Årets Haas-lavpunkt spøger for Kevin og Grosjean

Det kommende grandprix i Singapore minder meget om Monaco, hvor Haas leverede årets dårligste resultat, men teamchefen forventer fortsat at have en racer god nok til top ti

Monaco var en skuffelse for Kevin Magnussen og Haas, men teamet vidste på forhånd, at lige det løb blev svært. Singapore burde blive anderledes. Foto: Jan Sommer
Monaco var en skuffelse for Kevin Magnussen og Haas, men teamet vidste på forhånd, at lige det løb blev svært. Singapore burde blive anderledes. Foto: Jan Sommer

Gadeløbet i Monaco var årets foreløbige sportslige lavpunkt for Haas-teamet.

Kevin Magnussen sluttede sidst under tidtagning, og Romain Grosjean sneg sig kun lige videre til Q2. I løbet var begge Haas-kørere ingen vegne.

På papiret er der mange lighedspunkter mellem Monacos Grand Prix og næste weekends opgave i Singapores gader. Alligevel er teamchef Günther Steiner fortrøstningsfuld før afrejsen.

- Særlige omstændigheder gjaldt for os i Monaco, og vi ved nogenlunde, hvorfor tingene gik, som de gjorde, sagde han efter løbet på Monza til blandt andre Ekstra Bladet.

Til det ikoniske grandprix i maj var reservedels-lageret ikke-eksisterende. Romain Grosjeans store crash i de to foregående løb (Spanien og Aserbajdsjan) havde ryddet godt og grundigt op i det. Grundet en stor opgradering af VF18'eren var der ikke produceret flere nye dele til den første specifikation.

Kørte med et halvt gulv
Opgraderingen skulle også afhjælpe problemet med de karbon-dele, som siden vintertest havde det med at falde af VF18'eren. Nogle af delene blev slet og ret skåret af om lørdagen af sikkerhedsmæssige årsager, fordi de ikke kunne tåle turen over Monacos kerbs. I realiteten kørte Haas-duoen med mindre downforce end i starten af året på en bane, hvor vejgreb tæller mere end noget andet sted.

- Praktisk talt kørte vi med et halvt gulv, siger teamchefen.

Situationen er en anden næste weekend gennem de 23 sving til sæsonens næstlangsomste løb.

- Singapore er muligvis ikke den bane, som passer os bedst, men vi burde ikke være længere væk, end vi var i Italien eller andre steder. Det vil sige fjerde- eller femtebedste bil, mener Steiner.

- På Monza var Force India i realiteten hurtigere end os, hvad angår rå fart. Men vi ved også, at Force India altid er gode på Monza og Spa. Jeg forventer, at vi er på samme niveau. Eller jeg håber i hvert fald på det.

Günther Steiner ser ingen grund til, at Haas ikke er fjerde- eller femtebedste team i Singapore. Foto: Jan Sommer
Günther Steiner ser ingen grund til, at Haas ikke er fjerde- eller femtebedste team i Singapore. Foto: Jan Sommer

Se også: Rygter tager til: Ferrari-stjerne får silkesnoren

Se også: Ny klage over Alonso: Mere aggressiv end nogensinde

Tidligere på sæsonen har kørerne talt om, hvordan VF18'eren er bedst i sving, som tages med medium til høj hastighed. Og har det sværere i det helt langsomme sving, hvor mekanisk greb er det vigtigste.

- Vi har lært meget om at sætte bilen på til langsommere baner. Det er ikke et rigtigt svagt punkt. Vores svaghed var Monte Carlo, men bilen er ikke som i Monte Carlo, siger Günther Steiner.

Efter diskvalifikationen af Romain Grosjean på Monza grundet en detalje på racerens gulv er Haas ti point efter Renault på fjerdepladsen i konstruktør-VM.

Sport og Spil Mød Haas-mekanikerne: 'Kevin er en af drengene'

Kevin Magnussen går til kørerparaden i selskab med Haas-pressechef Stuart Morrison og med sin tidligere presseofficer Silvia Frangipane Hoffer og Fernando Alonso gående bag sig. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Monza: Teori efter Alonsos Kevin-sabotage - var det med vilje?

Foto: Glenn Dunbar/LAT Images/REX/All Over Press Sport og Spil Haas-chef hæver stemmen: Folkens, vi er ikke inkompetente

Kevin Magnussen kalder Giuliano Salvi for den bedste løbs-ingeniør, han har arbejdet med. Og italieneren er positivt overrasket over samarbejdet. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Løbs-ingeniøren totalt overrasket: 'Troede Kevin var besværlig'

11 kommentarer
Vis kommentarer