250 millioner fra billetindtægter. Ved andre løb betaler en gennemsnitlig gæst 3000 kroner i gennemsnit for en tredages billet; fra de billigste pladser til eksklusive VIP-pladser.

Snittet er i den høje ende selv for danske forhold, og initiativtagerne Helge Sander og Lars Seier Christensen understreger, at der også bliver tænkt i billigere alternativer. Ambitionen er at holde en folkefest.

En ting er at sælge så mange billetter, noget andet var at finde plads på den 4,6 kilometer lange rute gennem indre København. Men den tyske samarbejdspartner mener at kunne finde plads til 107.000 mennesker fordelt på 29 tribuner.

Før F1-bossen Chase Careys besøg i Danmark onsdag 10. januar gav Helge Sander (billedet) og Lars Seier Christensen dansk presse en status på projektet. Foto: Stine Tisvilde
Før F1-bossen Chase Careys besøg i Danmark onsdag 10. januar gav Helge Sander (billedet) og Lars Seier Christensen dansk presse en status på projektet. Foto: Stine Tisvilde
 

Med et stort nordeuropæisk Formel 1-publikum og ingen løb i Norden har initiativtagerne ingen bekymring om at kunne sælge så mange pladser. De forventer at kunne sælge 60-65.000 billetter til udlandet - primært svenskere, finner, tyskere og hollændere.

- I dag ser projektet mere realistisk ud, end jeg troede til at starte med. Nogle udgifter ser mindre ud end forventet, og der er flere indtægter, end vi troede, fordi Liberty Media er til at snakke med. Normalt går det den anden vej, siger Lars Seier Christensen.

Typisk indgår Formel 1 femårige aftaler med løbsarrangører, men håbet er en treårig aftale til at begynde med.

Liberty Media er tændt på ideen om et løb i København. De ønsker at udvide løbskalenderen i Europa - hvor F1-publikummet er størst - og et af kerneområderne.

F1 i København: De næste skridt

1. Forhandlinger med København Kommune og Borgerrepræsentationen. Uden politisk opbakning intet grandprix. Selv om de nuværende biler larmer langt mindre end tidligere generationer, og trafikårerne kun skal lukkes en vis periode hver dag, vil beboerne uværgerligt mærke, at F1-cirkusset er i byen. Det er ‘helt udelukket’ at køre et andet sted i Danmark. København er det eneste attraktive sted til et gadeløb, og det er urealistisk at bygge en bane. Et anlæg som Circuit of the Americas i Texas kostede eksempelvis 2,3 milliarder kroner at bygge.

2. Økonomisk forhandling med regeringen. Uden offentlig støtte hænger F1-projektet næppe sammen. Initiativtagerne sælger ideen på brandingværdien for Danmark. Helge Sander og Lars Seier vil ikke ud med, hvor meget de beder om, men nævner, at en dansk Tour de France-start står til at modtage 87 millioner, og Aarhus betaler over 100 millioner for at være europæisk kulturhovedstad 2017. Ifølge initiativtagerne vil et grandprix være en nettoforretning for Danmark. De forventer, en grandprix-weekend giver Danmark en-to milliarder i ekstra omsætning, som der skal svares moms og skat af.

3. Videre forhandlinger med private investorer - danske og udenlandske. Eksempelvis betyder en titelsponsor meget for det samlede budget.

4. Endelige forhandlinger med F1’s ejere. Pr. 1. august 2018 skal de vide, hvorvidt der skal køres grandprix i København fra 2020.

Formel 1-studie: Hvad er nyt til 2018-sæsonen:

 

Se også: Frank Jensen: Hellere Tour-start end Formel 1 i København

Formel 1 - 23. nov. 2017 - kl. 22:05 Huller i budgettet: Men F1-ejere tændt på cool København

Formel 1 - 23. nov. 2017 - kl. 15:58 Kevin turde ikke drømme om det: 'Helt surrealistisk'

Se også: Efter shitstorm: Mega-stjerne sletter alt på Instagram

2018 byder på en ny skæbnesæson for Kevin Magnussen. Kravet til den danske Formel 1-kører er klart: Han skal som minimum gøre det bedre end Romain Grosjean. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Brug for K-Magic: Ufravigeligt krav til Kevin

164 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere